اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

به اصفهان رو-6

سمیرم، دُر گران‌بهایی در دل طبیعت بکر زاگرس+تصاویر

شهرستان هزارچشمه سمیرم، قدمتی چندین هزارساله به وسعت باغ‌های سیب، انگور، زردآلو گردو دارد که طعم و رنگ آن‌ها، تجسمی از میوه‌های بهشتی را در روان مسافر تداعی می‌کند؛ کندوهای عسل سمیرم در بهار، با عسلی مرغوب و طبیعی از مسافرن دلبری و کشک و لبنیات محلی در مغازه‌ها چشم‌نوازی می‌کند.

سمیرم، دُر گران‌بهایی در دل طبیعت بکر زاگرس+تصاویر

 به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، این منطقه دارای شهری است در دل طبیعت بکر زاگرس که دارای قدمتی چندین هزارساله است؛ طبق آخرین تحقیقاتی که تاریخ شناسان در این منطقه انجام داده‌اند، سابقه تاریخی شهرنشینی سمیرم، به هفتصد سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

شهرستان هزارچشمه قدمتی چندین هزارساله  به وسعت باغ‌های سیب، انگور، زردآلو گردو دارد که طعم و رنگ آن‌ها، تجسمی از میوه‌های بهشتی را در روان مسافر تداعی می‌کند؛ کندوهای عسل سمیرم در بهار، با عسلی مرغوب و طبیعی از مسافرن دلبری و کشک و لبنیات محلی در مغازه‌ها چشم‌نوازی می‌کند.

شهرستان سمیرم با مساحت 5224 کیلومترمربع در جنوب غربی استان اصفهان با مختصات جغرافیایی 51 درجه و 17 دقیقه تا 3 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 42 دقیقه تا 31 درجه و 51 دقیقه عرض شمالی و با ارتفاع متوسط 2400 متر از دریا، بین چهار استان اصفهان، چهارمحال کهکیلویه و بویراحمد و استان فارس واقع شده است و به عنوان چهار راه مواصلاتی  وتنها راه ارتباطی اصفهان به جنوب کشور می باشد، این شهرستان به خاطر وجود آبشار‌ها و چشمه ساران ومناطق بکر طبیعی هرساله پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و دنیا می باشد.

آبشار سمیرم

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی که در دل تمام گردشگران جابازکرده، آبشار مرتفع «سمیرم» است؛ این آبشار 70 متری، آب گوارای خود را از چشمه‌ساران و ارتفاعات بالادست تهیه می‌کند و در فصل تابستان تفرجگاهی مفرح به شمار می‌آید، در اطراف این آبشار زیبا که از جهت طبیعی مکان بسیار دیدنی و جذابی است، محلی برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌شده که این خود باعث جلب گردشگران بیشتر در اطراف این آبشار شده است.

 غار یخی دنگزلو

درست در میان رشته‌کوه‌های دنا و در آغوش دو فرزند مرتفع وی به نام‌های قدوس و بیژن، غاری مملو از اسرار به نام «یخ» وجود دارد، این غار زیبا در سال 1346 شمسی و به دست کوهنوردان غیور استان فارس کشف شد، نکته جالبی که سبب اسرارآمیزی این غار شده است، وجود آبشار و ستون‌های عظیمِ یخی و همچنین یخ‌های شناور فراوانی که در دریاچه انتهایی این غار شناور و معلق است، هست.

چشمه ناز

چشمه ناز ونک”‌ یک منطقه تقریباً کوهستانی و جزء رشته‌کوه‌های زاگرس است همچنین این منطقه یکی از مناطق سردسیر و پرآب استان اصفهان محسوب می‌شود که سرشاخه‌های رودخانه کارون در این حوزه قرار دارد و ازنظر پوشش گیاهی دارای بیش از یک هزار گونه گیاهی است، آب این چشمه معدنی و رتبه دوم آب معدنی جهان را دارا می باشد.

کوه دالانِ ونک

اگر طرفدار کوهنوردی در مناطق بکری هستید که از گزند آدمی در امان مانده، «کوه دالان ونک» را از دست ندهید که آوازه بکر بودن طبیعتش به گوش هر طبیعت دوستی رسیده است، همچنین در دامنه‌های سرسبز و دلربای این کوه چشمه‌ای زیبا و خیره‌کننده به نام «ناز» وجود دارد که آدمی با دیدنش، هوش و حواس خود را برای مدتی کوتاه از دست می‌دهد!

سد قره قاچ

سد قله قاچ سمیرم از مناطق تفریحی و گردشگری سمیرم است که در روستای شمالی سمیرم قرار دارد، این سد باقدرت آبگیری بالا سالیانه مزایای زیادی برای کشاورزی زراعت و باغداری منطقه دارد و درختان زیادی را سیراب می‌کند، سرسبزی درختان منطقه قره قاچ هم تا حدود بسیار زیادی از این آب منشأ می‌گیرید.

آبشار خفر

آبشار خفر سمیرم- روستای خفر در قسمت جنوبی شهرستان سمیرم و در دل کوه دنا قرارگرفته است وبابهره‌گیری از آب و هوای معتدل، آبشار بسیار دیدنی، وجود باغ‌های متنوع میوه یکی از مناطق ییلاقی استان اصفهان است که دارای پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری است، این روستا به‌عنوان روستای هدف گردشگری در کشور معرفی‌شده است.

چشمه بابا زرنگ

چشمه بابا زرنگ شهرستان کُمِه در 65 کیلومتری جنوب سمیرم واقع‌شده است، در اطراف این چشمه، چندین چشمه کوچک و بزرگ دیگر نیز جاری است و درختان چنار قطور چند صدساله نیز بر زیبایی آن افزوده‌اند، این چشمه از امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی نیز برخوردار است.

آبشار و پارک کوهستانی تقرچه

سکونت‌گاه باستانی سابق و پارک و مجموعه تاریخی، تفریحی تقرچه در مرکز شهر سمیرم همچون نگین انگشتری بر تارک این شهر کوهستانی در اصفهان می‌درخشد.

پارک دریاچه

پارک دریاچه سمیرم یکی از مراکز زیبای گردشگری شهرستان سمیرم است که به خاطر فضای سرسبز و زیبایش گردشگران زیادی را به خودش جذب می‌کند، این مکان دیدنی در مرکز شهر سمیرم واقع است.

با آغاز فصل تابستان و شروع مسافرت خانواده‌ها جهت تفریح و گردش باهدف رسیدن به آرامش روحی و جسمی و همچنین با توجه به اینکه همیشه شهرستان سمیرم یکی از نقاط جغرافیای موردتوجه گردشگران بوده است که به خاطر آب‌وهوای مساعد و همچنین دارا بودن جاذبه‌های گردشگری یکی از انتخاب‌های گردشگران داخلی از سراسر کشور محسوب می‌شود.

در همین راستا حرم مطهر امامزاده معصومه خاتون (س)، امامزاده زید بن علی (ع)، امامزاده گل خاتون (س) شهر کمه و امامزاده احمد (ع) شهر خفر نیز ازجمله مکان‌های سیاحتی و زیارتی این شهرستان محسوب می‌شوند که در ایام تعطیل و همچنین در فصل تابستان مورد توجه و بازدید گردشگران مذهبی و زائران از سراسر کشور قرار دارند.

امامزاده سلطان ابراهیم

بر اساس اعتقاد مردم سمیرم و همچنین شجره‌نامه‌ها، نسب امامزاده سلطان ابراهیم (ع) سمیرم به حضرت امام سجاد (ع) می‌رسد، در ماه‌ها و مناسبت‌های مختلف سال، امامزاده ابراهیم (ع) میعادگاه مردم شهرستان است که از نقاط مختلف این شهرستان برای عزاداری و برگزاری جشن‌های میلاد ائمه معصومین (ع) در این مکان تجمع می‌کنند.

گلستان شهدای شهر سمیرم نیز در جوار این امامزاده واقع‌شده است، این امام‌زاده به‌عنوان امامزاده شاخص شهرستان در ورودی شهر با نمای بسیار زیبا هرساله میزبان بسیاری از مهمان‌های شهر هست.

امامزاده پنج‌تن

در این زیارتگاه مدفن پنج‌تن از امامزادگان شریف از اولاد امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) هست که در مرکز شهر واقع‌شده است.

بزرگوارانی که در این مکان مدفون‌ هستند امامزاده علمدار، امامزاده شمس‌الدین، امامزاده عبدالله، امامزاده حسن و امامزاده قاسم (علیهم‌السلام) می‌باشند که همگی از پسران امامزاده سلیمان بن اسماعیل ابن حسین ابن زید پسر امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) می‌باشند، مردم شهر و اهالی نسبت به این بزرگواران ارادت و احترام ویژه قائل‌اند.

مسجد خان علی

مسجد خان علی مربوط به دوران سلجوقی هست که توسط کمال‌الملک علی سمیرمی، وزیر سلطان محمود سلجوقی بناشده است، این مسجد تاریخی نیز در کنار حمامی به همین نام واقع‌شده که چشمه جوشانی از وسط این مسجد تاریخی در جریان است که تاکنون آب آن حتی در سال‌های اخیر خشک‌سالی نیز کم نشده است.

زین علی (زید بن علی)

آستان امامزاده زید بن علی (علیه‌السلام) در شهرستان سمیرم، واقع در جاده سمیرم ونک -15 کیلومتری سمیرم-یکی از مکان‌های مذهبی و درعین‌حال تفریحی با باغات و چشمه‌ساران هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران هست وجود درختان بید، نارون و کبودِ و گردو در اطراف امامزاده مکانی سیاحتی و زیارتی را برای زائران دور و نزدیک فراهم ساخته است، وجود 4 چشمه ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آن به شمار می‌رود؛ یکی دیگر از مشختصات این امامزاده وجود درخت کهن‌سال گردویی است که به عقیده اهالی عمری طولانی داشته و آن را مقارن با شهادت این امامزاده بزرگوار می‌دانند.

امام‌زاده معصومه خاتون (ع) معروف به (دوازده امام)

در 30 کیلومتری سمیرم و در شهر ونک واقع‌شده است که مدفن بی‌بی معصومه خاتون است، داخل شبستان و در مجاورت حرم امامزاده چشمه آبی است که مختص و ویژگی‌های این مکان بوده و دارای پوشش گیاهی و انواع درختان خودرو هست و یک‌صد شهید این شهر نیز در جوار این امامزاده هست.

قدمگاه شاه جعفر

این قدمگاه در حدود 25 کیلومتری شرق سمیرم در کنار جاده روستای گرموک قرارگرفته و از قدیم‌الایام موردتوجه مردم شهرستان و روستاهای اطراف بوده است این محل دارای چشمه‌های آب سرد و درختان تنومند بید هست، چشم‌انداز جنوبی قدمگاه به طرز زیبایی تخت بندی و محوطه را زیبا و مصفا کرده است با توجه به آب‌وهوای این شهرستان، در چند سال اخیر این مکان پذیرای تعداد زیادی از مسافرانی که به این شهرستان سفر می‌کنند هست.

امامزاده سید محمد (ع)

در روستای کیفته گیوسین واقع در فاصله 70 کیلومتری سمیرم و در بیرون از روستا امامزاده ای بانام امامزاده سید محمد (ع) وجود دارد که نسب این امامزاده طبق عقیده مردمان و اهالی محل به حضرت امام جعفر صادق (ع) می‌رسد، در کنار این امامزاده چشمه‌ای وجود دارد که موجب سرسبزی و آبادانی محیط امامزاده شده است

امامزاده بی‌بی گل خاتون

در فاصله 50 کیلومتری سمیرم و واقع در مسیر ورودی شهر کمه امامزاده بانام امامزاده بی‌بی گل خاتون وجود دارد که نسب این امامزاده طبق عقیده مردم محل و معتمدین به حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می‌رسد.

امامزاده سید احمد 

در فاصله 70 کیلومتری جنوب سمیرم و ارتفاع 2300 متری کوه دنا از سطح دریا روستایی بانام حفر وجود دارد که  دراین روستا امامزاده‌ای با نام امامزاده سید احمد (ع) وجود دارد، نسب این امامزاده به حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می‌رسد.

امامزاده سید محمد

یکی دیگر از امامزادگان مدفون در روستای خفر واقع در 70 کیلومتری سمیرم امامزاده سید محمد  است که  این امامزاده شریف فرزند شریف امامزاده احمد، امامزاده دیگر، در این روستاست.

امامزاده بی‌بی ناز بانو

در فاصله 30 کیلومتری شهرستان سمیرم شهری است بانام حنّا که در آن امامزاده ‌ای بانام بی‌بی ناز بانو  وجود دارد که نسب وی بنا به اعتقاد مردم و اهالی و معتمدین محل به حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می‌رسد.

انتهای خبر/63078/ج30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول