اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

توصیه معاون سابق وزارت خارجه انگلیس به حل اختلافات واشنگتن و لندن

نماینده محافظه کار پارلمان انگلیس گفت خروج آمریکا از برجام و از سر گیری برنامه هسته‌ای توسط ایران، تهدیدی را کاهش نمی‌دهد.

توصیه معاون سابق وزارت خارجه انگلیس به حل اختلافات واشنگتن و لندن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آلیستر برت» معاون سابق وزارت خارجه انگلیس در امور خاورمیانه به لندن و واشنگتن توصیه کرد تلاش کنند در قبال مسائل خاورمیانه، به‌جای تمرکز بر روی اختلافات، روی اشتراک‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

او در نشریه «هاوس» نوشت، ترامپ از  ابتدای کمپین ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶، سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا را به باد انتقاد گرفت اما با گذشت سه سال از حضورش در کاخ سفید، همچنان همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند.

او با اشاره به همکاری‌های نظامی دو کشور در خاورمیانه نوشت: «اما شکی نیست که مولفه‌های سیاست کاخ سفید و انگلیس متفاوت هستند. اشتراکات ما بیش از چیزهایی است که ما را از هم جدا می‌کند، اما حوزه‌های اختلافمان اجازه پیش آمدن بحث‌هایی جدی را می‌دهد».

برت نوشت، یکی از زمینه‌های اصلی اختلاف بین لندن و واشنگتن نحوه تعامل با ایران است. تصمیم آمریکا در خروج از معاهده هسته‌ای با ایران در کمپین انتخاباتی ترامپ مطرح شد و توسط مشاوران ارشد او تأیید شد.

پس از آن با تغییر شماری از کارکنان کاخ سفید، دولت آمریکا سیاست فشار حداکثری را برای مهار ایران و هم‌پیمانانش در دستور کار قرار داد.

او مدعی شد: «انگلیس هم نگرانی‌های مشترکی دارد و خطرات ایران را دست کم نمی‌گیرد. با این حال فعالانه به همراه همکاران اروپایی تلاش کردیم مسیر متفاوتی پیدا کنیم. ما این‌طور فکر نمی‌کنیم که با شکست برجام و از سرگیری برنامه هسته‌ای توسط ایران، تهدیدی را کم کند. تا کنون نه ما و نه آمریکا، موفق نبوده‌ایم و باید راه‌های جدیدی را امتحان کنیم».

وی در ادامه نوشت، زمینه دوم اختلاف بین آمریکا و انگلیس در خاورمیانه، مسئله فلسطین و اسرائیل است. در حال حاضر ترامپ از موضع دلالی بی‌طرف خارج شده است. همه موضع‌گیری‌های دولت آمریکا در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی در «معامله قرن» منعکس شده است. طرحی که عامدانه، اجماعی بین‌المللی را منحل می‌کند و آمریکا تا کنون در تحمیل آن ناکام بوده است.

برت نوشت بریتانیا با این تصمیمات مخالف است اما در نا‌امیدی ناشی از به درازا کشیدن این مسئله مهم، با آمریکا اشتراک دارد. مسئله‌ای که معتقدیم باید به جای مدیریت شدن، حل شود.

او در نهایت افزود: «روابط حیاتی و با ارزش ما بدین معنی است که انگلیس و آمریکا باید تمام تلاش خود را برای کار در جهت ارزش‌های مشترک معطوف کنند و از نفاق میان آمریکا و اروپا اجتناب کنند و ثبات مسالمت‌آمیز در خاورمیانه را که مردم این منطقه مشتاق آن هستند تقویت کنند.

سخنان برت در حالی توسط نشریه پارلمان انگلیس منتشر می‌شود که ترامپ فردا صبح برای دیدار با ملکه الیزابت دوم وارد لندن می‌شود.

او قرار است در این سفر دو و نیم روزه، با «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی و «بوریس جانسون» کاندیدای نخست‌وزیری آینده انگلیس نیز ملاقات کند.

در آستانه ورود ترامپ به لندن، روزنامه «تایمز» انگلیس تخمین زد حدود ۲۵۰ هزار نفر از شهروندان در تظاهرات علیه او شرکت کنند. از سوی دیگر بیش از ده هزار نیروی پلیس برای مقابله با این افراد به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول