اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

انجام مطالعات آزمایشگاهی تزریق گاز به منظور ازدیاد برداشت در میدان سروش

طرح پژوهشی «انجام مطالعات آزمایشگاهی تزریق گاز به منظور ازدیاد برداشت در میدان نفتی سروش» توسط محققان پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران انجام و به‌عنوان یکی از طرح‌های برگزیده دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم معرفی شد.

انجام مطالعات آزمایشگاهی تزریق گاز به منظور ازدیاد برداشت در میدان سروش

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از  اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در طرح محققان پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران روش‌های مختلف ازدیاد برداشت برای مخزن نفت سنگین میدان نفتی سروش مورد ارزیابی آزمایشگاهی قرار گرفت و روش بهینه به لحاظ تکنیکی ارائه شد، همچنین تلاش شد با به‌کارگیری آنالیزهای عددی علاوه بر اعتبارسنجی نتایج آزمایشگاهی، روابطی برای تخمین و ارزیابی بهبود عملکرد تولید به کمک روش‌های تزریق گاز پیشنهاد شود.

در این تحقیق برای نخستین بار تزریق گاز دی‌اکسید کربن در نمونه‌های واقعی از سنگ مخزن با حضور نفت اصلی مخزن در دما و فشار واقعی مورد آزمایش قرار گرفت.

ارائه یک عدد بدون بعد ترکیبی جدید که بتواند برای پیش‌بینی میزان بهره‌دهی در شرایط عمومی و بدون انجام آزمایشات برای مخازن با خصوصیات مشابه کاربرد داشته باشد، از دستاوردهای ویژه این طرح است.

انجام آزمایشات در مقیاس تمام مغزه  که بتواند خواص ناهمگونی لایه مخزنی و اثر آن بر کارایی روش ازدیاد برداشت را بهتر نشان دهد از دیگر نوآوری‌های این طرح شمرده می‌شود.

طرح توسعه پروژه استفاده از نتایج آزمایشگاهی در مدل واقعی مخزن برای پیش‌بینی عملکرد روش پیشنهادی در مقیاس میدان نفتی و همچنین ارزیابی‌های اقتصادی کارایی این روش‌ها در شرایط عملیاتی، از برنامه‌های آتی برای توسعه این طرح است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول