اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

به اصفهان رو-7

نطنز نگین درخشان شهرهای اصفهان+تصاویر

باغ شهر زیبا و تاریخی نطنز به دلیل جذابیت و زیبایی‌های خاص و منحصربه‌فرد می‌تواند مقصد گردشگری مسافران نوروزی باشد که در این گزارش به قسمتی از آن اشاره می‌شود

نطنز نگین درخشان شهرهای اصفهان+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، ایرانی‌ها رسم بسیار خوبی در عید نوروز دارند که پس از یک سال کار و تلاش در ایام عید به بهانه تعطیلات عید نوروز به مسافرت می‌روند و از روزها قبل تدارک این مسافرت هستند، باغ شهر زیبا و تاریخی نطنز به دلیل جذابیت و زیبایی‌های خاص و منحصر به‌ فرد می‌تواند مقصد گردشگری مسافران نوروزی باشد که در این گزارش به قسمتی از آن اشاره می‌شود.

نطنز، باغ شهر تاریخی و مرکزی ایران، در استان اصفهان، در میانه راه اصفهان و کاشان، در 70 کیلومتری جنوب شرق کاشان و در دامنه کوه‌های کرکس واقع‌شده است.

شهرت نطنز بیشتر به علت آب‌وهوای دل‌پذیر و محصولات طبیعی و میوه‌های منطقه، به‌ویژه گلابی آن است، نطنز در زبان پهلوی به معنی مکانی خوش آب‌وهوا است.

اگر قصد سفر به نطنز رادارید باید این‌گونه بگوییم که باید برای سفر به نطنز قصد دو یا چندروزه داشته باشید تا بتوانی از همه آثار تاریخی و بناهای آن دیدن کنید.

آثار تاریخی و دیدنی

مسجد جامع

در میان باغستان‌های واقع در دل شهر تاریخی نطنز، مناره‌ای بلند، گنبدی هرمی و درخت چنار کهن‌سال و سر به فلک کشیده‌ای نظر هر تازه‌واردی را به خود جلب می‌کند، مسجد جامع نطنز نمایانگر تاریخ و معماری نفیس دوره اسلامی در دوره ایلخانی است و به نام بقعه «شیخ عبدالصمد نطنزی» نیز شناخته می‌شود؛ مجموعه مسجد جامع نطنز از بقعه شیخ عبدالصمد، سر در خانقاه، شبستان هشت‌ضلعی گنبد دار و مناره بلندی به درازای سطح بام تشکیل می‌شود.

مجموعه مسجد جامع نطنز شامل ساختمان اصلی مسجد و بنای بقعه عالم ربانی و عارف سده هشتم هجری قمری شیخ نورالدین عبدالصمد اصفهانی نطنزی را به‌جرات می‌توان از جلوه‌های منحصربه‌فرد معماری و مهندسی دوران اسلامی دانست، شبستان‌ها، گنبد هرمی سقف آرامگاه شیخ عبدالصمد و مناره مرتفع آن، دهلیزهای ارتباطی تودرتو، سردر خانقاه با کاشی‌کاری فیروزه‌ای نقش برجسته، گنبد آجری مجاور صحن روباز، مقرنس‌ها، گچ‌بری‌ها و نقوش اسلیمی استفاده‌شده در ابنیه مجموعه، همه ترکیب دوگانه آثار تاریخی دوران ایلخانی و دیلمی را، در یک فضای معنوی واحد به دیدگان گردشگران و بازدیدکنندگان از این مکان تاریخی ارائه می‌کنند.

کارگاه سرامیک‌سازی اخوان عبادی

کارگاه عبادی مربوط به اواخر دوره قاجار - اوایل دوره پهلوی است و در نطنز، خیابان شیخ عبدالصمد، کوچه مسجد جامع واقع‌شده است این اثر در تاریخ 3 خرداد 1386 با شمارهٔ ثبت 19148 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 در حال حاضر نسل پنجم خاندان عبادی (استاد عباس و استاد غلامرضا عبادی و…) همراه فرزندان خود در این کارگاه مشغول کار هستند، آثار کارگاه سرامیک سنتی عبادی از جنس سرامیک هستند نه سفال و آثار به شماره 433 ثبت آثار ملی ایران گشته است.

نمایشگاه نطنز قدیم

به‌منظور آشنایی گردشگران بافرهنگ‌ها و آداب و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نطنز، نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه قدیم نطنز در این شهر توسط استاد مهدی توسلیان برگزار می‌شود.

مهدی توسلیان هنرمندی است که رؤیای کودکی خود را به واقعیت تبدیل کرده و همه‌ساله برای کار خود نمایشگاهی از ماکت‌های زندگی قدیم نطنز در مقیاس کوچک و در کنار مسجد جامع نطنز در ایام عید نوروز برپا می‌کند.

این هنرمند ارزشمند متولد 1335 شهرستان نطنز و تنها کسی است که هنوز در شهر از لباس سنتی استفاده می‌کند و تصمیم گرفته آنچه در سال‌ها پیش دیده و با آن زندگی کرده در ابعاد کوچک آن را بیافریند تا همه آن‌ها ماندگار شود؛ کاری هنری بسیار سخت اما دل‌نشین؛ توسلیان در این سال‌ها ده‌ها ماکت زیبا و ارزشمند را خلق کرده، ازجمله آن‌ها کارگاه سفالگری پدری‌اش، بازار، اتاق مادربزرگ و حیاط از قشنگ‌ترین ماکت‌های توسلیان از زندگی قدیم نطنزی‌هاست که توسط این هنرمند آن‌ها را به‌صورت ماکت درآمدهاست.

بازار تاریخی شهر

بازار تاریخی شهر با معماری زیبای خود در حدفاصل میان میدان امام خمینی و مسجد جامع قرارگرفته و فروشندگان در مغازه‌های کوچک و بزرگ کالاهای خود را به گردشگران و شهروندان عرضه می‌کنند.

اگرچه همه گلابی را تحفه و سوغات اصلی نطنز می‌دانند، ولی سال‌هاست که گردشگران دیگر سوغات ازجمله زعفران، نان سنتی، گیاهان دارویی و خشکبار این شهر را نیز برای دیار خود به ارمغان می‌برند.

کارگاه‌های خراطی و صنایع چوبی در نزدیکی میدانگاه بازار قرار دارند. کارگاه‌های سنتی ساخت ظروف سفالی و گلدان‌های تزئینی هم در نزدیکی مسجد جامع واقع‌شده‌اند، نقوش رنگارنگ و برجسته بر ظروف و گلدان‌های زینتی سفالی و سرامیک ساخت نطنز دل هر رهگذری که از این شهر عبور می‌کند را می‌رباید.

پنجشنبه‌بازار نطنز که در جوار بازار قدیمی شهر برگزار می‌شود نیز از رونق خاصی برخوردار است، در این بازار سنتی کالاهای روستایی و شهری مبادله می‌شوند، هم مایحتاج هفتگی شهرنشینان فراهم می‌شود و هم اسباب زندگی روستاییان تأمین می‌گردد، عطر و بوی روح‌نواز نان سنتی نطنزی در نقاط مختلف شهر به‌ویژه در کوچه‌های محله پشت بازار پیچیده است.

مجموعه تاریخی افوشته

در سمت جنوب شرق نطنز، محله‌ای به نام افوشته قرار دارد که در بین درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، مانند نگینی درخشان و سبز خودنمائی می‌کند.

این محله تاریخی و زیبا، تاریخی عظیم و منحصربه‌فرد را با خود یدک می‌کشد که نشان‌دهنده آن است که این محله آرام و ساکت، روزگاری منطقه‌ای بزرگ و مهم بوده است.

قرارگیری خانه سورگاه، مقبره سید حسن واقف، مقبره می‌رسید واقف، حمام، شربت‌خانه، آب‌انبار، مسجد، حسینیه و خانقاه در کنار هم در فاصله چند متری از یکدیگر، گواه این ادعا است که این نقطه مکانی شلوغ و بااهمیت بالا بوده است.

قلعه کوهاب

قلعه کوهاب یا همان کاروانسرای میر ابو المعالی در باغشهر تاریخی نطنز، مجاور بلوار شهید بهشتی و مقابل کوه گنبد باز واقع‌شده است، این کاروانسرا که درگذشته بر سر راه کاروان‌ها قرار داشته در سال 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. شکوه و عظمت این بندرها میان باغستان‌های سرسبز و باصفای نطنز دوچندان می‌شود، عبور جوی‌های پرآب از کنار آن نیز طراوت خاصی را به محوطه این اثر تاریخی بخشیده است.

عمارت گنبد باز

برج گنبد باز بر فراز کوهی بلند در امتداد رشته‌کوه‌های کرکس و در جنوب شهر نطنز واقع‌شده است، اهمیت این بنای تاریخی چنان است که کوه هرمی شکل اطراف آن به کوه گنبد باز شهرت یافته است و از هرکجای شهر و همچنین از میدان‌های ورودی شهر نیز می‌توان آن را مشاهده کرد، گنبد باز یکی از شاهکارهای هنر معماری ایران از دوران صفویه است، گنبد آجری، طاق‌نماها و ستون‌ها بر پایه سنگی بناشده که در ساخت این بنای ظریف در محوطه محدود آن از آجر و ملات گچ و با رعایت اصول مهندسی معماری و سازه استفاده‌شده است.

پارک سرچشمه سرابان

در میان این‌همه مواهب الهی در نطنز، تفرجگاه بکر سرچشمه با درختان بلند و جوی‌های پر آب خود در منطقه سرابان این شهر پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت است.

پارک سرچشمه نطنز در ایام سال و روزهای تعطیل هفته و به‌ویژه روز سیزدهم نوروز آغوش سبز و زیبای خود را به روی خانواده‌های گردشگران باز و آرامش را برای گذران یک روز خوب در دامان طبیعت به آن‌ها هدیه می‌کند.

با همه این اماکن گردشگری در نطنز شاید برای مسافران سؤالی پیش آید که اگر مسافری قصد اقامت در شهر را داشت چه کند، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای این مشکل هم چاره‌اندیشی کرده و ظرف سال‌های اخیر ده‌ها هتل و اقامت سرای سنتی در نطنز افتتاح‌شده که ازجمله آن هتل بین‌المللی 4 ستاره قصر جهان و همچنین اقامت سرای سنتی توسلیان، جواهر، میرزایی و سرای مادر است.

انتهای پیام/63025/ج30/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول