اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

مهراد در گفت‌وگو با فارس:

حدود ۲۰ درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه‌های اروپا انجام می‌شود

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: حدود ۲۰ درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی اروپا انجام می‌شود.

حدود ۲۰ درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه‌های اروپا انجام می‌شود

جعفر مهراد موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه تحقیق و توسعه در اروپا بسیار قوی و پرمایه است، گفت: حدود ۲۰ درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی اروپا انجام می‌شود. در این بین، اساس این اقتدار، در علوم پیشرفته و تحقیقات تراز اولی قرار دارد که در دانشگاه های انگلستان ارائه می شود.

وی افزود: انگلستان گرچه یک درصد جمعیت جهان و ۳ درصد از کل هزینه ها یی را که کشورهای مختلف صرف پژوهش می کنند را خرج تحقیقات علمی می کند، اما وزن این سرمایه گذاری بسیار سنگین است، طوری که ۱۲ درصد تمام استنادها و بیش از ۱۶ درصد مقالات پراستناد جهان در اختیار این کشور است. ‌دولت انگلستان برنامه ای را تحت عنوان "راهبرد صنعتی " منتشر کرده است که در آن پیش بینی می شود که این کشور تا سال ۲۰۳۰ به نوآور ترین کشور جهان تبدیل شود.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه انگلستان در بودجه پائیز سال جاری ۱/۶ میلیارد پوند بیشتر برای سرمایه‌گذاری در این حوزه منظور کرده است، خاطرنشان کرد: به عنوان بخشی از این راهبرد دو چالش بزرگ پشتیبانی از داده ها، اطلاعات و هوش مصنوعی و حمایت از رشد اقتصادی با استفاده از فناوری های پاک برای رسیدن به توسعه پایدار هدف گذاری شده است.

وی ادامه داد: به موازات این راهبرد، دولت انگلستان می کوشد سهم این کشور از تولید ناخالص داخلی را که اکنون ۱/۷ درصد است، تا سال ۲۰۲۷ به میزان ۲/۴ درصد افزایش دهد. هدف بلند مدت ۳ درصد است. این هدف گذاری، یک هدف گذاری واقع بینانه است و بسیاری از کشورهای مختلف جهان به این هدف دسترسی پیدا کرده و راه‌های توسعه و پیشرفت را همچنان در می نوردند.

مهراد با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در کسب و کارهای مختلف هزینه می شود که این سهم در کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن در حدود ۸۰ درصد است، گفت: دسترسی به مهارت ها در انگلستان مانند سایر کشورهای جهان اهمیت اساسی دارد. در کل، کمپانی ها می خواهند وقتی که نیاز دارند به افراد نخبه دسترسی پیدا کنند و اینجا است که اهمیت دانشگاه‌ها آشکارتر می شود.

وی ادامه داد: در دانشگاه های انگلستان پردیس‌های نوآوری و علم از مولفه‌های کلیدی تجاری سازی علم به حساب می آیند. با حمایت هایی که از سوی دولت انجام می گیرد، این پردیس ها محیط هایی را فراهم می آورند که در آن موسسات با هر حجم و اندازه به بخش پویایی از اجتماعات نوآوری تبدیل شده و از دسترسی به افراد نخبه و تجهیزات مورد نیاز بهره مند می شوند. استفاده از چنین سرمایه های ملی برای پیشبرد تحقیق و توسعه موضوعی است که سایر کشورهای جهان هم به آن توجه دارند.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: با وجود این، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به ویژه با سرمایه های خصوصی با مخاطرات همیشگی مواجه است. صندوق نوآوری و علم در انگلستان(UK 12S) پلی است میان پژوهش های بخش عمومی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی. انگلستان در سال ۲۰۱۶ میلادی، به میزان ۳۳/۱ میلیارد پوند در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۱/۸ میلیارد پوند بود.

وی ادامه داد: رشدی که در هزینه های تحقیق و توسعه دیده می شود از بخش کسب و کارهای مختلف حاصل شده است. هزینه های تحقیق و توسعه در حدود ۱/۶۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است که نسبت به سال ۲۰۱۵ ثابت مانده و در مقایسه با اتحادیه اروپا که در حدود ۲/۰۳ درصد است، کمتر است. با وجود این، در سال ۲۰۱۶ انگلستان ۵۰۵ پوند برای هر نفر( با افزایشی برابر با ۱۴۵ درصد ) نسبت به سال ۱۹۹۰ که رقمی درحدود ۲۰۶ پوند بود هزینه کرده است.

مهراد خاطرنشان کرد: در این سال، بودجه تحقیق و توسعه عمدتا مربوط به فعالیت‌های ۴ بخش عمده اقتصادی کسب و کار ها ۶۷ درصد، آموزش عالی ۲۴ درصد، دولت و شوراهای پژوهشی ۷ درصد و بخش خصوصی غیر انتفاعی ۲ درصد است که بر روی هم برابر با ۳۳/۱ میلیارد پوند است.

به گفته وی، گروه های تولید با بیشترین هزینه تحقیق و توسعه شامل صنعت دارو ۴/۱ میلیارد پوند، وسایل نقلیه و قطعات ۳/۴ میلیارد پوند، هوا و فضا ۱/۹ میلیارد پوند، برنامه نویسی کامپیوتر و فعالیت‌های خدمات اطلاعاتی ۱/۸ میلیارد پوند، کسب و کارهای مختلف ۱/۳ میلیارد پوند و خدمات تحقیق و توسعه یک میلیارد پوند است.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه آموزش عالی ۲۴ درصد (۸ میلیارد پوند ) از کل هزینه های تحقیق و توسعه را در این کشور مصرف می کند، خاطرنشان کرد: دولت انگلستان دارای موسسات پژوهشی و آزمایشگاه های بی شماری است که در تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند. در سال ۲۰۱۶ هزینه های تحقیق و توسعه در این بخش با رشد ۴ درصدی برابر با ۲/۲ میلیارد پوند بود. در بخش سازمان های غیر انتفاعی نیز تحقیق و توسعه عمدتا در حوزه های بهداشت و تحقیقات پزشکی انجام می گیرد. سازمان های بسیاری در زمینه سرطان تحقیق می کنند. این گروه، کوچک ترین بخش تحقیق و توسعه است. در سال۲۰۱۶ هزینه های تحقیق و توسعه در این بخش به ارزش ۷۰۰ میلیون پوند بود.

وی با بیان اینکه انگلستان بزرگ ترین دریافت کننده بودجه تحقیقات علمی از اتحادیه اروپا است، گفت: در سال ۲۰۱۷ رقم این بودجه ۶/۳ میلیارد پوند و در سال ۲۰۱۶ برابر ۷/۱ میلیارد پوند بود. آمارها نشان می دهد که برابر افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا، نسبت بودجه هایی که به انگلستان تخصیص می یابد، پیش از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، رو به کاهش گذاشته است. نگرانی در بین پژوهشگران و مقامات آموزش عالی انگلستان افزایش یافته است. پژوهشگران انگلیسی از برگزیت به عنوان بحران و عدم قطعیت یاد می کنند.

مهراد ادامه داد: این نگرانی‌ها را می‌توان شامل اثر برگزیت بر روی تعداد دانشجویان اتحادیه اروپا شاغل به تحصیل در دانشگاه های انگلستان و نتایج غیر قابل پیش بینی برای درآمدهای دانشگاهی، اثر برگزیت بر دانشجویان انگلیسی در حال تحصیل در اتحادیه اروپا، اثر برگزیت بر دانشگاه های این کشور در دستیابی به بودجه های تحقیق و نوآوری و اثر برگزیت بر توانایی دانشگاه ها در استخدام و جذب اعضای هیات علمی آموزشی و پژوهشی از کشورهای عضو اتحادیه است.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی، شواهد و تحلیل های صورت گرفته نشان می دهد که بودجه اتحادیه اروپا برای بخش‌های دانشگاهی، صنعتی، انواع سازمان ها و در تمام ابعاد نوآوری اهمیت فراوان دارد. حال، که انگلستان اتحادیه اروپا را ترک می‌کند، معلوم نیست سرنوشت دریافت کنندگان این بودجه که پیش از این تحت حمایت دولت انگلستان قرار نداشتند، چگونه خواهد بود؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول