اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

عدم ثبات بازار بزرگترین مشکل صنعت مرغ تخم‌گذار کشور است

یک کارشناس صنعت مرغ تخم‌گذار در کرمانشاه گفت: عدم ثبات بازار دان، خوراک مرغ و قیمت تخم مرغ بزرگترین مشکل صنعت مرغداری و مرغ تخم‌گذار در کشور است

عدم ثبات بازار بزرگترین مشکل صنعت مرغ تخم‌گذار کشور است

 فرهاد زنگنه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: عدم تامین نقدینگی توسط دامدران فعال در صنعت مرغ تخم‌گذار، عدم بروزرسانی برخی از سالن‌های قدیمی و فرسوده صنعت مرغ تخم‌گذار و عدم ثبات در بازار دان و خوراک طیور و قیمت تخم مرغ بزرگترین مشکلات صنعت مرغ تخم‌گذار کشور است.

این کارشناس صنعت مرغ تخم‌گذار در کرمانشاه ادامه داد: با همکاری جهاد کشاوری در استان برخی از این مشکلات برطرف شده است، اما عدم ثبات قیمت در بازار مشکلی است که نمی‌توان آن را به سادگی حل کرد و آن را از راه فعالان این عرصه برداشت.

وی با اشاره به توان کشور در تامین تخم مرغ، خاطرنشان کرد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته در کشور، در تولید تخم مرغ خودکفا هستیم و در بعضی از فصول سال می‌توانیم مازاد تولید خود را به سایر کشورها صادر کنیم این در حالی است که در استان کرمانشاه به خودکفایی در تولید تخم مرغ نرسیده‌ایم و بخشی از نیاز استان از واحدهای صنعتی سایر استان‌ها تامین می‌شود.

زنگنه با ارزیابی یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت در صادرات تخم مرغ، گفت: تخم مرغ در کشور ما به صورت مقطعی مجاز به صادرات می شود در حالی که کشورهای وارد کننده نیازمند یک منبع قابل اتکا برای تامین تخم مرغ خود در طول سال هستند و در صورت تامین مقطعی تخم مرغ ایران، از آن روی برگردانه و به سمت سایر کشورهای صادرکننده خواهند رفت.

وی ادامه داد: تبدیل تخم مرغ به فرآورده یکی دیگر از راه‌های صادرات تخم مرغ است و در برخی از استان‌های کشور در این خصوص واحدهای طراحی و راه‌اندازی شده است در حالی که هیچ واحد تولید تبدیل تخم مرغ به فرآورده در استان کرمانشاه وجود ندارد و تخم مرغ فقط به صورت معمولی و خام در بازار عرضه می‌شود.

این کارشناس صنعت مرغ تخم‌گذار در پاسخ به این سئوال که چند درصد از تخم مرغ‌های تولیدی در استان سالم هستند، گفت: سلامت مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ‌های تولید در دستور کار اداره‌کل دامپزشکی استان و واحد‌های آن قرار دارد و  به صورت مرتبط ارزیابی می‌شود، اما باید توجه داشت که تنها یک مرغ سالم قادر به تخم‌گذاری است و عموما هیچ امراضی متوجه تخم مرغ تولیدی نیست.
وی با آغاز به فعالیت برخی واحد‌های راکد در استان کرمانشاه در سال اخیر، یادآور شد: بالا رفتن قیمت تخم مرغ از طرفی و اعطای تسهیلات از طرف جهاد کشاورزی سبب شروع فعالیت چند واحد صنعتی مرغ تخم‌گذار در استان کرمانشاه در سال اخیر شد اما باید توجه داشت با توجه به نوسانات قیمت و تقاضای تخم مرغ در طول یک سال، برایند موفقیت یک واحد پس یک دوره کامل یک‌ساله ارزیابی خواهد شد.

زنگنه یادآور شد: برای رسیدن به یک سوددهی واقعی، هر واحد صنعتی باید توان مالی کافی برای تامین احتیاجات خود در طول یک سال و سپری کردن تمام نوسانات قیمت تخم مرغ در طول سال را داشته باشد این در حالی است که برخی از واحد صنعتی با ارزیابی مقطعی از فعالیت خود ادعای عدم موفقیت در صنعت تخم‌مرغ را مطرح می‌کنند.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی و تعداد بالای واحدهای دارای مجوز در این صنعت، فعلا مجوز احداث واحد مرغ تخم‌گذار جدید به کسی ارائه نخواهد شد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول