اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

اینجا پلدختر نیست؛ اینجا ایران است

شور و نشاط حضور نیروهای جهادی و امدادگرانی از سراسر ایران در پلدختر این شهر سیل زده را به جلوه‌ای از ایران تبدیل کرده است.

اینجا پلدختر نیست؛ اینجا ایران است

خبرگزاری فارس لرستان، جای جای شهر را ماشین‌های سنگین و سبک و دیگر استان‌ها فرا گرفته است.

شور و نشاط غیر قابل وصفی در بین نیروهای امدادی مردمی و غیرمردمی وجود دارد. مردم در این آزمون هم پیروزند.

آب شرب شهر پلدختر در قسمت‌هایی از شهر به همت نیروهای خدوم آب و فاضلاب وصل شده، مردم این بار جاری شدن آب در لوله ها را به انتظار نشستند، اگر آب در همه جا جاری شود زندگی جانی دوباره می‌گیرد.

 

شبکه آبرسانی هم برای مصارف خانگی پیش‌بینی شده و در اکثر مواقع منازل آسیب دیده به دلیل مصرف بالای آب توسط مردم برای شستشو با قطعی آب مواجه‌اند. لوله آب روستاهای مهمی همچون چم مهر هم با تلاش بچه‌های مهندسی سپاه و ارتش وصل شده است. 

پاکسازی خیابان‌های اصلی انجام شده است؛ برخی استان‌های معین در روند پاکسازی ۲۴ ساعته کار می‌کنند.

پلیس چند روزی تردد در منطقه در حال پاکسازی را برای ماشین‌های شخصی در ساعاتی ممنوع کرد و این باعث سرعت گرفتن کار شد؛ کار تمیز کردن منازل در حال اجرا است.

البته تمیزی آشپزخانه و زدودن گل و لای از طبقات یخچال‌ها و کابینت‌ها شست و شوی ظروف و جان گرفتن دوباره آشپزخانه‌ها خود حکایتی جداست.

 

همه جا مملو از همت و تلاش است، خبرها حاکی از امکان تردد روی پل پیروزی را دارد و این مسأله به همت نیروهای ارتش انجام شده است.

الان که حدود دو هفته از وقوع سیل می‌گذرد، برق، آب، گاز و تلفن در شهر و برخی روستاها مشکلی ندارد؛ البته چسبندگی گِل و وزن بالای ضایعات کار را بسیار دشوار کرده بود، بچه‌هایی که از گمیشان و آق قلا به پلدختر آمده‌اند می‌گویند آنجا کار بهتر و بیشتر سرعت داشت اما اینجا کار به مراتب سخت تر است اما هیچ چیزی در برابر همت بچه‌ها تاب نمی‌آورد.

مردم از تامین نیازهای اولیه البته غیر از چادر راضی هستند؛ هرچند آنها معتقدند شیوه توزیع کمک‌ها اساسا ایراد دارد و همه اقلام دست جامعه هدف که همان سیل زدگان هستند، نمی‌رسد.

منطقه آسیب دیده شهری به لحاظ جغرافیایی کاملا مشخص است و احصاء لیست آسیب دیدگان به روش خانه به خانه کار سختی نیست؛ نوع خسارت و میزان آسیب در روستاها هم همچنین.

برخی از نیروهای محلی در رده های مختلف به خوبی کمک رسانی می‌کنند و برخی هم شرایط فعلی را فرصتی برای گرفتن به اصطلاح حقشان می‌دانند.

مردم از نیروهای حاضر در صحنه رضایت دارند، اما چشم انتظار اجرائی شدن وعده‌های مسوولین کشوری هستند.

آنچه الان دغدغه مردم است اول هدایت و مدیریت کمک‌های مردمی به سمت تامین حمام و سرویس بهداشتی برای سیل زدگان شهری و روستائی، کالاهای اساسی، لوازم خانگی، قالی، کولرگازی و پول رهن بوده و دوم شیوه توزیع و اولویت داشتن سیل زدگان بی خانمان است.

الان مشکل اصلی توزیع ناصحیح و اقلام تکراری و عدم توجه به نیازهای اساسیست.

اگر لیست و آمار درستی از تعداد، درصد و نوع آسیب و تخریب تهیه شود و قابل دسترسی باشد می‌توان خانواده‌های آسیب دیده را به گروه‌های مردمی وصل کرد و کمک‌های نقدی متمرکزتر باشند.

 

اصرار برخی برگروه‌ها بر پراکندگی و وسعت دامنه کمک‌ها اشتباه است چراکه باعث جزئی شدن و ریز شدن اقلام می‌شود اگر هر گروه یا مجموعه‌ای تعدادی هرچند اندک را بی نیاز کند مشکلات کمتر می‌شود.

بازسازی و هزینه کردن در برخی ساختمان‌های شخصی و دولتی در برخی مناطق شهری و برخی روستاهای واقع در حریم رودخانه کار اشتباه و بیهوده ایست.

مقدمات مصوبه دولت برای تامین زمین رایگان سیل زدگان باید هرچه سریعتر فراهم و اعلام شود؛ در این مسأله اولویت باید با افرادی باشد که الان مسکن ندارند و سیل همه زندگیشان را تخریب کرده است.

وضع راههای ارتباطی موقت مسیر سیلاب از معمولان تا افرینه، ملاوی و پلدختر خوب نیست و با کمترین بارندگی قطع یا مسدود می‌شوند، هرچند برقراری این راه‌ها روستاها و شهرهای محاصره شده را نجات داد و قابل تقدیر است.

 

اما ساختن این راه‌ها بصورت استاندارد زمان و اعتبار زیادی می‌خواهد و برای جلوگیری از حوادث بعدی باید گارد ریل سمت رودخانه نصب شود و نقاطی هم باید بصورت اورژانسی در دستور کار قرار گیرند.

در هر حال امروز شاهد حضور جهادگران، بسیجیان و امدادگران از سراسر ایران در پلدختر هستیم و این شهر کوچک به جلوه‌ گاهی از مهر ایرانیان بدل شده است.

انتهای پیام/ق

نگارنده امین احمدی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول