اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

گروهی از دانشگاهیان ایران همبستگی خود را با دولت ونزوئلا اعلام کردند

طی مراسمی در سفارت ونزوئلا در تهران، گروهی از نمایندگان دانشگاهیان ایران حمایت و همبستگی خود را با دولت قانونی و مشروع «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کردند.

گروهی از دانشگاهیان ایران  همبستگی  خود را با دولت ونزوئلا  اعلام کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صبح روز دوشنبه مراسم اعلام حمایت و همبستگی بین انقلاب بولیواری ونزوئلا و دانشگاهیان ایران در سفارت این کشور در تهران برگزار شد. طی این مراسم گروهی از نمایندگان جنبش‌های دانشگاهی حمایت خود را از دولت قانونی ونزوئلا اعلام کردند. در نهایت سفیر ونزوئلا در ایران از این حمایت قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد  دانشگاهیان و نخبگان ایرانی با هم‌فکری و راهنمایی‌های خود به پیروزی ونزوئلا در برابر استعمارگران کمک کنند. تعدادی از شخصیت‌های سیاسی نظیر «حمید رسایی» و «حسین الله‌کرم» نیز در این گردهمایی شرکت داشتند.

در آغاز مراسم دکتر «فواد ایزدی» استاد دانشگاه تهران در گروه مطالعات آمریکا به سخنرانی پرداخت. وی گفت متاسفانه دولت آمریکا در حال طراحی کودتا در ونزوئلا است. آمریکایی‌ها از کودتای ۲۰۰۲ در ونزوئلا درس نگرفتند و ظاهرا اشتباهات گذشته خود را اصلاح نکرده و در صدد تکرار آن‌ها هستند اما همان‌طور که در کودتای ۲۰۰۲ شکست خوردند در این کودتا نیز شکست می‌خورند. وی با اشاره به سخنرانی دیروز وزیر خارجه ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل گفت این سخنرانی متن خوبی برای علاقه‌مندان به مطالعات آمریکا است. مقام معظم رهبری حدود سه هفته پیش سخنرانی داشتند در مورد آمریکا. مقامات کاخ سفید دیوانه نیستند بلکه احمق‌های درجه یک هستند. به نظر می‌رسد مشیت این بود که دولت‌مردان آمریکایی حماقتشان را در ونزوئلا به نمایش بگذارند و امید داریم با حمایت مردمی از مادورو، اقدامات اخیر آمریکا مثل سابق شکست بخورد. دکتر ایزدی در پایان گفت اعلام می‌کنیم برای ارائه هر کمکی از سوی دانشگاهیان و اساتید آمادگی داریم.

 

 

سپس نماینده تشکل‌های دانشجویی پشت تریبون قرار گرفته و گفت اتفاقات امروز ونزوئلا ما را به یاد اقدامات وقیحانه آمریکا در کشورهای دیگر مثل ایران می‌اندازد. آنچه باعث شد اینجا جمع شویم همدردی و حمایت از مادورو است که با رای قانونی روی کار آمده بود. روابط ایران و ونزوئلا بعد از انقلاب وارد مرحله جدیدی شد. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص روحیه استعمارستیزی سیمون بولیوار و هوگو چاوز گفت اتفاقات امروز ونزوئلا مشابه اتفاقات سال ۸۸ در ایران است. برای اینکه متوجه این شباهت شوید کافی است به مواضع کشورهای غربی و امپریالیستی نگاه کنید. ما حمایت خود را از دولت قانونی نیکولاس مادورو اعلام می‌کنیم.

سپس بیانیه تشکل‌های دانشجویی قرائت شد. طی این بیانیه خطاب به ملت ونزوئلا اعلام شد کشور شما امروز با پدیده‌ای مواجه است که کشورهای مستقل سالها است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آمریکا در صد سال اخیر در بیش از هفتاد کودتا نقش داشته است و این نشان می‌دهد که آنها ارزشی برای دموکراسی قائل نیستند و دموکراسی برای آن‌ها ابزاری برای استثمار سایر کشورها است. تجربه ایران نشان داده سفارت آمریکا تنها لانه جاسوسی است. در انتهای این بیانیه آمده است: «برای مردم و دولت شما آرزوی موفقیت داریم و مطمئن هستیم تنها راه حل بحران امروز وجود اراده ملت ونزوئلا است و سپردن سرنوشت کشور به خود مردم  تا بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرند».

پس از قرائت بیانیه تشکل‌های دانشجویی، نماینده خانه آمریکای لاتین در ایران نیز بیانیه خود را قرائت کرد. نماینده این نهاد مردمی در بیانیه خود اعلام کرد: «ونزوئلا کشور دوست و برادر ما در حال تجربه یکی از حساسترین برهه های تاریخ معاصر خود است. ملتهای ونزوئلا و ملت‌های آزاده جهان امروز در برابر یک آزمون قرار گرفته‌اند. نظام سلطه جهانی به‌دنبال پایه‌گذاری یک سیستم جدید استعماری است. به‌طوری که خواست دولت آمریکا و متحدانش جایگرین اراده ملت‌ها و قوانین اساسی کشورها و حقوق و موازین بین‌المللی خواهد شد». در این بیانیه اعلام شد: «آنچه امروز در ونزوئلا رخ می دهد جایگزین کردن منتخب مردم با دست نشانده آمریکاست تا تاریخ را به عقب برگردانند و ثروتهای این کشور را به غارت ببرند».

در انتهای این بیانیه گفته شد: «خانه آمریکای لاتین در ایران به‌عنوان یک سازمان مردمی در ایران که وظیفه روشنگری در قبال تحولات آمریکای لاتین را در ایران بر عهده دارد نسبت به این روند شوم هشدار می‌دهد و همبستگی خود را با دولت قانونی و ملت مستقل و شرافتمند ونزوئلا اعلام می‌کند».

در بخش پایانی این مراسم «ژنرال کارلوس آکالا کوردونس» سفیر کشور ونزوئلا در ایران به سخنرانی پرداخت.

وی سخنرانی خود را این‌گونه آغاز کرد: «چاوز زنده است و میهن زنده است».

کوردونس ادامه داد از طرف نیکولاس مادورو رئیس جمهور قانونی به شما خوشامدگویی عرض کرده و از اعلام حمایت و یکپارچگی شما تشکر می‌کنیم. همانطور که در جریان هستید ونزوئلا همواره تحت تهاجم آمریکا بوده و در این راستا حمایت متحدین خود را جذب کرده تا علیه دولت ونزوئلا استفاده کند اما مانند آن‌ها با یک دیوار مواجه شده اند، مثل دیواری که ترامپ می‌خواست درست کند و آن دیوار اراده و وحدت مردم ونزوئلا است. ملت ونزوئلا مدت‌ها است در راه توسعه و یک‌پارچگی و استقلال و وحدت از آموزه‌های سیمون بولیوار و هوگو چاوز بهره می‌برد. ما همواره به مبارزه ادامه می دهیم. دویست سال پیش امپراطوری اسپانیا را شکست دادیم. اکنون نیز پس از دویست سال با توجه به اندیشه‌های سیمون بولیوار و میراث هوگو چاوز و اقدامات رئیس جمهور قانونی ما نیکلاس مادورو به پیش خواهیم رفت.

وی افزود ونزوئلا با توجه به وضعیت ژئوپولیتیک و منابعی که دارد مورد توجه استعمارگران قرار گرفته است و با بهانه دادن آزادی به مردم و هدف غارت اموال آن‌ها قصد دخالت در امور کشور ما را دارند اما با اراده در برابر این هجمه‌ها می‌ایستیم.

سفیر ونزوئلا در تهران تاکید کرد: «ونزوئلا تنها نیست. ونزوئلا از طرف بسیاری از کشورهای دوست مورد حمایت قرار می‌گیرد. ونزوئلا مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور ایران و ملت ایران است. ملتی که به مدت چهل سال به مبارزه با امپریالیسم آمریکا پرداخت».

وی با اشاره به جلسه شورای امنیت گفت ونزوئلا در راه درست قرار دارد و به این راه ادامه خواهد داد. مجددا مقامات امریکایی با اقداماتی که علیه ما انجام دادند به شکست خواهند رسید. با کمک دولتهای دوست این راه انقلاب بولیواری را ادامه می‌دهیم و آگاهیم که راه ساده ای نخواهد بود. ملت ما تصمیم گرفته این پروسه را با صلح و بدون اعمال خشونت ادامه دهد و می‌خواهیم مشکلاتمان را با نشستن بر سر میز مذاکره و صحبت کردن حل کنیم. تاکید هوگو چاوز و مادورو همواره این بوده که باید با مخالفین مذاکره کرد و دیالوگ داشت ولی با این حال برای ما قابل قبول نیست که کشورهای دیگر در امورمان دخالت کنند.

ژنرال کوردونس در خصوص مخالفان دولت مادورو گفت این گروه مخالف تحت حمایت کشورهای دیگری قرار دارند و شرایط را طوری پیش می برند که منجر به توطئه علیه مردم می‌شود. از سال ۱۹۹۸ تا امروز این اقدامات علیه ما وجود دارد. به همین علت سال‌ها است علیه آن‌ها با کمک مردم و اراده رئیس جهمور مبارزه را ادامه داده‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم قانون‌گرایی در حالی که کتاب‌چه قانون اساسی ونزوئلا را در دست خود بالا گرفته بود اعلام کرد : «ما قانون اساسی داریم. قانونی که مردم به آن رای داده‌اند. هر آن‌چه دولت فعلی و دولت چاوز انجام می‌داد با احترام به قانون اساسی بوده و طبق آن اقای مادورو تا شش سال آینده ریاست جمهوری را بر عهده خواهند داشت. اما گروه اپوزیسیون قصد دارد در برخی از بندهای این قانون اساسی دست ببرند تا به اهداف خود برسند».

 

 

سپس وی به قانون شکنی نیروهای اپوزیسیون اشاره کرد و گفت به ریاست جمهوری رسیدن مادورو طی پروسه‌ای کاملا قانونی رخ داد اما در ۲۳ ژانویه رئیس مجلس ملی ما خود را به عنوان رئیس‌جمهور معرفی کرد که عمل عجیبی بود. قرار بود انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ در ماه دسامبر برگزار شود اما اپوزیسیون خواستند انتخابات زودتر برگزار شود. برای حفظ صلح و آرامش کشور انتخابات را زودتر برگزار کردیم. این انتخابات مورد تایید دیوان عالی عدالت و قوه انتخابات کشور هم قرار گرفت که نقش داور را در این پروسه داشتند. در شگفتی کامل اپوزیسیون این انتخابات را تحریم کردند اما در نهایت انتخابات با ۵ کاندید اصلی برگزار شد و اقای مادورو انتخاب شد. از ۱۹ میلیون واجد شرایط حدود ۱۰ میلیون در انتخابات شرکت کردند و آقای مادورو با حدود ۶ میلیون رای انتخاب شد. اکنون ناگهان متوجه می شویم رئیس جمهور آمریکا آقای مادورو را نامشروع می‌داند و این در حالی است که قانون از رئیس‌جمهور منتخب ما دفاع می‌کند. اعلام وحدت شما با کشور ونزوئلا قابل قدردانی و نشانه برادری شما با ما است پس آن را در قلب خود نگه می‌داریم.

در پایان مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی تابلوی عکسی از تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان ایرانی را به سفیر ونزوئلا اهدا کردند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول