اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سنایی: معامله قرن طرحی شکست خورده است

سفیر ایران در مسکو «معامله قرن» را طرحی شکست خورده و قدس را متعلق به همه مسلمانان خواند.

سنایی: معامله قرن طرحی شکست خورده است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز بین‌المللی قدس با حضور سفرای ایران، ترکیه، عراق، فلسطین، اندونزی، سودان، الجزایر، یمن و نمایندگان سیاسی کشورهای تونس،اردن و جیبوتی در مسجد جامع مسکو برگزار شد. 
درا ین مراسم که «محمد هباش» مشاور امور دینی رئیس تشکیلات خودگردان به عنوان مهمان ویژه حضور داشت، سفرای جمهوری اسلامی ایران ، فلسطین ، اندونزی و ترکیه در سخنانی حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام و بر تعلق مسجد الاقصی به فلسطین تاکید کردند. 

مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو در این مراسم عنوان کرد: موضوع فلسطین نه تنها مسئله اول جهان اسلام است، بلکه اکنون به مسئله همه عدالتخواهان جهان تبدیل شده است.

وی سیاست جمهوری اسلامی ایران را حمایت از ملت فلسطین و همبستگی همیشگی با مردم فلسطین عنوان و خاطرنشان کرد: طرحی که علی‌رغم مخالفت گروه‌های مختلف فلسطینی و مردم فلسطین به عنوان معامله قرن مطرح شده طرحی شکست خورده است و قدس متعلق به مسلمانان است و با پول قابل واگذاری نیست.

سنایی همچنین نیاز کنونی امت اسلامی را وحدت و همبستگی عنوان و بر ضرورت وحدت مسلمانان در شرایط کنونی تاکید کرد.

سفیر فلسطین نیز در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: امروز اسرائیل راه حضور مسلمانان در مسجدالاقصی را مسدود کرده و مسلمانان نمی‌توانند در مسجد الاقصی نماز بخوانند. مسجدالاقصی مکان مقدس مسلمانان است و همواره در قلب مسلمانان جا دارد.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از مسلمانان روسیه برای حمایت از فلسطینی‌ها، توسعه روابط با مسلمانان روسیه را مهم توصیف کرد.

سفیر ترکیه سومین سخنران این مراسم بود. وی نیز با اشاره به جایگاه مقدس مسجدالاقصی در بین مسلمانان، همزیستی پیروان ادیان ابراهیمی در بیت المقدس را مهم خواند.

سفیر ترکیه بیان کرد: ترکیه معتقد است حل و فصل موضوع فلسطین باید در چارچوب توافقنامه 1967 باشد.  ترکیه خواهان تحقق تمام تصمیمات سازمان ملل از جمله ایجاد دو دولت است. حمایت از مردم فلسطین از اولویت‌های ترکیه است.

به گزارش فارس، سفیر اندونزی نیز طی سخنانی گفت: اندونزی همیشه از آزادی فلسطینی‌ها حمایت می‌کند و تا زمانی که فلسطین آزاد نشود با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهیم کرد. اندونزی به عنوان رئیس موقت شورای امنیت در جلسه 21 آوریل نگرانی‌های خود را در باره وخامت شرایط انسانی در فلسطین مطرح کرده و معتقدیم حل و فصل موضوع فلسطین باید بر اساس توافق‌های صورت گرفته باشد. ما همواره از شورای امنیت خواسته‌ایم تا در این خصوص تدابیر فوری را اتخاذ کند.

«شیخ راویل عین الدین» رئیس شورای مفتیان مسلمانان روسیه نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز روز قدس و روز همبستگی با مردم فلسطین است. ما از حاکمیت فلسطین بر مبنای قرارداد سال 1967 حمایت و در این ماه رمضان دعا می‌کنیم که مسلمانان فلسطین از حقوق خود برخوردار شوند.

در این مراسم محمود هباش مشاور امور دینی رئیس تشکیلات خودگردان خطبه‌های نماز جمعه را قرائت کرد و در سخنان خود بر اهمیت دینی مسجدالاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان اشاره کرد و مسجدالاقصی را مکان مبارزه بین خیر و شر خواند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول