اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حمایت ترامپ از نخست‌وزیر شدن «بوریس جانسون» در انگلیس

رئیس‌جمهور آمریکا که قرار است دوشنبه در سفری رسمی به لندن برود، در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی از تعیین «بوریس جانسون» به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور حمایت کرد.

حمایت ترامپ از نخست‌وزیر شدن «بوریس جانسون» در انگلیس

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه سفر به انگلیس در مصاحبه با روزنامه «سان» آشکارا از نخست‌وزیر شدن «بوریس جانسون» اعلام حمایت کرد.

ترامپ در این مصاحبه ضمن اظهارنظر درباره نامزدهای جایگزینی «ترزا می» در رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری این کشور، بوریس جانسون شهردار پیشین لندن و وزیر خارجه سابق انگلیس را گزینه بسیار خوبی برای نخست‌وزیری این کشور خواند.

رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه که در محل دفتر کار او در کاخ سفید انجام شده، درباره فضای کنونی سیاسی در انگلیس بعد از اعلام استعفای نخست‌وزیر و رقابت نامزدها برای نشستن بر کرسی نخست‌وزیری اظهارنظر کرد.

قرار است دونالد ترامپ در سفری سه روزه به انگلیس که از دوشنبه آغاز می‌شود، با مقام‌های ارشد این کشور دیدار کند.

ترامپ درباره رقابت نامزدهای حزب محافظه‌کار گفت: «من خیلی به این موضوع علاقه‌مند هستم و به‌دقت آن را بررسی کردم و بازیگران مختلف آن را می‌شناسم اما به نظر من، بوریس (جانسون) کار خارق‌العاده‌ای انجام خواهد داد و او خیلی عالی خواهد بود».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «من او (جانسون) را دوست دارم و همیشه او را دوست داشته‌ام. (البته) نمی‌دانم که او آیا انتخاب خواهد شد یا نه اما به نظر من، او آدم خیلی خوب و با استعدادی است. او درباره من و کشورمان، خیلی نظر مثبتی داشته است».

ترامپ در این مصاحبه از مواضع «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و مذاکراتش درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا (موسوم به برگزیت) هم انتقاد کرد و مدعی شد که او همه کارت‌های بازی را به اتحادیه اروپا وانهاده بود.

ترامپ در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اعتراض‌ها در انگلیس درباره سفر آتی او به این کشور هم مدعی شد که «(مردم) در بریتانیا واقعا مرا دوست دارند».

در بخشی از این مصاحبه، از ترامپ درباره برخی گزارش‌های خبری در انگلیس درباره روابط رسوایی‌های اخلاقی بوریس جانسون سوال شد.

رئیس‌جمهور آمریکا که خود او هم توسط زنان مختلفی از قبیل یک بازیگر فیلم‌های مستهجن به داشتن روابط غیراخلاقی متهم شده بود، در این باره گفت: «خوب این موضوع همیشه حائز اهمیت است اما به نظر من، الان آنقدری که ۲۰ سال قبل یا ۵۰ سال قبل اهمیت داشته، از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است».

ترامپ در همین مصاحبه مدعی شد که برخی از نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری در انگلیس از او برای حمایت علنی از آنها رجوع کرده‌اند.


ترامپ در مصاحبه با «سان» انگلیس

 

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: «افراد دیگری هم بودند که از من خواسته‌اند که از آنها (برای نخست‌وزیری انگلیس) حمایت کنم».

ترامپ در پاسخ به اصرار خبرنگار روزنامه سان درباره اینکه اسامی این افراد را عنوان کند، گفت: «من نمی‌خواهم بگویم چه کسانی بودند اما این را بگویم که افرادی بودند که خواستار چنین حمایتی شده‌اند. من می‌توانم از هر کسی حمایت کنم. قبلا موقعیت‌هایی داشتم که بعد از حمایتم (از یک نامزد)، ۴۰ تا ۵۰ درصد شانس او افزایش یافته است».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به سوال خبرنگار این روزنامه انگلیسی اظهارات مثبتی درباره «جرمی هانت» وزیر خارجه کنونی انگلیس هم مطرح کرد.

هانت که اخیرا نامزدی خود را برای جانشینی ترزا می اعلام کرده، در اظهاراتی بر لزوم افزایش هزینه‌های نظامی انگلیس تاکید کرده بود.

ترامپ گفت: «بله من (جرمی هانت) را دوست دارم و فکر می‌کنم که (افزایش هزینه‌های نظامی انگلیس) یک موضوع خیلی خوب است و من آن را دوست دارم».

خبرنگار سان از ترامپ سوال کرد که آیا او این موضوع را که دیگر نامزدهای نخست‌وزیری انگلیس هم خواستار افزایش هزینه‌های نظامی این کشور شوند، دوست دارد؟

رئیس‌جمهور آمریکا در جواب گفت: «به نظرم این یک موضوع خوب است، این برای بریتانیا عالی است و بخشی از تجارت (بین واشنگتن و لندن) خواهد بود، ما بهترین تجهیزات نظامی در جهان را می‌سازیم. بریتانیا باید قادر به دفاع کردن از خودش باشد، آنجا یک جای بسیار خاص است».

ترامپ در این مصاحبه به انتقادهای اخیر «مایکل گاو» وزیر محیط زیست انگلیس و نامزد نخست‌وزیری این کشور از مواضع دولت آمریکا در قبال ایران واکنش نشان داد.

این وزیر کابینه کنونی انگلیس مواضع سیاست خارجی دولت آمریکا، اعزام ناوهواپیمابر به منطقه و تشدید تنش‌ها با ایران را «قدرت‌نمایی» خواند.

ترامپ در واکنش به این اظهارنظر وزیر محیط زیست انگلیس گفت: «من فقط دارم تلاش می‌کنم که به او کمک کنم و (مواضع دولت آمریکا در قبال ایران) هیچ هزینه‌ای برای او ندارد».

رئیس‌جمهور آمریکا که با ادعاهای بی سند درباره برنامه هسته‌‌ای ایران از توافق بین‌اللمللی برجام خارج شد، ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های واشنگتن را باز هم تکرار کرد.

او مدعی شد: «من فقط دارم تلاش می‌کنم که ایران سلاح‌های هسته‌ای نداشته باشد. موضوع خیلی ساده است و غیر از خودمان نمی‌توانم به کسی دیگر جز بریتانیا فکر ‌کنم که از این موضوع نفع ببرد و او (مایکل گاو) باید از این موضوع حمایت کند».

خبرنگار روزنامه سان از ترامپ سوال کرد که آیا مایکل گاو وزیر محیط زیست یکی از نامزدهای نخست‌وزیری انگلیس بوده که از رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت در رقابت برای نخست‌وزیری درخواست حمایت کرد؟

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: « نه او چنین درخواستی نکرد».

اظهارات تازه ترامپ در دفاع از مواضع دولت او علیه ایران و تکرار این ادعا که او «تنها به دنبال عدم دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است»، در حالی مطرح شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه (دیروز) برای پانزدهمین بار متوالی پایبندی ایران به مفاد توافق برجام را تایید کرد (جزئیات بیشتر).

رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک ششم خردادماه در توکیو با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن هم ضمن ابراز خرسندی از روابط خوب توکیو با تهران و استقبال از میانجیگری احتمالی این کشور در قبال تنش‌های آمریکا با ایران مدعی شده بود که دولت او «به دنبال تغییر رژیم ایران نیست» و هدفش آن است که «می‌خواهم بشنوم که ایران به سلاح اتمی «نه» بگوید. به اندازه کافی در جهان به‌ دلیل تسلیحات اتمی مشکل داریم، پس ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد. به‌نظرم ما می‌توانیم به توافق برسیم» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول