اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نقش روزه در تقویت اراده

استاد حوزه و دانشگاه گفت: این که انسان خودش را مکلف بداند ساعاتی مبطلات روزه را ترک و در ساعتی روزه خود را باز کند بر تقویت اراده و صبر اثرگذار است.

نقش روزه در تقویت اراده

حجت‌الاسلام احمد صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آیه 185 سوره بقره عنوان کرد: رمضان تنها ماهی است که نام آن در قرآن آمده و نزول قرآن در این ماه به آن عظمت بخشیده است.

کارشناس مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی افزود: در روایات آمده نام رمضان به این دلیل بر این ماه گذاشته شد که گناهان را می‌سوزاند، امام سجاد (ع) نیز در صحیفه سجادیه نام‌هایی را برای این ماه ذکر و در فرازی از دعا می‌فرمایند: «سپاس خدا را که ماه رمضان را از را‌ه‌های رسیدن به خودش قرار داد.»

وی رمضان را ماه طهارت و پاک‌سازی روح دانست و تصریح کرد: ائمه اطهار آمادگی ورود به ماه رمضان را با روزه ماه‌های رجب و شعبان در جامعه ایجاد می‌کردند تا از فضائل خداوند در این ماه بهره‌مند شوند، پیامبر (ص) نیز در جمعه آخر ماه شعبان ضمن خطبه‌ای 28 فضیلت ماه رمضان را به مردم یادآوری می‌کردند که تأمل در آن‌ها می‌تواند راه‌گشا باشد.

صفاری با بیان این‌که هر عملی که انسان در این ماه انجام می‌دهد چندین برابر در نظر گرفته می‌شود، افزود: خواندن هر آیه قرآن در این ماه برابر با ختم قرآن و خواندن دو رکعت نماز مستحبی همانند دو رکعت نماز واجب در غیر از این ماه است.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: روزه این ماه مختص پیامبران بوده اما خداوند به خاطر جایگاه و عظمت پیامبر روزه این ماه را بر امت ایشان واجب کرد، ماه رمضان ماه فرصت‌هاست و یکی از این فرصت‌ها تقویت ارتباط با خداوند در فضای معنوی این ماه است.

وی روزه گرفتن را عامل تقویت اراده دانست و تصریح کرد: این‌که انسان خودش را مکلف بداند ساعاتی مبطلات روزه را ترک و در ساعتی روزه خود را باز کند بر تقویت اراده و صبر اثرگذار است.

توصیه‌هایی به افرادی که از روزه گرفتن منع شده‌اند

صفاری در پاسخ به این سؤال که کسانی که از روزه گرفتن معذور هستند چگونه می‌توانند از این ماه بهره ببرند گفت: به علت حرمت ماه رمضان افرادی که از روزه گرفتن معذور هستند در ملأعام روزه‌خواری نکنند و از تلاوت قرآن، حضور در محافل مذهبی و نماز جماعت بهره ببرند، اطعام روزه‌داران در حد توان نیز یکی دیگر از توصیه‌هایی است که در این ماه وارد شده است.

انتهای پیام/63113/هـ20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول