اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عریقات می‌گوید، اردن مخالف معامله قرن است

دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ضمن اشاره به موضع ثابت اردن در قبال فلسطین، اعلام کرد، برخی اقدامات کنونی علیه امان به دلیل مخالفت این کشور با اقدامات آمریکا در قبال فلسطین است.

عریقات می‌گوید،  اردن مخالف معامله قرن است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین اعلام کرد، ‌اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، اردن را به صورت مستقیم تهدید می‌کند.

وی با حضور در برنامه «اول مرة» (اولین بار) در شبکه «الاردن الیوم» گفت: اردن کشوری است که منافع خود را دارد؛ مرزها، مرزهایش است، قدس، قدسش است و آواره، آواره‌اش است. اردن نمی‌تواند بخشی از معامله قرن باشد و بهای این موضوع را می‌پردازد. همانطور که شاه (عبدالله دوم) به «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر اخیرش به امان اعلام کرد، اردن با تصمیم آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، ‌انتقال سفارت به قدس و ساقط کردن حق آوارگان مخالف است.

عریقات تصریح کرد، محاصره کنونی علیه اردن به دلیل موضع مخالف این کشور علیه معامله قرن است و احتمال شدت آن نیز وجود دارد. وی همچنین بر موضع ثابت اردن برای ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرزهای 1967 و پایتختی قدس شریف تأکید کرد.

این مقام ارشد فلسطینی در ادامه درباره از هم پاشیدگی تشکیلات خودگردان و بازگشتن وضعیت کرانه باختری به سال 1992 (قبل از روی کار آمدن تشکیلات خودگردان) هشدار داد.

عریقات اعلام کرد؛ راهبرد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر سه محور قرار دارد، تشکیلات خودگردان قدرتی نداشته باشد، اشغالگری بدون هزینه ادامه پیدا کند و غزه از فضای فلسطینی خارج شود؛ اینها می‌تواند تشکیلات خودگردان را از ادای وظایفش بازدارد.

 «جارد کوشنر» داماد و فرستاده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته با شاه اردن در امان دیدار و درباره تحولات منطقه به گفت‌وگو پرداخت.وبگاه فلسطینی «دنیا الوطن» در همین راستا به نقل از شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» گزارش داد، شاه اردن به کوشنر گفته در نشست اقتصادی بحرین شرکت نمی‌کند.

در ادامه این گزارش آمده، عبدالله دوم بر طرح دونالد ترامپ برای پایان دادن به نزاع «فلسطینی-اسرائیلی» موسوم به «معامله قرن» خطر قرمز کشیده و تأکید کرده، صلح دائم و فراگیر در منطقه جز با ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت قدس شرقی محقق نخواهد شد.

از آنجا که اردن قیمومیت اماکن اسلامی قدس را بر عهده دارد، مواضع این کشور در خصوص موضوعات مربوط به فلسطین از اهمیت بالایی برخوردار است. 

آمریکا در بیستم ماه جاری (می) به برگزاری نشستی در بحرین در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) فرا خواند که به نظر می‌رسد اولین گام در راستای اجرایی کردن معامله قرن باشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول