اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعلام کرد

کشفیات شیشه دو برابر افزایش یافته/ سن شیوع مواد مخدر ۱۹ تا ۲۵ سال است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: از بهمن ماه سال گذشته تاکنون حدود ۲۵ هزار معتاد در سراسر کشور را دستگیر کرده و برای اصلاح وضعیت‌شان به مراکزی که ستاد مبارزه با مواد مخدر تعیین کرده بود تحویل داده ایم.

کشفیات شیشه دو برابر افزایش یافته/ سن شیوع  مواد مخدر ۱۹ تا ۲۵ سال است

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سردار سید مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در سال گذشته ماموران مبارزه با مواد مخدر موفق به کشف میزان 685 تن انواع مواد مخدر شدند.

وی گفت: در دستگیری متهمین و تعداد پرونده‌ها نیز ۳ درصد افزایش داشته ایم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر به تلاش پلیس برای برخورد با معتادان متجاهر پرداخت و گفت: از بهمن ماه سال گذشته تاکنون حدود ۲۵ هزار معتاد در سراسر کشور را دستگیر کرده و برای اصلاح وضعیت خود به مراکزی که ستاد مبارزه با مواد مخدر تعیین کرده بود تحویل داده ایم.

سردار زاهدیان به تلاش ماموران مبارزه با مواد مخدر در کنترل مرزها پرداخت و تصریح کرد: برخوردهای خوبی در استان‌های حاشیه شرقی داشته و توانستیم در سه ماهه چهارم سال ۹۷ محموله  ۱۲۰ کیلویی شیشه را در زابل کشف کنیم.

وی گفت :کشفیات شیشه دو برابر افزایش یافته است.

این مقام ارشد نیروی انتظامی گفت: پاکسازی محیط پیرامونی مدارس از دیگر برنامه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر بود که در سال گذشته توانستیم حدود سه تن انواع مواد مخدر در محیط های تعیین شده کشف کنیم البته باید گفت در بین دستگیرشدگان دانش آموز وجود نداشت و توانستیم خرده فروشانی را که در اطراف مدارس به عرضه مواد مخدر می پرداختند دستگیر کنیم.

سردار زاهدیان سن شیوع  مواد مخدر را ۱۹ تا ۲۵ سال دانست و گفت: البته در محیط های مختلف سن شیوع مصرف مواد متفاوت است.

وی افزود: سن مصرف گل بیشتر در بین دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان و جوانانی که در این سن و بازه سنی هستند شایع است که با هماهنگی با مراجع ذیربط در حال بررسی و پیشگیری از این موضوع هستیم.

وی در خصوص عملکرد پلیس در برخورد با معتادان متجاهر گفت: حدود ٢۵هزار نفر در سطح کشور جمع آوری شده و به مراکز تعیین شده از سوی ستاد هدایت شدند؛ خوشبختانه شاهدیم که در مناطقی که شرایط بحرانی بود خصوصا محله هرندی شهر تهران، تغییرات مثبتی بوجود امده و امنیت نسبی و مناسبی را فراهم شده است؛ در مجموع حدود ١٢هزار نفر از سطح تهران و مابقی از سطح کشور جمع آوری شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره اینکه مرکز سروش برای جمع آوری معتادان متجاهر ۶۵۰ نفر ظرفیت دارد گفت: این مرکز با هدف جمع آوری معتادان متجاهر راه اندازی شده و قرار است که ظرفیت این مرکز به ۲ هزار نفر برسد البته امروز می‌توانیم همین دو هزار نفر را در آن مرکز نگهداری کنیم ولی  می‌خواهیم مرکز مجهز تر شود تا با استانداردهای جهانی از معتادان نگهداری کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: پلیس دو هزار مدرسه را به عنوان اولویت حضور مشخص کرده است که اغلب این مدارس بیشتر در مناطق پرخطر بود که خرده‌فروشان مواد مخدر می‌توانستند در این مکان فعالیت داشته باشند و در اطراف مدارس فعالیت کنند.

سردار زاهدیان با بیان اینکه هر منطقه‌ای در پایتخت شرایط خاص خود را دارد گفت: به عنوان مثال در محله هرندی یک اوضاع را در حوزه مواد مخدر داریم و در میدان تجریش هم اوضاع دیگری را و ما برنامه‌هایمان را نسبت به محله‌ها تنظیم و اولویت بندی می کنیم.‌

این مقام ارشد ناجا با بیان اینکه مامورانمان در پلیس مبارزه با مواد مخدر اقدامات بسیار با ارزشی را در اطراف مدارس به انجام دادند گفت: امروز به جرأت می‌گوییم که اکثر مدارس ما به صورت هوشمندانه پاکسازی شده است و خطر تهدید مواد مخدر برای دانش آموزان به شدت کاهش یافته است و بالغ بر ۲۰ هزار نفر خرده فروش دستگیر شده اند.

سردار زاهدیان در خصوص انتشار خبری از سوی رسانه‌های معاند مبنی بر دستگیری رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا و پایتخت در کشور سریلانکا اظهار داشت: اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران آنقدر موثر بوده که همواره دشمنان در پی آن بودند که عملکرد نظام را زیر سؤال ببرند؛ ضد انقلاب خارج‌نشین همیشه روی محله هرندی زوم می‌کرد و وقتی پلیس توانست با تلاش خود این منطقه را پاک و سالم‌سازی کند دشمنان با حماقت می‌خواستند با اعلام این موضوع چهره‌ای تخریب شده از پلیس نشان دهند و بگویند خود پلیس در این موضوعات نقش دارند در حالی که بنده و سرهنگ بخشنده در مدت نوروز در حال ماموریت بوده و در جریان سیل گلستان و خوزستان حضور و فعالیت داشتیم که رسانه‌ها این حضور را منعکس کردند و این نشاندهنده آن است که اخبار این رسانه‌ها کذب و دروغ است.

وی با تاکید بر اینکه ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا بوده و کشفیات ما در سطح جهان مثال‌زدنی است، گفت: خود کشور افغانستان تا کنون 200 تن مواد مخدر را کشف کرده که شامل مواد پیش‌ساز و الکلی هم بوده است اما ایران صرفا 990 تن از تولیدات افغانستان را کشف و ضبط کرده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به مجاهدت مخلصانه ماموران این پلیس پرداخت و گفت:‌15 نفر از ماموران‌مان در راه مبارزه با مواد مخدر به مقام شهادت نائل شدند.

وی با اشاره به فعالیت و اشراف پلیس مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی اظهار داشت:‌در این مدت مرکز استانداردهای لازم رسیده و شبکه‌های متعددی که اقدام به توزیع و خرید و فروش تجهیزات کشت برخی مواد به صورت آپارتمانی یا شبکه مالی بر روی فضای مجازی در دارک‌نت تبادل مادلی داشتند، شناسایی شدند.

سردار زاهدیان اعلام کرد: بالغ بر 70 سایت و کانال که در این زمینه در سال گذشته فعالیت داشتند شناسایی شدند؛ برخی احضار و توجیه شده و برای برخی اقدام قضایی صورت گرفت؛ دستگیرشدگان در این خصوص 33-34 نفر بودند و محدوده سنی‌شان 20 تا 30 سال.

وی در خصوص تجهیزات مورد نیاز پلیس برای کشف و مبارزه با توزیع مواد مخدر گفت: سعی ما این بود که یک پلیس دانش‌بنیان داشته باشیم و مباحث فنی و وسایل مورد نیاز را تجهیز کنیم؛ البته برخی تجهیزات باید از خارج کشور تامین شود که با وجود تحریم‌ها کار سخت شده است؛ دستگاه ایکس ری را به ما نمی‌دهند و می‌گویند کاربردی دوگانه دارد؛ در فرودگاه مجبوریم از دستگاه بادی اسکنر برای کشف مواد استفاده کنیم که نگهداری‌اش هزینه‌های بالایی دارد؛ تجهیزات را به سختی از طریق واسطه‌ها تامین می‌کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد:‌در خصوص تجهیزات ایمنی بخشی وارداتی و بخشی داخلی است. اما باید گفت در عملیات‌ها با آنکه ماموران‌مان جلیقه ضد  گلوله می‌پوشند شلیک تیر به سمت صورت یا اعضای دیگر باعث شهادت می‌شود.

سردار زاهدیان تصریح کرد:‌تعداد  شهدا و مجروحان ما در سال 97 نسبت به سال 96 کاهش داشته و امیدواریم در سال جدید موردی از شهادت و جراحت نداشته باشیم.

وی به آمار کشفیات مواد مخدر از ابتدای سال تا ساعت 12 امروز اشاره و اعلام کرد: 32 تن انواع مواد مخدر را کشف و ضبط کردیم؛ بیشترین کشفیات در استان‌های شرقی و جنوب شرقی از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس بوده است.

این مقام ارشد ناجا با اعلام این مطلب که بیش از 70 درصد از کشفیات با اشراف اطلاعاتی و پیگیری و نفوذ در باندها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: امسال در راستای کار اطلاعاتی تمرکز بیشتری داشته و توانستیم خسارات و تلفات زیادی به باندهای مواد مخدر وارد کنیم.

سردار زاهدیان افزود: حدود 72 درصد کشفیات پلیس در شرق و مناطق حاشیه‌ای شرق کشور بوده است؛ بیشترین کشف در سیستان و بلوچستان و کرمان اعلام شده است؛ دو تا سه مورد کشف مواد بالای دو تا سه تن و یک مورد کشف 8 تنی مواد در هرمزگان داشته‌ایم.

وی اعلام کرد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با تلاش شبانه‌روزی و اشراف اطلاعاتی توانستند به بیش از 100 شبکه اصلی که در سطح کشور در زمینه مواد مخدر فعالیت داشتند ضربه وارد کرده و عناصرشان را دستگیر یا معدوم کنند؛ بخشی از وارد کنندگان عمده فعالیت‌شان را از دست دادند و ضربات جدی بر گروه‌های انتقال مواد وارد شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: یکی از موارد کشفیات سال گذشته ما محموله یک تن و 120 کیلویی مرفین از قاچاقچیان در خراسان جنوبی بود که بیش از 100 میلیارد دارایی این گروه اعم از خانه،‌ماشین و حساب بانکی‌شان کشف و ضبط شد.

سردار زاهدیان در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه اعضای این باند چند نفر بودند، اعلام کرد: 7 نفر در این باند توزیع مواد مخدر دست داشتند که دستگیر شدند.

وی در خصوص پرونده قورباغه مکران گفت: نصیر بامری که در سیستان و بلوچستان فعالیت داشت و دو سال پیش با تلاش ماموران پلیس دستگیر شد هم اکنون در زندان بوده،  تعیین تکلیف نشده و حکمش نیز اجرا نشده است؛ پیگیر اجرای حکم این فرد از دستگاه قضایی هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به قرارداد ایران با برخی کشورها در حوزه استرداد مجرمین، تبادل اطلاعات توسط افسران رابط و تفاهماتی که در جهت تبادل اسامی قاچاقچیان وجود دارد، پرداخت و گفت: با برخی کشورها همکاری داریم تا بتوانیم در زمینه دستگیری وعدم فعالیت قاچاقچیان در کشور ثالث اقدام کنیم.

به گفته سردار زاهدیان روز گذشته یک محموله یک و تن و 100 کیلویی مرفین در شهر ساوه، کشف و ضبط شد؛ همچنین دو روز قبل در اصفهان محموله یک تن و 200 کیلویی تریاک از داخل محموله ترانزیتی سیب‌زمینی که از پاکستان وارد کشور شده و قرار بود خارج شود نیز شناسایی و کشف شد؛ شب گذشته در هرمزگان محموله یک تن و 200 کیلویی مواد، دو شب پیش محموله یک تن و 900 کیلویی مواد در سیستان و بلوچستان و تعداد زیادی کشفیات 200-300 و 700 کیلویی مواد در استان‌ها داشتیم که با شناسایی ماموران کشف و ضبط شد.

وی به اقدامات ایجابی پلیس و رویکرد اجتماعی و فرهنگی ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر پرداخت و اعلام کرد:  سال گذشته یک میلیون و 700 هزار آموزش چهره به چهره داشتیم و 4 محیط اعم از مراکز آموزشی، محیط کار و محلات را به عنوان مراکز هدف تعیین کردیم؛ با اقدامات فرهنگی در صدد هستیم سطح آگاهی مردم را از پیشگیری از اعتیاد بالا ببریم، همچنین استفاده از ظرفیت رسانه جزو اولویت ماست.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره هزینه نگهداری معتادان متجاهر خاطرنشان کرد: بابت نگهداری معتادان، ستاد مبارزه با مواد مخدر روزانه 15 هزار تومان به ما می‌دهند که با هزینه لباس، غذا و پوشاک ماهیانه 450 هزار تومان برای هر فرد معتاد هزینه می‌شود البته باید هزینه‌های ساختمانی و انسانی را در این خصوص در نظر گرفت که در نهایت هزینه نگهداری از این افراد سرسام‌آور می‌شود ولی از آنجا که سلامت جامعه برای ما اهمیت دارد این اقدامات را انجام می‌دهیم.

سردار زاهدیان اظهار امیدواری کرد که برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد به گونه‌ای رقم بخورد که تولید معتاد در آینده نداشته باشیم.

وی در خصوص  انتشار کلیپی از مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان که پس از مصرف مواد دچار حالت‌های عجیب شده بودند،‌گفت: من این فیلم را در 28 یا 29 اسفند دیدم. اما با توجه به آنکه دانشگاه شیراز در آن تاریخ تعطیل بود منتظر ماندیم تا دانشگاه باز شود البته دستور پیگیری و بررسی این موضوع را داده و منتظر نتیجه آن هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول