اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

فارس گزارش می‌دهد

تبلیغ زیر خط محرومیت/ «بازفت» را کسی نمی‌بیند

شاید صحبت کردن از محرومیت و سختی‌های زندگی در روستاهای دوردست چهارمحال و بختیاری برای بسیاری از شهروندان این استان تکراری شده باشد؛ اما هر از چندگاهی یادآوری این محرومیت‌ها برای مسؤولانی که وظایف خود را فراموش می‌کنند خالی از لطف نباشد.

تبلیغ زیر خط محرومیت/ «بازفت» را کسی نمی‌بیند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاید صحبت کردن از محرومیت و سختی‌های زندگی در روستاهای دوردست چهارمحال و بختیاری برای بسیاری از شهروندان این استان تکراری شده باشد؛ اما هر از چندگاهی یادآوری این محرومیت‌ها برای مسؤولانی که وظایف خود را فراموش می‌کنند خالی از لطف نباشد.

چین، زرگ، لَبد، بارز، موگویی، بازفت، ده‌کهنه، فاریاب، صالح کوتاه، پاتاوه، نسه‌کوه، منج و.... نام روستاهایی در چهارمحال و بختیاری است که شاید نام این روستاها کمتر به گوش کسی خورده باشد؛ روستاهایی که هم‌چنان در اوج محرومیت بسر می‌برند و از امکانات اولیه زندگی از جمله آب آشامیدنی سالم، برق و گاز محروم هستند.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری بارها بر حل مشکلات مردم مناطق محروم چهارمحال و بختیاری از جمله دهستان موگویی، بخش لبد بازفت، دیناران اردل و ... تأکید کرده است؛ همچنین برای پیگیری مشکلات مردم این مناطق سفرهایی را همراه با برخی از مسؤولان به این مناطق داشته است. (جزئیات بیشتر)

لبد یکی از روستاهای بخش بازفت شهرستان کوهرنگ است که در مرز بین خوزستان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است؛ این روستا در کنار هشت روستای دیگر قرار دارد که پنج روستا به‌علت کمبود امکانات خالی از سکنه شده است.

حجت‌الاسلام نصرالله سلیمانی یکی از طلبه‌های جهادی است که در منطقه لبد اقدام به کارهای جهادی و فرهنگی می‌کند، جهت اطلاع از وضعیت زندگی مردم این روستاها با این طلبه جهادگر که مشکلات مردم را از نزدیک لمس کرده است؛ گفت‌وگویی داشتیم.

حجت‌الاسلام نصرالله سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: منطقه بازفت از توابع استان چهار‌محال و بختیاریبا چشمه‌های فراوان و طبیعت بکر گردشگری است که متاسفانه به خاطر فاصله زیاد آن با مرکز استان مورد کم لطفی مسؤولان قرار گرفته‌ است.

8 روستا در بخش لبد بازفت گازرسانی نشده‌اند

طلبه‌ی جهادی بیان کرد: این منطقه بالغ بر 70 روستای پرجمعیت و کم‌جمعیت است، که هنوز گازرسانی نشده و برخی از روستاهای این منطقه هنوز جاده خاکی دارند، حتی سه روستای سه جو گاوشیر و بادام شیرین با جمعیت 200 نفری  هنوز جاده ندارند، تقریبا 8 روستای سه جو گاوشیر، بادام شیرین، لبدعلیا، لبدسفلی، چل، میزان، شوله که تقریبا بالغ بر150 خانوار است هنوز برق‌رسانی نشده‌اند.

وی توضیح داد: آخرین روستای بازفت که در مرز استان چهار محال و بختیاری، خوزستان و لرستان قرار گرفته در سال 1371 یکی از روستاهای لبد به نام کارکن بر اثر ریزش کوه در زیر آوار رفت و نزدیک به 50 نفر از اهالی  روستا با خانه و دام‌هایشان نابود شدند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: یک شهرک در همان منطقه ساخته شده که برق آن با یک موتور برق تامین می‌شود که گاهی خراب است و روزهای خیلی سرد روشن نمی‌شود، و موتور برق در طول شبانه‌روز تنها پنج ساعت روشن است، یک خانه بهداشت بدون هیچ امکاناتی هم هست، جاده هم تا 5 کیلومتری شهرک آسفالت شده و در روزهای  برفی دو سه روزی  بسته می‌شود؛ برای برق رسانی  دو روستای دیگر دستگاه خورشیدی داده‌ شده که اکثرا خراب‌ هستند و دو روستای دیگر اصلا برق ندارند.

طلبه‌ی ‌جهادی ادامه داد: در اولین سال ملبس شدن به لباس روحانیت با کمک یکی از دوستان تصمیم گرفتیم در ایام فاطمیه دوم و دهه فجر، تعداد 35 نفر از طلاب حوزه علمیه نجف آباد را به مدت 5 روز در قالب یک گروه جهادی تبلیغی به بخش بازفت اعزام کنیم.

وی افزود: من خود اهل بازفت هستم و تصمیم گرفتم به دورترین روستای بازفت روستای لبد برای تبلیغ بروم، این روستا نزدیک به 70 کیلومتر با مرکز بازفت فاصله دارد و از لحاظ امکانات در حد صفر است آقای الهیاری که هم بزرگ و هم شورا روستا است منطقه لبد را برای ما توضیح دادند و خواهش کردند مشکلات منطقه رو به گوش مسؤولان برسانیم امیدوارم که هر چه زودتر به این منطقه رسیدگی کامل شود.

سروش ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با بیان اینکه روستاهای بخش بازفت و به‌خصوص لبد مشکلاتی را دارند که اقداماتی برای رفع محرومیت‌زدایی در حال انجام است، گفت: بحث ارتباط این روستاها از طریق تلفن ثابت ماهواره‌ای و همراه مرتفع شده است.

بخشدار بازفت ادامه داد: یکی از مشکلات این روستاها جاده ارتباطی بود که 15 کیلومتر از جاده روستای لبد تاکنون آسفالت شده و حدود 4 کیلومتر دیگر آن نیز امسال آسفالت می‌شود و همچنین پُل ارتباطی روستای حومه لبد سفلی که در گذشته تخریب شده بود، در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی تعدادی سرویس بهداشتی و حمام برای مردم روستاهای منطقه بازفت احداث کرده است، خاطرنشان کرد: برق روستاهای منطقه لبد سلفی از طریق ژنراتور  و روستاهای دره بالا و لبد علیا از طرق سلول‌های خورشیدی تأمین می‌شود که این روستاها در طول شبانه‌روز 12 ساعت می‌توانند از طریق این امکان از نعمت برق بهره‌مند باشند.

ظاهری در پایان افزود: برق‌رسانی از طریق شبکه سراسری به روستاهای لبد و روستاهای اطراف هزینه بالایی دارد که در صورت تأمین اعتبار عملیات برق‌رسانی انجام می‌شود.

امید است، مسؤولان با حضور در این مناطق بتوانند مشکلات مردم را بیش از قبل احساس کنند و برای حل آنان برنامه‌ریزی کنند.

گزارش از مریم بیگی

انتهای پیام/68026/م/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول