اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان، انتخابات ریاست جمهوری و سیگنال‌هایی برای پارلمان

مشارکت نامزدهای مختلف در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان فقط با هدف دموکراتیک جلوه دادن فضای انتخابات نبوده بلکه ماهیت آمادگی احزاب و سازمان‌ها برای انتخابات پارلمانی سال 2020 را نیز داشت.

قزاقستان، انتخابات ریاست جمهوری و سیگنال‌هایی برای  پارلمان

«الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی نتایج انتخابات 9 ژوئن ریاست جمهوری قزاقستان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: نتایج انتخابات 9 ژوئن ریاست جمهوری قزاقستان کاملا قابل پیش بینی بود.

همانگونه که کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان اعلام کرد در این انتخابات حدود 77.40 درصد افراد واجد شرایط رای‌دهی شرکت کرده و «قاسم ژامارت تاکایف» نماینده حزب حاکم «نور آتن» با کسب 70.76 درصد آراء به پیروزی رسید.

«امیرجان کاسان اف» نامزد جنبش میهن‌پرستان قزاقستان موسوم به «اولت تقدیری» با 16.2 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.
«دانیار اسپایوا» نماینده حزب «آق ژال» و تنها نامزد زن در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان موفق به کسب 5.2 درصد آراء شد.
باقی نامزدها زیر 3 درصد رای آوردند.

با وجود اینکه پیروزی تاکایف از قبل مشخص بود ولی این نکته که برای نخستین بار در تاریخ معاصر قزاقستان انتخابات ریاست جمهوری بدون حضور «نورسلطان نظربایف» برگزار شد، بر جذابیت آن افزوده بود.

بحث جالب دیگر این بود که با وجود تحریم انتخابات از سوی بیشتر فعالان مخالف دولت و عدم حمایت احزاب سیاسی مخالف از نامزدی کاسان‌اف، این منتقد سرشناس دولت موفق به کسب بیش از 16 درصد آراء شد.

باید گفت که برنامه انتخاباتی کاسان‌اف اهمیت زیادی نداشت، زیرا در قزاقستان حتی نشانه‌ای از وجود مخالفین سیستماتیک و متحد دیده نمی‌شود.

بنابراین از کاسان‌اف عمدتا افرادی حمایت کردند که با سناریوی نظربایف برای جانشینی مخالف بودند.

مشارکت نامزدهای مختلف در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان که به اصطلاح سرنوشت از قبل تعیین شده داشت، فقط با هدف دموکراتیک جلوه دادن فضای انتخابات نبوده بلکه ماهیت آمادگی احزاب و سازمان‌ها برای انتخابات پارلمانی سال 2020 را نیز داشت.

اینجاست که کاسان‌اف در پایان انتخابات روز یکشنبه با مطلوب توصیف کردن سطح مشارکت مردم، نسبت به نتایج مقدماتی انتخابات هیچ شک و تردیدی نداشت چنانچه وی موفق به ایجاد ائتلاف حزب کمونیست قزاقستان، اتحادیه‌های صنفی و دوایر تجاری در چارچوب ساختارهای موجود شود، احتمال شکل گیری ائتلاف سیاسی  برای ورود به پارلمان بعید نخواهد بود.

انتخابات آینده پارلمانی از این نظر اهمیت بیشتری به خود گرفته و نقش آن در نظام سیاسی در حال تغییر و تحول قزاقستان برجستگی خواهد یافت البته بعید است که لیبرالیزه سازی فضای سیاسی قزاقستان با تغییر در توازن قدرت میان قوا اتفاق افتد در این زمینه جامعه این کشور تا حدود زیادی به رئیس جمهور خود امید بسته است.

زیرا در شرایطی که مخالفین کم شمار و متفرق بوده و با رای دهندگان دارای روحیات انتقادی ارتباط مستقیم ندارند، تنها خود قدرت می‌تواند مبتکر هرگونه تغییر و تحول در کشور باشد.

به خصوص اینکه تاکایف پس از 19 مارس سال جاری که رئیس جمهور موقت انتخابات شد، طی سخنرانی‌های مکرر خود پیام‌های خاصی را به جامعه در رابطه با لیبرالیزه سازی فضای سیاسی و اقتصادی ارسال کرده بود.

در روز انتخابات 9 ژوئن در شهرهای «نورسلطان» و «آلماتی» اعتراضاتی صورت گرفت که به راحتی توسط نیروهای امنیتی قزاق خنثی شد چون این اعتراضات مشروع نبودند و تقریبا حدود 500 نفر از شرکت کنندگان بازداشت شدند.

نکته دیگر این است که معترضین برنامه خاصی نداشتند و بیانیه پخش نکردند، بلکه به صورت بسیار خشن مخالفت خود با برگزاری انتخابات را به نمایش گذاشتند.

بنابر اعلام منابع مطلع، «مختار آبلیازاف» بانکدار فراری قزاق که در «لندن» به سر می‌برد حامی این اعتراضات بوده و هزینه‌های مربوطه را پرداخته است.

البته طی مرحله مبارزات انتخاباتی اقداماتی صورت گرفته که برای آینده نزدیک وضعیت قدرت در قزاقستان از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

این اقدامات از سوی تعدادی از ساختارهای دولتی (به ویژه ساختارهای امنیتی) پیاده شده و تضعیف رئیس جمهور جدید را دنبال می‌کند.

به این منظور بازداشت‌های بی‌دلیل عده‌ای از فعالان مخالف، مسدود کردن اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها انجام شد که توسط افکار عمومی به عنوان «اقدامات تاکایف» پذیرفته شدند.

این اقدامات از داخل حلقه نخبگان سیاسی حاکم هدایت شده و به نوعی تاکید بر ضرورت تائید توازن سیاسی جدید دارد که این موضوع برای فعالیت ریاست جمهور جدید مشکل جدی به شمار خواهد آمد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول