اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

توسعه دانش در میان کشورهای اسلامی

نشست هم‌اندیشی راه‌اندازی دانشگاه D8 در هفته گذشته برگزار شد که در این نشست وزیر علوم بر توسعه دانش در میان کشورهای اسلامی تأکید کرد.

توسعه دانش در میان کشورهای اسلامی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست هم‌اندیشی راه‌اندازی دانشگاه D8 در هفته گذشته برگزار شد.

در این نشست منصور غلامی وزیر علوم از تدوین اساسنامه دانشگاه D8 خبر داد.

وزیر علوم گفت: مجمع آموزش عالی در قالب همکاری با کشورهای گروه D8 به دنبال توسعه دانش در میان کشورهای اسلامی است، در کنار برنامه‌های علمی همکاری‌هایی برای بخش علمی و فرهنگی داریم تا این برنامه‌ها با سرعت جلو رود.

وی افزود: از 10 سال  گذشته موضوع تاسیس این دانشگاه در دستور کار قرار گرفت و پس از 5 سال دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برای تاسیس این دانشگاه داوطلب شد. همچنین بعد از دو سال مقدمات شکل گیری دانشگاه با هماهنگی دبیرخانه d8 فراهم شد.

وزیر علوم در ادامه گفت: دو نشست آماده‌سازی برای تاسیس دانشگاه D8 برگزار شد که در آن نشست‌ها نمایندگان گروه‌های اسلامی حضور داشتند. امروز هم در اولین نشست تخصصی اساسنامه دانشگاه D8 تدوین شد و فعالیت‌های علمی آن به صورت رسمی آغاز شد.

وی در ادامه بیان کرد: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت سراسری و از تمام نقاط جهان است و افراد با بورسیه یا با هزینه شخصی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و از ظرفیت‌های آموزش عالی بهره‌مدن می‌شوند. همچنین دوره‌های مشترکی در این دانشگاه تعریف می‌شود و تمام ظرفیت‌ها در کارگروه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم تا همکاری بین‌المللی در قالب این دانشگاه بیشتر از قبل باشد و از ظرفیت دانشجویان و تربیت نیروهای کارآمد نیز استفاده می‌کنیم.

* آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری برگزار شد

بیست و هفتمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری روز دوشنبه با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این رویداد از ۱۳ عضو هیئت علمی نمونه و برجسته در سطح ملی تقدیر شد.

* تدوین دستورالعمل جدید خوابگاه‌های غیردولتی تا یک ماه آینده

علی شوکتی مدیر خوابگاه‌داران غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین دستورالعمل جدید برای خوابگاه‌های غیردولتی خبر داد و گفت: دستورالعمل کلی به صورت پیش‌نویس برای مدیریت خوابگاه‌های غیردولتی وزارت علوم تهیه شده است که بر اساس آن بنا شده تا خوابگاه‌ها با کمک خیرین نیز تجهیز و تاسیس شوند.

وی افزود: تا یک ماه آینده با همکاری صندوق رفاه دانشجویی و بررسی شورای نظارت بر خوابگاه‌های کشور این دستورالعمل نهایی می‌شود. 

شوکتی خاطرنشان کرد: براساس این دستورالعمل دیگر خوابگاه‌های بی‌کیفیت مجوز نخواهند داشت و از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

* تغییرات در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان شامل تخلفات حرفه‌ای و پژوهشی می‌شود

اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به برخی بحث های مطرح شده در خصوص تغییرات جدید در آیین نامه انضباطی دانشجویان اعلام کرد: اصل مورد تاکید در رسیدگی به تخلفات دانشجویان، عدم ورود به حریم شخصی افراد است.

در متن این اطلاعیه آمده است: با توجه به برخی بحث های مطرح شده در فضای مجازی در خصوص تغییرات جدید آیین نامه انضباطی دانشجویان به اطلاع می رساند: بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برخی اصلاحات حداقلی در آیین نامه انضباطی دانشجویان - که بیش از ۲۰ سال از تصویب آن گذشته است - مطرح می شود که شامل تخلفات حرفه ای وتخلفات پژوهشی و برخی اصلاحات عبارتی با توجه به گذشت زمان است، این اصلاحات به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه ها رسیده ولی هنوز ابلاغ نشده است، زیرا برای ابلاغ باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

در ادامه این اطلاعیه عنوان شده است: جزییات این تخلفات در شیوه نامه مرتبط خواهد آمد که یکی از اصول مورد توجه در تدوین این شیوه نامه، «عدم ورود به حریم شخصی دانشجویان» است.

در خصوص فضای مجازی تغییر خاصی پیش بینی نشده و در حال حاضر نیز شوراهای انضباطی در دانشگاه ها به تخلفات آشکار در فضای مجازی که شاکی خصوصی داشته باشد، ورود پیدا می کنند و این، موضوع جدیدی نیست

* انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد تا 16 اردیبهشت ادامه دارد

انتخاب رشته دوره دکترای تخصصی سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی برای داوطلبانی که در آزمون سراسری دوره دکترای تخصصی سازمان سنجش آموزش کشور شرکت کرده اند، از سه شنبه 3 اردیبهشت آغاز شده و تا ساعت 24 روز دوشنبه 16 اردیبهشت ادامه خواهد شد.

تاکنون بیش از 19هزار داوطلب در دوره دکترای تخصصی سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کرده‌اند.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور می توانند متناسب با مجموعه امتحانی خود حداکثر تا 8۰ رشته محل را در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کنند.

داوطلبان لازم است با مراجعه به سامانه https://www.azmoon.org دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت کنند.

عدم مراجعه به سامانه مذکور و انتخاب رشته اینترنتی به منزله انصراف از پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی است و پس از انقضای مهلت مقرر امکان انتخاب رشته و معرفی برای مصاحبه در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

* نخستین دوره جایزه نوآوری رستاک برگزار شد

مراسم نخستین دوره جایزه نوآوری رستاک عصر امروز در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور ملکی‌فر معاون توسعه صندوق توسعه و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، استارت‌ آپ‌های برتر حوزه نوآوری معرفی شدند.

این استارت آپ‌ها ایده‌های خود را در نمایشگاهی به معرض نمایش گذاشتند.

در پایان این مراسم از استارت آپ‌های برتر حوزه نوآوری در زمینه‌های فناوری اطلاعات،‌ پزشکی، بیوتکنولوژی تقدیر شد.

* رفع موانع تولید فناورانه برای توسعه کسب و کار دانش‌بنیان

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در راستای ادامه سفرهای استانی مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به استان‌های مختلف کشور برای بازدید از پیشرفت‌های علمی هر استان به همراه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان همدان سفر کردیم که در حاشیه این سفر از مراکز علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید کردیم. 

وی افزود: در این سفر راهکارهای تولید فناورانه و رونق این تولیدات از طریق توسعه کسب و کار با حضور مسؤولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بررسی شد.

قادری‌فر ادامه داد: پس از بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک‌های صنعتی به بررسی موانع توسعه کسب و کار و راهکارهای رفع آن پرداختیم تا این شرکت‌ها با رفع موانع بهتر بتوانند فعالیت کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول