اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

برنامه‌ جشن‌های امسال خانه تئاتر تشریح شد/ انتقاد از نامگذاری روز هنرهای نمایشی

محمودرضا رحیمی در نشست خبری گفت: شانزدهمین دوره جشن‌های خانه تئاتر هفتم اردیبهشت با شادپیمایی در مسیر خانه هنرمندان آغاز و پانزدهم اردیبهشت در برج میلاد به پایان می‌رسد.

برنامه‌ جشن‌های امسال خانه تئاتر تشریح شد/ انتقاد از نامگذاری روز هنرهای نمایشی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست خبری شانزدهمین دوره جشن‌های خانه تئاتر با حضور محمودرضا رحیمی، دبیر جشن و احسان حاجی‌زاده، معاون هفته تئاتر، صبح امروز، دوم اردیبهشت ماه در خانه تئاتر برگزار شد.

در ابتدا رحیمی دبیر جشنواره طی سخنانی با اشاره به ۱۵ انجمن خانه تئاتر گفت: تلاش داریم این تعداد را به ۱۸ انجمن برسانیم. مثلا انجمن روابط عمومی و تهیه کنندگان و دستیار کارگردانان را نیز اضافه کنیم. جشن خانه تئاتر از هفتم تا پانزدهم اردیبهشت ماه با هدف ارتقاء فرهنگ اجتماعی شهروندان و مشارکت آنها در فرهنگ شهرنشینی، تأثیر تئاتر بر توسعه فکری و ارتقا فرهنگ عمومی و اجتماعی برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: هر روز از ایام این جشن به یک بزرگوار هنرمند تئاتری از جمله عباس جوانمرد، بهرام بیضایی، علی نصیریان، پری صابری، محمود دولت‌آبادی، ایرج راد و... اختصاص یافته است. امسال تلاش داریم اهداف جشنواره را مطابق با اهداف خانه تئاتر جلو ببریم. کانون‌های مختلف تئاتری در این ایام فعال هستند؛ از جمله انجمن بازیگران در دو روز تمرین و اجرا خواهند داشت. انجمن طراحان صحنه و لباس نیز مسابقه برای دانشجویان و شرکت کنندگان برگزار می‌کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه پوستر جشن‌ نیز توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده گفت: انجمن طراحان پوستر ۶۰ پوستر را برای نمایشگاه عصر جمعه افتتاح خواهد کرد. همچنین نمایشگاه عکس نیز توسط انجمن عکاسان به علاوه سه ورکشاپ با حضور بابک حقی،‌ هادی نوید و حمید شاهرخ برپا می‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری غلط روز هنرهای نمایشی (هفتم فروردین ماه) گفت: این نام می‌بایست به نام تئاتر باشد نه هنرهای نمایشی؛ چرا که سیرک هم شاید شامل هنر نمایشی باشد. تئاتر یعنی محل تماشا پس ما هم می‌گوییم روز ملی و روز جهانی تئاتر و این حق مسلم ما است. هفتم فروردین ماه هر سال با یک ماه تعویق در هفتم اردیبهشت ماه توسط خانه تئاتر جشن گرفته می‌شود.

رحیمی با اشاره به حمایت بانک گردشگری، شهرداری و گروه‌های نمایشی رادیویی و تلویزیونی گفت: پیش برنامه جشن‌ها با آیین همدلی لباس با مدیریت الهام پاوه‌نژاد چراغش روشن شد و اکنون ۷ کامیون برای مناطق سیل زده خوزستان و لرستان لباس و وسایل نو ارسال شده و یک کامیون دیگر نیز به زودی به آققلا خواهد رفت.

وی درباره دیگر برنامه‌ها گفت: روز افتتاحیه راهپیمایی آرام از سه مسیر به سمت خانه هنرمندان به همراه پرفورمنس گروه حرفه‌ای خواهیم داشت. 

رضا آقابابایی به نمایندگی از بانک گردشگری نیز گفت: این بانک دارای ۱۰۰ شعبه و سهم دو درصدی از منابع بانکی کشور است و در راستای حمایت از تئاتر گامی برای نخستین بار برداشته است. امیدواریم این حرکت بتواند در راستای ترویج هنر و آداب و رسوم این مملکت اثرگذار باشد. همه ما کنار کار اقتصادی مدیون فرهنگ و هنر تئاتر هستیم.

سپس احسان حاجی‌پور معاون اجرایی ستاد جشن‌های خانه تئاتر نیز گفت: بخشی از این برنامه‌ها در داخل مجموعه‌ها و برخی بیرونی به صورت خیابانی خواهند بود. خانه تئاتر، خانه هنرمندان، برج میلاد، تئاتر شهر، سنگلج، تالار هنر، تماشاخانه‌های خصوصی چون پردیس تئاتر خاوران، پارک ملت، سالن‌های نمایشی خانه تئاتر و سالن نشست‌ها و ... جزو مراکز درگیر هستند. 

وی در ادامه افزود: نمایش‌های فعال در تماشاخانه سنگلج در ایام جشنواره برای عموم رایگان خواهند بود. 

*همکاری خانه تئاتر و جشنواره تئاتر دانشگاهی

سپس محمودرضا رحیمی درباره همزمانی برپایی جشن‌های خانه تئاتر با جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: ما سه روز از سالن انتظامی را که بنا به هر سال در اختیارمان قرار دارد،‌ به جشنواره تئاتر دانشگاهی سپردیم و دو اجرای بین‌المللی‌شان را هم در سالن جوانمرد خانه تئاتر برگزار می‌کنیم. این مشارکت ما با جشنواره تئاتر دانشگاهی است.

وی در ادامه افزود: ما امسال یک رویکرد تخصصی هم داریم که توسط شورای علمی، هشت مقاله از بین ۳۰ مقاله انتخاب شده است. ۳۰ بزرگداشت نیز شامل بزرگداشت احمد دامون و حسینعلی طباطبایی از اولین مدیران تئاتر سنگلج که اکنون دچار بیماری آلزایمر شده، برپا خواهیم کردیم. در نهایت حضور ۸۰۰ هنرمند و ۱۵۰ برنامه در این جشن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

همچنین مرتضوی با اشاره به دو مهمان خارجی جشنواره از آلمان (ادل لاراکی ـ معاون سندیکای آلمان و دیگری عضو سندیکای بازیگری تئاتر آلمان) گفت: قرار است حضورشان یک برنامه آموزشی از سوی قدیمی‌ترین کشوری که صنف تئاتر دارد، برایمان محسوب شود.

وی در پاسخ به این سؤال که همکاری بانک حامی از چه  نوعی در جشن‌های خانه تئاتر بوده، گفت:‌ به هر حال گستردگی مالی ما امسال خیلی بیشتر بوده و این را شرایط و وضعیت جشنواره نشان می‌دهد. البته خیلی راجع به ارقام نمی‌توانم صحبت کنم!

آقابابایی هم در این زمینه گفت: توافقی در این راستا انجام دادیم که البته ارزش گذاری آن سخت است و نمی‌توان راحت درباره‌اش صحبت کرد؛ چرا که نقش و ارزش تئاتر خیلی بیش از اینهاست.

مجددا رحیمی در این باره توضیح داد: مسائل اقتصادی امروز در تئاتر و کشور سخت است. در این وضعیت تلاش داریم کارهایی انجام دهیم،‌ کتاب منتشر کنیم و در برج میلاد با آن همه هزینه اختتامیه برگزار کنیم. همیشه که نباید هنرمندان تئاتر بی‌پول جلوه کنند. امسال ۳۰ منطقه تهران پای کار جشن هستند و حال ما باید حرکت تئاتری کنیم تا پاسخگوی اینها باشیم.

وی درباره علت برگزاری اختتامیه در برج میلاد گفت: ما دو هزار نفر را برای میزبانی در این مراسم حساب کردیم. مردیم آنقدر گفتند تئاتری‌ها مسافرکشی می‌کنند یا بیکار هستند. تئاتری‌ها هم پول در می‌آورند. کارگردان اختتامیه حمیدرضا نعیمی است و تکریمی قرار است در مراسم اختتامیه (پانزدهم اردیبهشت ماه) داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول