اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون محیط زیست مطرح کرد

64 مصوبه مدیریت آلودگی هوا معطل منابع مالی/ کاتالیست‌ها کارکرد واقعی نداشتند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 64 مصوبه با 16 دستگاه برای مدیریت کاهش آلودگی هوا در دستورکار قرار دارد که کمبود منابع مالی موجب عدم اجرای این مصوبات شده است.

64 مصوبه مدیریت آلودگی هوا معطل منابع مالی/ کاتالیست‌ها کارکرد واقعی نداشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از البرز، مسعود تجریشی ظهر امروز در دومین همایش مدیریت سبز کرج که تحت عنوان هوای پاک در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار شد، با بیان اینکه باید بحران آب و هوا در کنار هم بررسی شود و رسیدگی به آن ها در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: خشکی هوا منجر شده تا با خشکی تالاب و ایجاد گرد و غبار مواجه شویم.

وی وسعت کانون گرد و غبار کشور را 20 میلیون هکتار برشمرد و افزود: طبق تعریف کارگروهی در سال 95 مقرر شد تا مدیریت آلودگی هوا توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور 64 مصوبه با 16 دستگاه در دستورکار قرار دارد که مشکلاتی همچون کمبود منابع مالی موجب عدم اجرایی شدن این مصوبات شده است.

تجریشی با اشاره به اینکه همکاری دستگاه‌های مربوطه منجر به محقق شدن 63 مصوبه در سال جاری شده است، بیان کرد: اجرای برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم به مدیریت آلودگی هوا و کنترل شرایط زیست محیطی کمک کنیم.

وی آلاینده‌های متحرک متصل شهر کرج را 62 درصد خواند و اضافه کرد: 38 درصد از این منابع مربوط به منابع ساکن هستند؛ این آمار در تهران 85 درصد به 15 درصد است و طبق آن می توان نتیجه گرفت کرج درصد بالایی از آلودگی خود را از صنایع و سوخت می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور معتقد است که مینی بوس ۷۱ درصد، اتوبوس ۴۴ درصد و کامیون ۹۴ درصد از گازهای تولیدی از جمله اکسیدهای نیتروژن را به همراه دارند و سهم بزرگی در ایجاد آودگی ایفا می‌کنند.

تجریشی پایش هوا در کرج را توسط 12 دستگاه برشمرد و یادآور شد: مطالعات گسترده‌ای در ایستگاه‌های پایش انجام می‌شود که در این میان می‌توان به نقش ذرات معلق هوا همچون اوزون اشاره کرد که سرطان‌زا بوده و شاخصه ناپاک بودن هوا به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه در شهر تهران برای مقابله با آلودگی هوا 500 هزار مورد انجام معاینه فنی خودروها افزایش یافته است، ادامه داد: باید خودروهایی که معاینه فنی را دارند استانداردهای فنی را داشته باشند از این سو همراه شدن و یکپارچگی سیستم‌های پایشی و معاینه فنی مورد تأکید است.

این مسئول با اشاره به اینکه در ۶ ماه از سال مشکل گرد و خاک به افزایش آلودگی هوای کلانشهرها کمک می‌کند، گفت: اگر تردد کامیون های سطح شهر را به ساعات شبانه موکول کنیم به کاهش ده درصدی ذرات معلق در هوا خواهیم رسید.

تجریشی افزود: خودروسازان کاتالیست‌هایی را بر روی ماشین ها نصب کرده بودند که کاردکرد واقعی در این راستا نداشته‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه سوخت استانداری، سوختی است که میزان گوگرد در گازوئیل کمتر از 50 درصد باشد، خاطرنشان کرد: شرایط سوخت کشور در حال بهبود است که در این میان می‌توان به تأمین 60 درصدی سوخت استاندارد توسط وزارت نفت اشاره کرد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول