اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سقف خانه‌های این روستا در حال فرو ریختن است/ مردم روستای رحیم‌آباد منتظر اقدام عملی مسؤولان 5 سال بعد از بازدید

اگر سری به خانه‌های مردم روستای رحیم‌آباد از توابع شهرستان کیار بزنید، متوجه محرومیت‌های بسیاری در بین خانواده‌های این روستا می‌شوید؛ خانه‌های که به‌ علت رانش زمین تخریب شده و غیرقابل سکونت هستند.

سقف خانه‌های این روستا در حال فرو ریختن است/ مردم روستای رحیم‌آباد منتظر اقدام عملی مسؤولان 5 سال بعد از بازدید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، واژه محرومیت و محرومیت‌زدایی سال‌هاست که از زبان مسؤولان رده بالای کشور به گوش می‌رسد و در همین راستا نیز اقدامات بسیار خوبی در شهرها و روستاهای کشور صورت گرفته است، اما متأسفانه هنوز در برخی از نقاط دور دست شاهد هستیم، مردم هنوز از امکانات اولیه زندگی محروم هستند و گاهی شنیدن یا دیدن وضعیت معیشتی و زندگی افراد در روستاهای دورافتاده برای خیلی از ما دور از ذهن و غیرقابل باور است.

فاصله طبقاتی در بین مردم و مسؤولان

شاید یکی از دلایل غیرقابل باور بودن شرایط زندگی برخی از مردم در روستاهای محروم، فاصله طبقاتی بین برخی از مردم و مسؤولان با ساکنین در مناطق محروم است.

قطعاً کسانی که تمامی امکانات زندگی به‌ راحتی در اختیار آن‌ها باشد، نمی‌توانند به راحتی قبول کنند که مردم در برخی از روستاها حتی از امکانات اولیه زندگی از جمله آب آشامیدنی، برق و گاز محروم باشند و شاید تنها امکانات زندگی آن‌ها یک فرش و چراغ خوراک‌پزی و تعداد محدودی ظرف است.

قطعاً مسؤولان و مردمی که در خانه‌های چند صد یا حتی چند هزار متری در بهترین نقاط شهرها سکونت دارند و بهترین امکانات رفاهی در اختیار آن‌ها و نزدیکانش است نمی‌توانند حتی یک لحظه تصور کنند که مردمی در برخی نقاط کشور در چه وضعیتی زندگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسن جلالی در خطبه‌های نماز جمعه هفشجان بارها بر ساده زیستی مسؤولان تأکید کرده و افزوده است: برخی از اصول انقلاب اسلامی از جمله ساده‌زیستی، بی‌آلایشی، اکتفا به حداقل‌ها و همدردی با قشر ضعیف جامعه توسط مسؤولان به فراموشی سپرده شده است و باید بدانیم عمل به اصول انقلاب اسلامی در تداوم این انقلاب ضروری است(اینجا بخوانید)

وی با تأکید بر اینکه وزرا باید از بین افرادی انتخاب شوند که قشر ضعیف جامعه را درک می‌کنند، خاطرنشان کرد: برخی از وزرای پیشنهادی و برخی از وزرا در گذشته درآمدهای میلیاردی دارند، پس بالطبع چنین فردی نمی‌تواند درد اقشار ضعیف جامعه را بفهمد و درصدد حل مشکلات این قشر برآید.

امام جمعه هفشجان بر لزوم ساده‌زیستی مسؤولان سخن گفت و اضافه کرد: زندگی وزرا باید با مردم جامعه همسان باشد تا بتوانند مشکلات مردم را لمس کنند و بهترین الگو برای دولتمردان امام علی(ع) است که در طول دوران حاکمیت خود همانند مردم جامعه ساده‌زیست بودند تا بتوانند درد مردم را بهتر درک کنند. (اینجا بخوانید)

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های محروم کشور است که در برخی از روستاهای آن مردم شرایط مناسبی ندارند و حتی خانه‌های برخی از آنان در حال تخریب است.

همچنین در برخی از روستاهای چهارمحال و بختیاری مردم از دسترسی به آب آشامیدنی سالم نیز محروم هستند، در حالی که این استان یکی از تأمین‌کننده‌های آب برخی از استان‌های کشور است.

اگر سری به خانه‌های مردم روستای رحیم‌آباد از توابع شهرستان کیار بزنید، متوجه محرومیت‌های بسیاری در بین خانواده‌های این روستا می‌شوید.

بی‌تفاوتی مسؤولان در برابر خانه‌های تخریب شده روستای رحیم‌آباد

خانه‌هایی که به‌ علت رانش زمین تخریب شده و غیرقابل سکونت هستند؛ اما مردم این روستا به‌ دلیل بی‌بضاعتی به اجبار در خانه‌هایی سکونت دارند که هر لحظه ممکن است به علت حوادث طبیعی جان افراد خانواده در معرض خطر قرار دهند.

قاسم سلیمانی دشتکی در اواخر سال 92 اظهار کرده بود که بر اثر رانش زمین در روستای رحیم‌آباد از توابع بخش ناغان شهرستان کیار 12 خانه تخریب شده است.

وی افزوده بود: به همین دلیل، دیگر خانه‌های این روستا نیز دچار خسارت شدید دیده و مردم با کمک هلال‌ احمر در چادر اسکان موقت یافته‌اند. معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و دیگر مسؤولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط از منطقه دیدن کرده و میزان خسارات این رانش زمین در دست بررسی است.

وعده‌های محقق نشده استاندار سابق

استاندار سابق چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: رانش زمین در روستای رحیم آباد خسارت جانی به همراه نداشته، اما شکاف‌های عمیقی در محدوده این روستا ایجاد شده و هر لحظه احتمال رانش جدید وجود دارد.

وی متذکر شد: روستای رحیم‌آباد در طرح جابه‌جایی روستاهای در معرض خطر قرار داشته، اما مدیریت بحران استان به علت مشکلات اجتماعی تاکنون موفق به جا‌به‌جایی روستا نشده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری در سال 1395 اعلام کرده بود که جابجایی این روستا در دستور کار مسؤولان دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان قرار گرفته است.

اما پس از گذشت چندین سال هنوز مردم این روستا در خانه‌های تخریب شده خود سکونت دارند و هیچ اقدام ملموسی از سوی مسؤولان مربوطه برای حل مشکل مردم این روستا صورت نگرفته است.

آغاز ساخت خانه‌های روستای رحیم‌آباد در آینده‌ای نزدیک

سهراب رئیسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه جابه‌جایی روستای رحیم‌آباد قبل از سال 92 در دستور کار قرار گرفته شده است، اظهار کرد: به‌ دلیل تعلقات مردم به محل سکونتشان، مطالعات برای درجاسازی روستا در حال انجام است و به‌ دلیل زمان‌بر بودن مطالعات زمین‌شناسی و تخصیص اعتبار تاکنون این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه درجاسازی و تثبیت روستا در اولویت ما است، افزود: دلایلی که تاکنون جا به جایی و درجاسازی روستای رحیم‌آباد انجام نشده، تأمین نشدن اعتبارات، طولانی شدن مطالعات و پیدا نشدن زمینی برای اسکان اولیه اهالی روستا است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، کلنگ‌زنی آغاز ساخت منازل روستای رحیم‌آباد خبر داد و عنوان کرد: ‌مردم نیز باید اهتمام برای ساخت خانه‌ها و اسکان در مسکن‌های موقتی که هلال‌احمر برای آن‌ها در نظر گرفته شده است داشته باشند.

رئیسی در پایان با بیان اینکه آواربرداری منازل روستایی رحیم‌آباد آغاز شده است، افزود: در تلاش هستیم تا قبل از آغاز فصل سرما بخشی از منازل که قابل سکونت باشند، آماده شود و در سال‌های آتی نیز منازل تکمیل شود.

بی‌تفاوتی نسبت به وضعیت معیشتی و مناطق محروم چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌ها موضوع جدیدی نیست و بارها این مسائل در رسانه‌ها مطرح شده است و مسؤولان در پاسخ به این موضوعات تنها به دادن وعده اکتفا کرده‌اند.

امیدواریم روزی برسد که مسؤولان تنها برای گرفتن عکس یادگاری یا زمانی که به رأی مردم احتیاج دارند در بین آن‌ها حضور پیدا نکنند، بلکه حل مسائل و مشکلات این قشر ضعیف جامعه یکی از اولویت‌های مسؤولان و نمایندگانی باشد که در دوران تبلیغات انتخاباتیشان در بین مردم حضور پیدا می‌کنند تا بگویند از دل مردم هستند و حل مشکلات آن‌ها دغدغه اصلی آن‌ها پس از پیروزی انتخابات است؛ اما شاهد هستیم برخی اوقات، پس از اتمام انتخابات این مردم و مشکلاتشان به فراموشی سپرده می‌شود.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول