اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس گزارش می‌دهد

شوشتر؛ شهری که جهانی شد اما در ایران دیده نشد

اینکه یک شهر آنقدر قابلیت داشته باشد که توجه دنیا را به خودش جلب کند یعنی یک امتیاز، اما امتیازی که برخلاف سایر کشورها علاوه بر ندیدنش طوری با آن رفتار میکنیم که یقینا کم از انکار ندارد.

شوشتر؛ شهری که جهانی شد اما در ایران دیده نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، 26ژوئن 2009بود که 13اثر از آثار باستانی شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو با عنوان" نظام آبی تاریخی شوشتر" به صورت یکجا به ثبت رسید و حالا پس از گذشت یک دهه از این ثبت جهانی شدن، کماکان شاهد سکوت همیشگی مسوولین و بی‌توجهی مردم در زمینه گردشگری به این شهر دیدنی هستیم.

رسانه ملی، مکتوب و فضای مجازی همگی در شناخته شدن یک شهر موثر است اما غفلتی که در این ده سال نسبت به این شهر شده را به هیچ وجه نمیتوان انکار و یا حتی توجیه کرد؛ شهری که معماری منحصر به فردش میتواند توجه حتی گردشگران خارجی را به خود جلب کند از جنبه گردشگری مهجور مانده است؛ بافت شهری شوشتر، سنتی و به صورت متراکم و فشرده است، کوچه‌های باریک و دیواره‌های بلند با گذرگاه‌های تنگ، تصویری تاریخی به این شهر کهن بخشیده است که چشم هر بیننده‌ای را مسحور این نظم و ترتیب خود میکند اما به راستی چه چیز باعث شده که شهری با این همه جاذبه گردشگری و علی‌رغم وجود مردمانی خون‌گرم، مهمان‌نواز و صمیمی ، همچنان ناشناخته بماند؟! آیا وقت آن نیست که در مسیر سفرهایمان سری به این شهرِ شاید عجیب، آن هم به خاطر سازه‌های معروفش، بزنیم؟

 

گذرگاه‌های تنگ که همگی از سایه‌بان‌هایی که دوخانه دوخانه برافراشته شده‌اند میگذرند و به میدانچه‌های اصلی شهر منتهی می‌شوند بیانگر نظم و ترتیبی است که در این شهر تاریخی ریشه دوانده است؛ از زیر ساباط‌ها(سایه‌بان‌ها) که بگذرید، خنکی دلچسبی احاطه‌تان میکند که دلیلش همین سایه‌بان‌های قدافراشته است، تکنیک قدیمی و زیبا که برای مواجه با هوای گرم خوزستان حتی تا حوالی همین سال 1397توانسته امتحان خود را خوب پس بدهد.

شهری که باد همیشه در آن می‌وزد

در گذرگاه‌های باریک شهر که قدم بگذارید با پیچ و شکستگی‌های مختلفی روبه‌رو میشوید که از گذشته‌های دور به عنوان یک راه گریز از گرما و روشی برای هدایت جریان باد به کوچه‌ها و دهلیز خانه‌ها مورد استفاده قرار میگرفته است، شهری با سیستم سرمایشی که یقینا تجربه هوای دلچسب بهاری در کوچه‌های به یادگار مانده از دوران ساسانی آن خالی از لطف نیست.

 

یکی از مواردی که گردشگران در شوشتر خواهند دید شکل و ترکیب منازل است که در جهت مخدوش نکردن طبیعت اصلی شهر، به تبع تناسب زمین، موقعیت صخره‌ها، فراز و نشیب خاک و جریان رودخانه‌ها ساخته شده‌اند.

شهری برای دوستداران پارچه

از گذشته‌های دور، پیشه مردمان این شهر بافندگی بوده است و امروزه نیز همچنان انواع صنایع بافندگی از جمله پارچه‌بافی، ابریشم‌بافی، کپوبافی و جاجیم‌بافی در این شهر پررونق است.


دیبا و پرند شوشتری 2نوع از مرغوب‌ترین انواع پارچه‌های شوشتر هستند که توسط دستان هنرمند زنان و مردان شوشتری بافته و روانه بازارهای محلی می‌شوند و قطعا شهر زیبای شوشتر میتواند به عنوان اولین انتخاب به دوستداران پارچه معرفی شود، پارچه‌هایی با جنس مرغوب و اختلاف قیمتی چشمگیر که از وسوسه آن‌ها هیچ مسافری دست خالی به شهر خود باز نخواهد گشت.

اولین پل کابلی در ایران و خاورمیانه

همیشه اسم اولین‌ها که بیاید توجه همه جلب می‌شود؛ اما توجه ما ایرانی‌ها تنها به اولین‌های آن ور دنیا معطوف است، انگار که خودمان هم باور نداریم که اولین‌ها گاهی حوالی خودمان رغم میخورند حتی شاید عجیب‌تر و دیدنی‌تر از تمام آن اولین‌هایی که در آن ور دنیا حسرتشان به دل خیلی‌هایمان مانده است.

 

در هر کجای ایران که باشید فاصله‌تان را به مقصد شوشتر حساب کنید و به سمت اولین پل کابلی خاورمیانه پیش بروید؛ یک پل ترکه‌ای به طول کلی 674و دهانه میانی 150متر که پس از عبور از جاده شوشتر-دزفول و گذر از روی رودخانه کارون به طرف اهواز و مسجدسلیمان ادامه می‌یابد؛ به نظر شما قدم زدن روی این پل 674متری نمیتواند هیجان‌انگیز باشد؟ آن هم درست وقتی که رود خروشان کارون زیر پای شما جریان دارد؟ 

این پل به کمک مهندسین مشاور فرانسوی طراحی و اواخر سال 1385افتتاح شد و تا به امروز به عنوان بزرگترین پل کابلی خاورمیانه شناخته شده است.

لطفا آبشار‌های خوزستان را ببینید

همه کاربران فضای مجازی در هر کجای کشور عزیزمان ایران که باشند تنها تصویری که از خوزستان در ذهنشان ساخته شده است استانی با آب‌وهوای گرم و گردوخاک‌های وقت و بی‌وقت است؛ اما درست همین حوالی خودمان، سازه‌های آبی شوشتر که یک مجموعه دیدنی از پل‌ها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند از دوران هخامنشیان تا ساسانیان برایمان به یادگار مانده است.

این مجموعه زیبا از گذشته‌های دور برای هدایت آب مورد استفاده قرار میگرفت و علاوه بر آن یک تفرجگاه منحصر به فرد است؛ شاید عجیب باشد اما این سازه در جهان شناخته شده تر از ایران است! هر ساله جمع زیادی از جهانگردان و پژوهشگران خارجی برای بازدید از این سازه‌ها به شوشتر سفر میکنند اما در ایران همچنان ناشناخته است؛ شما ممکن است در اولین حضورتان حتی شاهد برگزاری کلاس‌های درسی و تحقیقاتی جهانگردان در این مجموعه باشید.

 

 

مراکز اقامتی و تفریحی شوشتر

علاوه بر طبیعت بکر شوشتر و امکان نصب چادر در پارک‌های جنگلی سرسبز، هتل‌های سنتی، تاریخی و حتی مدرن و امروزی شوشتر قابلیت پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را دارد، هتل‌ جهانگردی شوشتر، هتل سنتی شوشتر، هتل سنتی عمارت افضل، هتل سنتی خانه طبیب، هتل فرهنگیان، مهمانپذیر شوشتر و هتل و مهمانسرای دانشگاه آزاد اسلامی تنها بخشی از امکانات گردشگری چهارمین شهر بزرگ خوزستان است.

 

شهرک شوشتر نو، توانست در سال 2000میلادی برنده جایزه جهانی معماری آقاخان شود آیا به نظر شما شهرکی که توانسته جایزه معماری جهانی را آن هم در عصر تکنولوژی و پیشرفت و درست در زمانی که سازه‌های جهان غرب تا به فلک رسیده از آن خود کند، ارزش دیدن ندارد؟


شهر شوشتر با همه زیبایی‌هایش جهانی شده و تمام جهان نیز آن را دیده است، اما ای کاش هموطنان عزیزمان تجربه یک سفر هیجان انگیز به تاریخی دور را با سفر به شوشتر به خود هدیه دهند و به خودمان اجازه بدهیم که گاهی برخلاف میل تمام روزمرگی‌ها و چشم و هم‌چشمی‌هایی که حتی در انتخاب مکان سفرمان تاثیرگذار است اینبار با سفر به شوشتر، با کمترین هزینه بیشترین لذت را در کنار خانواده و دوستانمان ببریم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول