اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم: اعتقاد به اسلام و انقلاب از راه مساجد است

مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه یک نهضت بسیار عظیم فرهنگی در کشور شکل گرفته است، گفت: این نهضت با تلاش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار عضو پدیدار شده و اعتقاد به اسلام و انقلاب از راه مسجد است و باید نور قرآن در میان خانواده‌ها ملموس باشد.

مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم: اعتقاد به اسلام و انقلاب از راه مساجد است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله مرتضی مقتدایی امشب با بیان اینکه امروز 12 اردیبهشت مصادف با شهادت متفکر بزرگ جهان شهید مطهری است که امروز به حق روز معلم نامگذاری شده است، گفت: شهید مطهری شخصیت بسیار برجسته‌ای و تحصیل‌کرده حوزه علمیه بود، او صاحب نظر و آشنا به علوم دانشگاهی و حوزه بود.

مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهید مطهری هم استاد حوزه و هم استاد دانشگاه بود، تالیفاتی که از او باقی مانده در حد تخصص و کارشناس مطالبی را ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: امیدوارم همه معلمین سعی کنند در همان تفکری که شهید مطهری داشت قدم بردارند و تفکرات شهید مطهری را ترویج دهند تا فکر و راه او ادامه داشته باشد.

وی اهتمام به مسجد، انتخاب افراد نخبه و  آشنایی آنها با علوم قرآن، تفسیر، تجوید و قرائت و همچنین ایده هایی که قرآن به مردم می دهد را بسیار مهم دانست، با بیان اینکه یک نهضت بسیار عظیم فرهنگی در کشور شکل گرفته است، اضافه کرد: این نهضت با تلاش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار عضو پدیدار شده و اعتقاد به اسلام و انقلاب از راه مسجد است و باید نور قرآن در میان خانواده‌ها ملموس باشد.

آیت الله مقتدایی در خصوص سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان گفت: پیام قرآن راجع به مسابقه این جشنواره که سیزدهمین دوره آن بوده، در حال برگزاری است، چراکه شرکت کنندگان قرآن را می‌خوانند، حفظ می‌کنند و اعتقادشان به دین خدا ائمه و ولایت فقیه و نماینده امام بیشتر می‌شود، این‌ها همه از این مسابقات قرآنی به دست می‌آید.

مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه درخواست می‌کنم در این جلسات شرکت کنید و کاری کنید این جلسات برای بچه‌ها جذاب باشد و کودکان را وارد این حوزه کنید، گفت: تفسیر قرآن را برای پیاده‌سازی در زندگی آموزش دهید تا کشوری برای الگو دیگر کشورها داشته باشیم. 

وی  یادآور شد: در روایتی امیرالمومنین (ع) به محمد حنیفه می‌فرماید، تلاوت قرآن به عهده تو است و در برابر آن مسؤول هستی، بر تو باد که به آن قرآن عمل کنی، هر وقت توانستی باید آن را تلاوت کنی و این تلاوت بر هر مسلمی واجب بوده و باید به اینکه این کلام کلام چه فردی است، توجه داشته باشد. 

آیت الله مقتدایی افزود: اینها کلمات خداوند است که به قلب پیامبر(ص) نازل شده و فرمایشات خدا است که نباید دست بی‌وضو بر آن بگذارند.

مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن، عهد خدا در دست شما  است و هر روز باید حداقل 50 آیه آن را با ترتیل بخوانید، چراکه تدبر در آیات مهم است، به نظارت مدیران بر تعداد کثیری که عضویت در کانون های مساجد را پذیرفتند تاکید کرد.

«مدهامتان» همان «جنتان» است

در ادامه دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور با توجه به اسم این جشنواره گفت: «مدهامتان» همان «جنتان» است، مصداق دنیایی «مدهامتان» تجلی مسجد و قرآن بوده و همان جنت پرشکوهی است که خدا وعده آن را داده، اگر به آن توجه کنیم، متوجه می‌شویم که مسجد و قرآن ارتباط و پیوستگی عجیبی با هم دارند و اساسا اصل مسجد برای بهره‌وری از قرآن است.

حجت‌الاسلام حمید محمدی بیان کرد: مسجد به عنوان بیت الله و به عنوان نقطه و محلی برای زیارت مومن با خدا است.

وی ادامه داد: می‌دانید که مومن وقتی می‌خواهد به مسجد برود، می‌خواهد با ذکر نماز و قرآن به زیارت الله برود، مسجد مکان زیارت الله و مزار است و زائر انسان بوده و مزور، خود حضرت حق است، در آنجا قرار است میزبانی شود و وسیله میزبانی قرآن است.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور  با بیان اینکه پیوند وثیقی بین خدا و قرآن و مسجد وجود دارد، گفت: مسجد بیش از 120 کاربرد دارد که مهم‌ترین آن محل ذکر است، قرآن و نماز محل ذکر بوده، محل مطالعه قرآنی و مباحثه قرآنی است.

محمدی یادآور شد: ما تعابیر جانبی را برای مساجد داریم که نورهایی الهی در مساجد خدا وجود دارد.

وی با بیان اینکه ممکن است سوال ایجاد شود که ارتباط انسان با مسجد چیست؟، اظهارکرد: مثل مومن در مسجد مثل ماهی در آب بوده، یعنی حیات ایمانی مومن در مسجد است.

 دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور متذکر شد: هفت گروه هستند که خدا برای آنها سایه می‌افکند، زمانی که سایه هیچ‌کس بر آنها نیست، انسان قلبش متعلق به مسجد می‌شود تا به آن بازگردد و راهبرد جمهوری اسلامی در مسجد همین است که انسان جسمش به دلیل اقتضائات از مسجد خارج می‌شود، اما قلب آن در مسجد می‌ماند.

محمدی  یادآور شد: پس مسجد قرارگاه دائمی مومن است و قرآن کتاب دائمی و ذکر دائمی او است، این دو نکته اساسی مدهامتان است.

وی با بیان این سوال که وظیفه حکومت اسلامی و مومنان چیست؟، گفت: پایگاه‌های فرهنگی باید توسعه فرهنگی مساجد را در دستور کار قرار دهند.

 دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور عنوان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید در توسعه قرآنی مساجد تلاش کنند و کار اساسی آنها همین نکته باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری به 10 میلیون نفر حافظ تاکید داشتند، به دلیل این بود که حافظان جامع و عامل هستند، فرد حافظ قرآن هم حافظ کلام وحی بوده و هم عامل به آیات شریفه این کتاب آسمانی بوده، موسسات قرآنی هم نماد تحقق بخش اسلامیت جمهوری اسلامی هستند و رویکرد مثبت کشور و مسؤولان در توسعه این موسسات بوده، موسساتی که از ۲۰ مورد سال‌های گذشته، اکنون به بیش از ۵ هزار مورد رسیده است.

وی اظهار کرد: موضوعی که در موسسات قرآنی باید به آن توجه کنیم این است که باید موسسات قرآنی به عنوان متمم در آن زمینه فعالیت کنند.

 دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی افزود: رویکرد مسابقات نباید مسابقه برای مسابقه باشد، بلکه رویکرد اصلی تولید محصولات فرهنگی و هنری قرآنی است.

محمدی گفت: امیدوارم با مدیریت نوین کانون‌های مساجد گام‌های کلیدی و اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

دوره دوم انقلاب باید حاکمیت قرآن حکم فرما باشد

در بخش دیگری از مراسم، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: مقام معظم رهبری در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند، در نیم قرن قبل انقلاب قرآن در غربت کامل بود و 40 سال اول انقلاب زمان انس با قرآن است، به این معنا که حافظان و قاریان در مدارس و مساجد شکل می‌گیرند.

حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی با بیان اینکه برای گام دوم باید چه کرد؟، ادامه داد: برای گام دوم وظیفه ما در مسجد با بالغ بر 2 هزار عضو و چندین هزار کانون مساجد چیست و چگونه می‌توان در این زمینه فعالیت کرد؟

وی خاطرنشان کرد: بالاترین اعتبار و بودجه ما در سال گذشته در حوزه قرآن بوده و امسال هم بیشترین اعتبار ما برای قرآن است.

 رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور یادآور شد: در دوره دوم انقلاب باید حاکمیت قرآن حکم فرما باشد و مدیریت ما مدیریت قرآنی شده و قرآن در دل و جای جای جامعه ما ظهور و بروز داشته باشد.

ارزانی ادامه داد: در سایر حوزه‌ها هم در حال حرکت هستیم و تصمیم داریم که در فراکسیون قرآن هم وظیفه خود را عملی کنیم.

 وی با بیان اینکه مسابقات مدهامتان را همچون مسابقات اوقاف و امور خیریه برگزار نمی‌کنیم، گفت: وظیفه ما در دل مسجد است که امسال نیز هنر شاخص را اضافه کرده‌ایم.

 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ما سال‌های گذشته 17 هزار نفر شرکت‌کننده داشتیم، اما امسال بیش از 32 هزار نفر در این مسابقه شرکت کرده‌اند که 313 نفر برتر خانم و آقا بودند.

ارزانی با بیان اینکه امسال برای اولین بار بخش زیر 16 سال و هنری را اضافه کردیم، اظهار کرد: از خصوصیات بارز این جشنواره می‌توان به بخش کودک و نوجوان، بخش هنری، حضور داورانی که در سال‌های قبل شرکت‌کننده برتر بودند اشاره کرد.

وی ادامه داد: الکترونیکی کردن تمام برنامه‌ها، آنلاین بودن ثبت نام‌ها در سراسر کشور، اهتمام به آموزش که اساس کار است و اعلام نتایج و کارنامه برخط به صورت آنلاین از دیگر ویژگی‌های این مسابقه است.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول