اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کُردهای سوریه: «منطقه امن» مد نظر ترکیه، «مستعمره» است

رئیس هیئت اجرایی نهاد موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» پس از دیدار با رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، آنچه آنکارا درباره منطقه امن در داخل سوریه می‌گوید، چیزی بیش از یک «مستعمره ترکیه» نیست.

کُردهای سوریه: «منطقه امن» مد نظر ترکیه، «مستعمره» است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «الهام احمد» رئیس هیئت اجرایی نهاد موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» وابسته به کُردها سه‌شنبه (روز گذشته) با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد.

احمد از چند روز پیش در صدر یک هیئت کُرد به آمریکا سفر کرده است تا طرح موسوم به «منطقه امن» را که ترکیه و آمریکا قصد دارند آن را در شمال سوریه اجرایی کنند، با مسئولان آمریکایی بررسی کند.

احمد پس از دیدار با ترامپ تأکید کرد که آنچه آنکارا درباره منطقه امن در داخل سوریه می‌گوید، چیزی بیش از یک «مستعمره ترکیه» نیست.

شبکه خبری العربیه به نقل از این مسئول کُرد گزارش داد که اگر راه حل بینابینی وجود داشته باشد، «خواهیم پذیرفت که ناظران بین‌المللی از سوی سازمان ملل در مرزها انتخاب شوند».

وی با بیان اینکه تسلط ترکیه بر منطقه مرزی به مساحت 30 کیلومتر، کُردها را در معرض خطر قرار می‌دهد، تصریح کرد: «تسلط ترکیه به معنای تبدیل این مناطق به مستعمره‌های ترکیه‌ای است که گروه‌های تروریستی بر آن هیمنه دارند».

این مسئول کُرد اعلام کرد که ترکیه و گروههای مسلح تحت حمایتش که سال گذشته شهر عفرین را تحت تسلط خود درآوردند، در حال اخراج ساکنان اصلی این شهر هستند؛ ساکنانی که بیشتر آنان کُرد هستند.

احمد چندی پیش به خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا گفته بود که «مشخص نیست میانجیگری آمریکا [بین کُردها و ترکیه] به موفقت ختم شود... آنان (آمریکایی‌ها) از هر گونه درگیری بین دو طرفی که آنها را همپیمان خود می‌داند، نگران هستند...آمریکاییها در تلاشند با ترکیه‌ایها با هدف آرام کردن وضعیت و دستیابی به راه حل نشستی برگزار کنند».

آمریکا در تلاش است به توافقی بین کُردها و ترکیه دست یابد؛ ترکیه کُردها را تهدید امنیتی برای خود می‌داند و بارها اعلام کرده است که قصد دارد به شمال سوریه حمله نظامی کند.

کارشناسان طرح آمریکا و ترکیه برای ایجاد منطقه امن را تلاشی از سوی این دو کشور برای جبران شکست گروههای تروریستی تحت حمایت خود در سوریه می‌دانند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اما به ترکیه پیشنهاد کرده است که به جای ایجاد منطقه امن، مفاد توافق «آدنا» (+) را که با سوریه در سال 1980 منعقد کرده بود، اجرایی کند.

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول