اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

نرخ باروری کرمانشاه نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه گفت: وضعیت جمعیتی کشور پایین‌تر از نرخ باروری است که استان کرمانشاه با نرخ 1.85 نسبت به میانگین کشوری نیز پائین‌تر است.

نرخ باروری  کرمانشاه نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه پیش از ظهر امروز در همایش علمی «جمعیت، باروری و زندگی پایدار»، اظهار داشت: تحقق سیاست های جمعیتی، مولفه ها و پیش نیازهایی دارد که حفاظت از کیان خانواده و پایداری زندگی یکی از مهم ترین این مولفه هاست.

محمدابراهیم الهی‌تبار ادامه داد: در گذشته، یکی از معیارهای خانواده قدرتمند، داشتن جمعیت زیاد بود، امروز معیار قدرت و توانمندی خانواده ها تغییر کرده و بیشتر به کیفیت آموزشی و پرورشی پرداخته می‌شود.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت جمعیتی کشور و نرخ باروری، کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است، گفت: نرخ  باروری در استان کرمانشاه با 1.85 نسبت به میانگین کشور پائین‌تر است و ضرورت تلاش بیشتر برای بهبود نرخ باروری را نشان می‌دهد.

الهی‌تبار متذکر شد: استان کرمانشاه با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سیاست‌های جمعیتی، در مناطق مرزنشین خود باید تراکم جمعیت را بالا ببرد و جمعیت پایداری را در این مناطق داشته باشد که البته در حال حاضر وضعیتی بهتر از میانگین کشور را داراست.  

آنگونه که این مسؤول می‌گوید، مولفه‌های عدیده‌ای جمعیت را تهدید می‌کنند که از جمله آن‌ها بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار و مسائل اقتصادی هستند.

وی نداشتن مهارت و آسیب‌های اجتماعی را در قالب مولفه‌های تهدیدکننده ک یان خانواده عنوان کرد و افزود: هر اندازه که بتوانیم پایداری خانواده را بالا ببریم در تحقق سیاست‌های جمعیتی موفق خواهیم بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه گفت: با کاهش موفقیت‌آمیز تلفات جاده‌ای و همچنین کنترل بیماری‌های واگیردار در راستای تحقق سیاست‌های جمعیتی حرکت شده که این عملکرد می‌تواند در موضوع بیماری‌های غیرواگیردار نیز تکرار شده که لازمه آن مشارکت مردم و آموزش همگانی است.

وی تصریح کرد: تجربه استان در زلزله آبان 96 در کنترل بیماری‌های واگیردار و رفتارهای پرخطر، تاثیر آموزش و مشارکت عمومی در تحقق اهداف و برنامه‌های سلامت محور را نشان داد، با تبدیل این اقدامات به تجارب بسیار موفق، دیگر استان‌ها نیز از کرمانشاه در سیل اخیر الگو برداری کردند.

الهی‌تبار با اشاره به حرکت منسجم در موضوع تقویت نهاد خانواده در استان کرمانشاه، اضافه کرد: در نخستین قدم آن کاهش 8.5 درصدی نرخ طلاق و افزایش 1.8 درصدی نرخ ازدواج در سال 97 بوده است، این نشانه اثربخشی مداخلات و مشارکت اجتماعی است، این اقدامات می تواند در افزایش نرخ باروری استان نیز الگو قرار بگیرد.

وی بهترین حوزه‌ای که بیشترین اثر را می‌تواند در رشد جمعیت داشته باشد وزارت بهداشت دانست و گفت: مرگ و میر کودک و مادر، نداشتن مهارت‌های زندگی، آسیب‌های اجتماعی و توانمند نبودن خانواده از جمله مواردی است که رشد جمعیت را تهدید می‌کند.

وزارت بهداشت سیاست‌هایی از جمله ایجاد توازن جمعیت( 2.1 فرزند برای هر خانواده)، جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته، کاهش مرگ و‌میر مادران و نوزادان، جلوگیری از بارداری در سنین نامتناسب، جلوگیری از تولد نوزادان با مشکلات ژنتیکی و رعایت فاصله بارداری (حداقل سه سال) را در دستور کار قرار داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ادامه با یادآوری شعار سازمان ملل «انسان سالم محور توسعه پایدار» اظهار داشت: هر فرد به عنوان یک سرمایه محسوب می‌شود که با برنامه‌ریزی و آموزش به عنوان یک‌سرمایه انسانی و ‌اجتماعی می‌توان‌ روی آن حساب کرد.

برنامه‌های جمعیتی به گفته محمود‌رضا مرادی، براساس سیاست‌های ملی و با ارزیابی، تجدیدنظر و سیاستگذاری است و عوامل متعددی همچون مسایل فرهنگی، مسایل اقتصادی و‌ مسایل اجتماعی در این زمینه سهم بسزایی دارد.

وی با اشاره به سیاست‌های افزایش نرخ باروری براساس ابلاغ مقام معطم رهبری ادامه داد: پویایی، جوانی جمعیت موجب، رفع موانع ازدواج، تسهیلات مناسب مادران، آموزش، کارآفرینی، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، هویت‌بخشی و سبک زندگی ایرانی اسلامی از جمله فرازهای ابلاغیه مقام معظم رهبری است.

گفتنی است، در یک بازه زمانی هشت ساله از سال 89 تا سال 96 ازدواج در کشور 30 درصد کم شده و سن ازدواج دختران و پسران نیز بالا رفته است.

تولدها نیز در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، به طوری که ایران در سال 1397 رکورد جدیدی در سقوط یکی دیگر از شاخص‎های جمعیتی خود را ثبت کرد؛ تعداد تولدهای کل کشور فقط طی یک سال و از سال 1396 تا 1397 بیش از 120 هزار تولد کاهش یافته است.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول