اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل:

جنگ اقتصادی آمریکا علیه ونزوئلا مصداق «جنایت علیه بشریت» است

گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در امور ونزوئلا با بیان اینکه جنگ اقتصادی آمریکا علیه کاراکاس می‌تواند مصداق جنایت علیه بشریت باشد تاکید کرد که تحریمها فقط مردم عادی و فقیر را هدف می‌گیرد.

جنگ اقتصادی آمریکا علیه ونزوئلا مصداق «جنایت علیه بشریت» است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آلفرد دِزایاس» گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در مصاحبه‌ای با روزنامه «ایندیپندنت» گفته است، تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا غیرقانونی است و می‌تواند طبق قوانین بین‌المللی مصداق «جنایت علیه بشریت» باشد.

زایاس که در ماه مارس گذشته مامورتیش در ماه مارس 2018 به پایان رسیده تاکید کرد، آمریکا علیه ونزوئلا «جنگ اقتصادی» راه انداخته که به اقتصاد این کشور ضربه زده و موجب مرگ مردم ونزوئلا می‌شود.

این اظهارات در پی افزایش تنش در ونزوئلا پس از حمایت آمریکا و بریتانیا از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا مطرح میشود که خود را «رئیس‌جمهور موقت» ونزوئلا نامیده است. اروپایی‌ها انتخاباتی «آزاد و منصفانه» را پیشنهاد کرده‌اند و روسیه و ترکیه حامیان کلیدی «نیکلاس مادورو» باقی مانده‌اند.

زایاس، معاون پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل (HRC) و متخصص حقوق بین‌الملل گزارش خود در مورد ونزوئلا را در ماه سپتامبر به سازمان ملل تحویل داد اما به گفته او سازمان ملل گزارش او را نادیده گرفته و گفتمانی عمومی را که مستحقش بود به جریان نینداخته است.

او در ادامه روزنامه ایندیپندنت گفت: «تحریم‌ها کُشنده‌ هستند» و بیشتر متوجه مردم و اقشار فقیر جامعه است که موجب مرگ به‌علت کمبود غذا و دارو می‌شود. این امر نقض حقوق بشر و با هدف تحمیل تغییرات اقتصادی در یک کشور دموکراتیک دیگر صورت گرفته است.

ایندیپندنت در ادامه گزارش داد، زایاس در ماموریت حقیقت‌یابی خود در اواخر ۲۰۱۷، دریافته بود که غیر از فساد و سوء مدیریت، جنگ اقتصادی که آمریکا،  بریتانیا و کانادا علیه اقتصاد ونزوئلا راه انداخته اند از فاکتورهای اصلی بروز بحران اقتصادی در این کشور هستند.

وی در گزارش خود به دادگاه جنایی بین‌المللی پیشنهاد کرده تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا را طبق بند ۷ بیانیه رم به عنوان مورد احتمالی جنایت علیه بشریت مورد بررسی قرار دهند. این تحریم‌ها به این دلیل غیرقانونی هستند که توسط شورای امنیت سازرمان ملل مورد تایید قرار نگرفته‌اند.

زایاس در گزارش خود همچنین نوشته است: «تحریم‌ها و  محاصره‌ی اقتصادی امروزی قابل‌قیاس با محاصره‌ شهرها در قرون وسطی است... تحریم‌های قرن ۲۱ تلاشی برای به زانو درآوردن نه فقط یک شهر، بلکه کشورهای مستقل است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول