اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

پیروزمند در نشست گامی به سوی ارتقای سند الگوی پایه پیشرفت:

ضرورت انجام دانش سازی توأم با گفتمان سازی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت:سند الگوی پایه پیشرفت در راستای فراخوان مقام معظم رهبری در پاسخ به سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که باید در الگوی پیشرفت دانش سازی در کنارگفتمان سازی انجام شود.

ضرورت انجام دانش سازی توأم با گفتمان سازی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در نشست گامی به سوی ارتقای سند الگوی پایه پیشرفت گفت: سند الگوی پایه پیشرفت اگر تبدیل به مطالبه عمومی نشود و مورد توجه نخبگان نباشد، کارکرد واقعی اش را از دست می دهد البته این سند دارای نقاط قوت بسیار است که می‌توان به بخش محتوایی و همچنین مدیریتی و فرایندی آن اشاره کرد که مسائلی مانند مفهوم شناسی، تعیین نقشه راه، طراحی ساختار و سامانه الگوی پیشرفت را در درون خود دارد.

وی افزود: سند الگوی پایه پیشرفت در فرایند محتوایی با توجه به پیش نویس اولیه و جمع آوری نظرات صاحبان علم و بازبینی و تغییرات در حوزه مدیریتی در قالب اندیشکده ها و نخبگان از نظر ساختاری می توان از آن دفاع کرد، از طرفی در این رابطه آینده و درواقع ترسیم آینده مهم است که ما بایدبه آن برسیم که می توان در قالب سه عنصر رسالت، آرمان و افق تبیین شود.

پیروزمند اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های سند، دستاورد و محتوای سند است که در قسمت مبانی از ادبیات دینی در آن استفاده شده است، البته باید به این نکته اشاره کنم که در این سند سعی شده الگوی پیشرفت دیده شود و از سند توسعه فاصله داشته باشد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: سه مقوله محدودیت دانشی، نیروی انسانی و نگارش در این سند از اهمیت بسزایی برخوردار است به طوری که در محدودیت دانشی فضای علمی برای سند از پایه پیشرفت اسلامی تولید شده است، همچنین در زمینه نیروی انسانی نیز باید افرادی که قابلیت کمک دارند استفاده شده و با کیفیت زیادی دست به قلم شوند اما در مقوله نگارش باید به گونه‌ای عمل شود که بیشترین مبحث به افق بیندیشد.

پیروزمند ادامه داد: در نقد فرایندی و مدیریتی به نظر می‌آید از حوزویان و جامعه حوزوی استفاده فعال نشده است، همچنین افرادی که در تنظیم سند مشارکت کرده‌اند شاید صاحب عنوان بودند اما از سلامت فکری لازم برخوردار نبودند چرا که بازدهی این سند مطلوب نیست.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت: اندیشکده‌ها باید به عنوان ترمینال نقش‌آفرینی کنند. آنها قرار است به نمایندگی بپردازند و کار پژوهشی نباید انجام دهند. در حالی که اندیشکده‌ها به میزان زیادی متاثر از برنامه‌های توسعه‌ای هستند. به نوعی که به طور غیرمستقیم فرهنگ و منطق پنهان از طریق چارچوب بندی به سند تحمیل شده است. باید اندیشکده‌ها معنویت و عدالت را به این سند اضافه کرده و این قالب‌بندی را اهم و مهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سند را نقد محتوایی کنیم نقطه اول این است که برای ما که از بیرون به آن نگاه می‌کنیم سؤال است که این سند بر چه پایه‌ای از پیشرفت تنظیم شده و همچنین از نگاه اینکه نقش مردم و دولت را چه می‌دانیم.

وی گفت: از طرف دیگر نکته دوم این است که ارتباط گرفتن با سند یک نوع تقلیل‌گرایی است و الگوی پیشرفت در قالب سند جا نمی‌‌گیرد. این در حالی است که الگوی پیشرفت با برنامه پیشرفت متفاوت است. این سند به جای الگو یک برنامه است که نهایت تا 50 سال آینده را برنامه‌ریزی کرده است.

پیروزمند ادامه داد: الگوی پیشرفت معادله حرکت است و نه برنامه حرکت. در واقع معادله حرکت انعطاف دارد و در شرایط مختلف تصمیم‌گیری می‌توان آن را تغییر داد اما در برنامه حرکت صرفا یک مسیر نشان داده می‌شود.

وی افزود: ما برای مقوله الگوی پیشرفت نیاز به دانش داریم که همراه با گفتمان سازی انجام شود، به  عقیده من منطق تنظیم سند با منطق رسیدن به الگو متفاوت است این در حالی است که نظام سرمایه‌داری توانسته در نظام بین‌الملل در ذهن نخبگان ورود کند و دستگاه‌های محاسبه‌ای بر اساس نظام سرمایه‌داری فعالیت می‌کند.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی تصریح  کرد: نقد دیگری که می‌توان بر این سند کرد این است که نسبت این الگوی پیشرفت با دیدگاه رهبری و منطق نظام در چیست. رهبری در هدایت جامعه منطقی دارد که مهمترین آن انقلاب اسلامی است که آن را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون در دولت اسلامی به سر می‌بریم که در این راه منطق، معنویت، فکر و زندگی را به عنوان عرصه پیشرفت عنوان شده است که ارتباط بین این موارد را معنویت تشکیل می‌دهد. به عقیده من پیش‌نیاز تدبیر 50 ساله  ارزیابی محیطی است که باید انجام شود یا اگر نشده باید این اتفاق بیفتد.

وی افزود: انقلاب اسلامی خودش را طلایه‌دار و کنشگر در قطب سوم بعد از نظام سرمایه‌داری و اروپایی می‌داند که این نگاه از مبنا اثرگذار خواهد بود. از طرفی تاثیرگذاری سند در پایین دست مشهود نیست و مراکزی کلان سیاست‌گذاری نظام باید آن را احساس کند.

* انقلاب اسلامی، جهان را در مسیر جدیدی قرار داده است

پیروزمند با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: من پیشنهاد می‌کنم بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری را با این سند تلفیق کنیم زیرا آن چه این دو سند را به هم نزدیک می‌کند آینده نگری 40 ساله انقلاب است. از طرفی هدف تمدن اسلامی و جهت انقلابی و جهادی است که در واقع بیشترین کلید واژه بیانیه را به خود اختصاص داده است.به طور کلی باید بگویم انقلاب اسلامی جهان را در مسیر جدیدی قرار داده است که ما باید مقیاس بحث خودمان را در سند حوزه پیشرفت ارتقا دهیم.

وی در پایان با اشاره به 7 محور بیانیه مقام معظم رهبری گفت: باید از هفت محور بیانیه مقام معظم رهبری که در قالب‌های فرهنگی، علمی، فناوری اجتماعی به آن اشاره شده در سند الگوی پیشرفت استفاده کرد، زیرا با جهت‌گیری‌ها، محورها کاملا روشن‌تر و معنویت و عدالت آسیب‌شناسی می‌شود، با این کار افق دید تکمیل می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول