اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

نیلی : سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از دو سال اجرایی می‌شود

رئیس دانشگاه تهران گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از دو سال اجرایی می‌شود.

نیلی : سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از دو سال اجرایی می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمود نیلی‌ احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران در هشتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار داشت: سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت پس از دو سال وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: البته باید برای تقویت این سند نگاه نقادانه به آن داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: در ایران از نظر نهادها، سازمان‌ها و مؤسسات تدوین اسناد و قانون مشابه نهادهای دنیا هستیم اما تصور می‌کنیم عدم موفقیت اسناد ناشی از بومی نبودن اسناد است.

نیلی گفت: هیچ کشوری بدون دانشگاه امکان پیشرفت نخواهد داشت اما در ایران دانشگا‌ه‌ها بی‌رویه شکل گرفته‌اند و بهره‌وری کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی یکی دیگر از اقدامات مهم برای پیاده سازی اسناد را قانون زدایی عنوان کرد و گفت: نمی‌توانیم بگوییم به اسناد جامع علمی در کشور نیاز نداریم اما در ایران با تغییر دولت‌ها، سیاست‌ها دستخوش چالش می‌شوند و این مشکل بزرگی است.

به گفته وی اگرچه نمی‌توانیم اصل تنوع نهادها را انکار کنیم اما باید در این تغییرات شاکله اصلی سیاست‌ها تغییر نکند.

رئیس دانشگاه تهران با طرح این سؤال که چرا در اجرای اسناد موفق نبوده‌ایم، گفت: اگرچه اسناد مختلفی در کشور داریم اما وقتی از چهره‌های دانشگاهی درباره اسناد پرسیده می‌شود یا اطلاعاتی ندارند یا نظرات آنها با جامعه همخوان نیست.

نیلی خاطرنشان کرد: سندی امکان پیاده سازی دارد که در جامعه مبنا قرار بگیرد و از این رو باید در متدلوژی اسناد متمرکز شویم زیرا روش تدوین اسناد بسیار مهم است.

وی با اشاره به تجربه برخی کشورها در تدوین اسناد گفت: در ژاپن تدوین اسناد از بالا به پایین و در آمریکا تدوین اسناد از پایین به بالا اما هر دو کشور در پیاده‌سازی اسناد موفق بوده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: وقتی سندی تدوین می‌شود باید در جامعه تشنگی ایجاد کند و جامعه علاقمند به اجرای آن باشد اما زمانی که جامعه بی‌حس باشد اجرا با استقبال مواجه نمی‌شود.

نیلی با اشاره به لزوم همخوانی تدوین اسناد با تحولات سریع دنیا گفت: اگر بخواهیم سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تا 10 سال آینده تدوین کنیم باید با تحولات سریع همخوان باشد همانطور که در کنفرانس‌ها پیش‌بینی تا 10 سال آینده انجام می‌شود اما اگر از من بپرسند تا 10 سال آینده دانشگاه‌ها چگونه می‌شود دقیق نمی‌دانم زیرا هوش مصنوعی و آموزش الکترونیکی تحولات سریعی را رقم زده و مرزهای فیزیکی را برداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول