اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور زیربنایی جهاد کشاورزی کامیاران:

آلودگی ناشی از تردد تانکرهای نفت خام از چالش‌های خاک در کردستان است

رئیس اداره امور زیربنایی جهاد کشاورزی کامیاران گفت: تردد تانکرهای حامل نفت خام خاک کردستان را با آلودگی‌های زیادی مواجه می‌کند.

آلودگی ناشی از تردد تانکرهای نفت خام از چالش‌های خاک در کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جمشید  قادرمرزی ظهر امروز در  دومین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: سفره اصلی غذای ما خاک است و قریب به ۹۵ درصد از نیازهای اولیه انسان از خاک تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تخریب اراضی خاک را با مخاطره روبرو کرده است، افزود: خاک در چرخه تولید غذا و انرژی قرار دارد اما منبعی با سخت‌ترین جایگزین‌ها است.

به گفته این مقام مسؤول، بهره‌برداری غیراصولی خاک را به سوی آلودگی سوق می‌دهد.

قادرمرزی منشاء آلودگی خاک را طبیعی و انسانی دانست و گفت: در استان کردستان در برخی نقاط تحت آتش‌فشانی غیرفعال فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که سبب انحلال فلزات سنگین خصوصا آرسنیک شده که موجب آلودگی جوامع  خاکی، دامی و گیاهی این مناطق شده است که از جمله آلودگی‌ها با منشاء طبیعی است.

قادرمرزی عنوان کرد: غلظت سم آرسنیک در مناطقی از استان کردستان از جمله بیجار و قروه به دلیل وجود معادن و دستکاری زمین زیاد است.

وی آلودگی ناشی از منشاء انسانی را آلودگی‌های کشاورزی و ناشی از کشت و زرع به دلیل دفع سموم کشاورزی، فرسایش عمده و  بهره‌برداری نامناسب از اراضی کشاورزی نام برد.

وی یکی از جدیدترین منابع آلودگی خاک را خروج آنتی‌بیوتیک از پسماندهای مرغداری‌ها در  طبیعت عنوان کرد و گفت: رها کردن زباله، فاضلاب‌ها و پسماندها در طبیعت منجر به آلودگی خاک خواهد شد.

رئیس اداره امور زیربنایی جهاد کشاورزی شهرستان کامیاران ادامه داد: پرواز نایلون‌ در روستاها چشم‌انداز همیشگی و یکی از موارد آلوده کننده خاک است.

قادرمرزی با اشاره به اینکه زباله‌ها باید به طلای سیاه و سرمایه تبدیل شوند، اظهار کرد: با کمال تاسف در یکی از شهرستان‌های استان کردستان جنگل‌ها را تخریب و در حاشیه رودخانه اقدام به دفن زباله کرده‌اند لذا برای مرتفع کردن این مشکل باید قوانین بازدارنده اعمال شود.

رئیس اداره امور زیربنایی جهاد کشاورزی کامیاران با بیان اینکه حال خاک اصلا خوب نیست، گفت: خاک مانند فیلتر و پالاینده بزرگ، همه آلودگی‌ها را جذب می‌کند که موجب عدم امنیت غذایی، اجتماعی و آلودگی مواد خوراکی می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: در استان کردستان آلودگی مواد نفتی ناشی از تردد ماشین‌آلات نفت‌خام کردستان ایران و عراق در سطح بسیار گسترده وارد آب‌ها شده و منجر به آلودگی شدید خاک و آب شده است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول