اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیپلمات سوری:

طرح مجدد توافق «آدنا» برای محدود کردن اهداف توسعه‌طلبانه ترکیه است

سفیر سابق سوریه در ترکیه که مقیم دمشق است با اشاره به توافق آدنا، تأکید کرد که اگر روسیه، ایران و سوریه بتوانند امنیت مرزها را تضمین کنند، هر گونه حضور نظامی ترکیه در سوریه خود به خود لغو می‌شود.

طرح مجدد توافق «آدنا» برای محدود کردن اهداف توسعه‌طلبانه ترکیه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نضال قبلان» سفیر سابق سوریه در ترکیه، تأکید کرد که مطرح کردن مجدد توافق «آدنا» بین سوریه و ترکیه، تلاشی «برای محصور کردن طرح توسعه‌طلبانه ترکیه در سوریه است».

قبلان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «مطرح کردن این موضوع، تلاش برای ایجاد مسیری برای (رجب طیب) اردوغان است تا کوتاه بیاید؛ زیرا وی وعده‌های بسیاری داده است که نمی‌تواند آن را عملی کند».

وی با بیان این مطلب افزود: «توافقی بر سر کلیات بین تهران، مسکو و دمشق وجود دارد و روسیه به اقتضای آن، وظیفه مهار مطامع اردوغان در سوریه را بر عهده دارد... اگر روسیه، ایران و سوریه بتوانند امنیت مرزها را تضمین کنند، هر گونه حضور نظامی ترکیه در سوریه خود به خود لغو می‌شود».

این دیپلمات سوری ادامه داد: «توافق آدنا که سال 1998 بین سوریه و ترکیه امضا شد، منحصر به مبارزه با تروریسم بود و هیچ ارتباطی به [منطقه] لواء اسکندرونِ از دست رفته ندارد».

لواء اسکندرون در خلیج اسکندرون و خلیج «السویدیه» و در غرب و شمال غرب استان حلب و ادلب و شمال استان لاذقیه قرار دارد.

فرانسه در زمانی که سوریه را اشغال کرده بود، آن را به ترکیه واگذار کرد و این کشور سال 1939 آن را به خود ملحق کرد و نام استان هاتای بر آن نهاد.

قبلان ادامه داد: «در همه نشست‌های امنیتی و نظامی که در زمان فعالیتم به عنوان سفیر سوریه در آنکارا در آن حضور داشتم، هیچ گاه توافق آدنا با هیچ توافق با تفاهمنامه امنیتی جدیدی پیوند نخورد».

وی با بیان اینکه هیچ چیز وجود ندارد که تأکید کند سوریه حق ندارد لواء اسکندرون را مطالبه کند، تصریح کرد: «این [منطقه بخشی از] خاک سوریه است که غصب شده و این مسئله حتی در محافل بین‌الملل ثابت شده است. لذا این نمی‌تواند در هیچ توافق امنیتی لغو شود و هیچ دولتی در سوریه این قدرت را ندارد که بخشی از کشور را واگذار کند».

«ولید الملعم» وزیر خارجه سوریه آگوست سال 2018 اعلام کرد که سوریه باید منطقه لواء اسکندرون را از ترکیه پس بگیرند.

سفیر سابق سوریه در ترکیه با تأکید بر اینکه در توافق آدنا آمده است که «هیچ یک از دو کشور (ترکیه و سوریه) نباید به اراضی کشور دیگر چشم داشته باشند»، گفت: «ترکیه برای اینکه اشغال کند یا امیال توسعه‌طلبانه‌ای به کشورهای همسایه به ویژه سوریه و عراق داشته باشد، نیازی به توافق آدنا ندارد. همه ما می‌دانیم که ترکیه برنامه‌های خاص خود را دارد که گاهی با برنامه‌های کشورهای توطئه‌گر علیه سوریه مانند آمریکا و سایر کشورهای منطقه‌ای هماهنگ بوده و گاهی با آن در تعارض است و این مسئله بیانگر بسیاری از تنش‌هایی است که روابط ترکیه و برخی از کشورهای منطقه‌ای یا روسیه و آمریکا به خود دیده است».

قبلان در پایان تأکید کرد که «ترکیه در تلاش است از هر اتفاقی استفاده کند؛ چه [این اتفاق] پیروزی ارتش سوریه باشد، یا پیشروی گروه‌های تروریستی، یا مداخله خصمانه آشکار از سوی آمریکا یا هر کشور غربی یا عربی... لذا ما به ادله یا تفکر زیادی نیاز نداریم که ثابت کنیم، آنکارا اهداف توسعه‌طلبانه دارد».

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه چهارم بهمن‌ماه از حضور غیرقانونی نظامیان کشورش در سوریه دفاع کرد و گفت که حضور ترکیه در سوریه طبق توافق آدنا «قانونی است» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول