اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

پیروزمند دردومین نشست گامی به سوی ارتقای سند الگوی پایه پیشرفت:

محورهای عدالت، آزادی و استقلال به عنوان اصول باید در سند الگوی پایه پیشرفت مطرح شود

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت: محورهای عدالت، آزادی و استقلال به عنوان اصول باید در سند الگوی پایه پیشرفت مطرح شود.

محورهای عدالت، آزادی و استقلال به عنوان اصول باید در سند الگوی پایه پیشرفت مطرح شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در نشست گامی به سوی ارتقای سند الگوی پایه پیشرفت که توسط پژوهشکده مطالعات فناوری برگزار شد، گفت: در دو لایه می شود برای الگوی پایه پیشرفت پیشنهاداتی را مطرح کرد که یکی پیشنهاد فرا بخشی و دیگری بخش های مختلف راهکار برای سند است که در مرحله اول باید اسناد پشتیبان این سند منتشر شود که انتشار آن کمک خواهد کرد تا ماخذ خوبی برای صاحبان علم ایجاد شود به طوری که با اولویت یندی و تفکیک این مسئله که کدام بخش سند مستقیم و کدام بخش غیر مستقیم است، تاثیر گذاری به سزایی دارد.

وی افزود: معتقدم شبکه انسانی که در اصلاح و تکمیل سند کار کردند باید بیشتر از گذشته فعال شوند صرف اینکه یک فراخوان عمومی داده شود کافی نیست به این دلیل که محدود کردن دیگران در قالب پیشنهاد لزومی ندارد چراکه از درون نقدها هم می شود پیشنهادات خوبی دریافت کرد، البته این کار زحمت دارد اما باید یک ارتباط مستقیم بین تهیه کنندگان سند و افراد صاحب نظر در یک فضای مناسب برای تبادل نظر ایجاد شود تا یک بسته پیشنهادی مشترک، خروجی کار باشد.

پیروزمند اضافه کرد: باید به این نکته اشاره کنم که مبانی بیان شده در سند الگوی پایه پیشرفت مبانی عام است، به این معنا که احتیاج به مبانی خاص در قالب سیاست، اجتماع و مهم تر از آن اصول دارد که به سند اضافه شود زیرا مقوله اصول، معیار اقدام می دهد و به مرحله عمل نزدیک تر می شویم. به طور مثال در بیانیه گام دوم انقلاب یک اصولی را درونش دارد که می توان به عدم انفعال نسبت به نقد هایی که به انقلاب می شود یا اشاره شده به کوشش انقلابی و پایبندی به اصول و همچنین ارتباط برقرار کردن بین آرمان‌ها و واقعیت ها در سه محور عدالت، آزادی و استقلال را مدنظر قرار داده شده است که این موارد به عنوان اصول باید در سند الگوی پایه پیشرفت هم مطرح شود، این موضوع در حالی است که توجه به رقابت تمدنی از مبانی شروع می شود که باید مبانی کلامی جبهه حق علیه باطل را جانمایی کنیم.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: برای آنکه نظم بهتر و نظام منسجم تری را در سند انجام بدهیم باید بر اساس منطق به طراحی الگوی پیشرفت در سه شاخه مبانی، موضوعات و مقیاس بپردازیم، در بخش مبانی باید به معیار در گرایش و بعد روحی و اخلاقی، بینش ها، دانش و کنش که نحوه تحقق را مشخص می کند متمرکز شد.اما بخش موضوع خودش به تنهایی به سه محور اصلی تقسیم می شود که اولین محور این است که از اول تا آخر، سند حاوی مبانی اصولی باشد و در محور دوم مبانی عدالت آفرین بوده و محور سوم اینکه مبانی اعتماد ساز و اعتماد آفرین باشد که این عوامل اوج توانمندی در پیشرفت محسوب می شود.از طرفی در بخش مقیاس نیز ، باید مقیاس در گستردگی ملی و بین المللی، نفوذ و تاثیرگذاری پیشرفت ایرانی را در سایر حوزه ها در کشور ایجاد کند.

پیروزمند ادامه داد: ما باید براساس منطق سند الگوی پایه پیشرفت را در بخش ملی آنالیزم کنیم و بر اساس فرایند 5 گانه درون بیانیه گام دوم رهبری مشخص کنیم که این سند به کدام گام می خواهد معطوف شود.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت: فرایند 5 گانه رهبری در گام دوم پیشرفت که شامل نظام اسلامی ، انقلاب اسلامی، دولت اسلامی،کشور اسلامی و تمدن اسلامی است. از همان زمان پیروزی انقلاب همه 5 فرایند به موازات اتفاق افتاد و ما نباید فکر کنیم که هر کدام از عناوین به نوبت انجام می شود به طوری که وقتی مراحل 5 گانه را در فرایند طولی نمی بینیم منتظر تمام شدن هر یک از مراحل هستیم. به گفته رهبری انقلاب اسلامی یک موجود زنده و قابل رشد و پویا است که ما باید سند الگوی پایه پیشرفت را نسبت به حوزه های سیاسی ، فرهنگی و انسانی روشن تر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد عملیاتی من برای سند الگوی پایه پیشرفت این است که نسبت به چند فرایند قانون گذاری ، سیاستگذاری ، برنامه نویسی و سند نویسی باز مهندسی صورت بگیرد، یعنی مهندسی معکوس کنیم به این معنی که از پایین به بالا حرکت کرده و نقاط ضعف را دربیاوریم، این موضوع در حالی است که اکنون نظام قانونگذاری ما یک نظام منفعل است زیرا براساس اتفاقات و به صورت تکه تکه موارد قانونی به قانونگذاری اضافه می‌شود در واقع سیاستگذاری ما در موضوعات مختلف در قالب تحول اداری، انرژی و آب و غیره نیاز به یک چسب دارد تا اینها را با یکدیگر بچسباند حال آن چسب و منطق کجاست؟

وی گفت: سیاستگذاری ما باید از یک الگو، چهارچوب و  قواره باشد، اگر توانستیم یک منطقی برای اسناد بالادستی تنظیم کنیم نقطه تماس الگوی پیشرفت با فعالیت های پایین دستی معطوف می شود، در واقع خلاء پیدا خواهد شد.

پیروزمند ادامه داد: پیشنهاد دیگر من این است که در سند الگوی پایه پیشرفت باید 2 اتفاق دیگر بیافتد تا تاثیر آن بر روح سند قابل احساس باشد که مقوله های دانش سازی حوزه ادبیات و گفتمان سازی است ، باید نظریه متمایز و روشنی از نقش دین، مردم و نهادهای مدنی در تعامل با دنیا با تنوعی که دارد در قالب پیشران های ما در توسعه شرح داده شود.

وی افزود: یکی از اشکالات در سند الگوی پایه پیشرفت این است که در پیشرفتی که می خواهید پیشنهاد کنید سوخت و سرمایه حرکت از کجا تامین می شود که این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی تصریح  کرد: در بیانیه گام دوم رهبری در بند 6 از توصیه های 7 گانه آمده است : عزت ملی را نه با نژاد پرستی و نه با ثروت و حتی نه با تفاوت فروشی به دیگران می خواهیم بدست بیاوریم بلکه از طریق محبت، ارتباط با خدا و خدمت به خلائق با محوریت قرار دادن معنویت آن را دنبال می کنیم که این مسائل زمین بازی را عوض می کند و رفتارها را برای کشور ها و طرف های مقابل ما غیر قابل پیش بینی می کند این موضوع در حالی است که یادمان نرود که ما جاهایی موفق بودیم که بر روی سرمایه هایی دست گذاشتیم که دشمن بر روی آنها علمی نداشته که این مسئله باید به باور ملی تبدیل شود.

وی افزود: ما باید در سند الگوی پایه پیشرفت به فرایندهای تحولات آینده که ما در چه بستری قرار است این اتفاقات را رقم بزنیم توجه شده و در سطح کلان پیش بینی صورت گیرد اکنون سرعت شتابان جامعه بشری به سمت جامعه شبکه ای است  در واقع تحولات  سبک زندگی بشر را در اشکال مختلف در حال تغییر است که بیشتر از اقتصاد شروع می شود به گفته رهبری فضای مجازی وضعیت ارتباط دولت و ملت را تغییر خواهد داد.این در حالی است که بعضی از کشورها ی اروپایی در توئیتر دارای سفیر هستند و نقش آفرینی می کنند که اگر این مسائل را در سند نبینیم مسیر را اشتباه می رویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول