اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

سفیر ایران در آذربایجان:

ایران برای کمک به حل مناقشه ناگورنو-قره باغ آماده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان بر آمادگی تهران برای انجام هرگونه تلاش جهت حل مسالمت آمیز مناقشه ناگورنو-قره باغ تأکید کرد.

ایران برای کمک به حل مناقشه ناگورنو-قره باغ آماده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی اختصاصی با یک رسانه‌ آذری از آمادگی ایران برای کمک به حل مناقشه «ناگورنو-قره باغ» خبر داد.

«جواد جهانگیرزاده» در مصاحبه‌ اختصاصی با «ترند نیوز» که جمعه گذشته صورت گرفت، اظهار داشت: «ایران همواره به وضوح گفته که بروز هرگونه جنگی به کشورهای منطقه آسیب می‌رساند. ایران تجربه هشت سال جنگ را داشته و به پیامدهای آن اشراف دارد. کشمکش و جنگ به مردم آسیب‌های روحی می‌زند.»

جهانگیرزاده اشاره کرد که در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در استانبول، «محمد جواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران آشکارا موضع ایران درباره ناگورنو-قره باغ را اعلام کرد و افزود که ایران قصد تغییر مواضع خود در این زمینه را ندارد.

این در حالی است که بیانیه استانبول در اکتبر (آبان) 2018 و به دنبال ششمین نشست وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه امضا شد. سه وزیر خارجه حاضر در این نشست بر تعهد خود به قوانین بین‌المللی به ویژه احترام و حمایت از حق حاکمیت، تمامیت ارضی، مصونیت مرزهای شناخته شده بین المللی، حل مسالمت آمیز همه اختلاف‌ها و همچنین عدم دخالت در امور داخلی تاکید کردند.

به نوشته ترند نیوز، وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه بر اهمیت حل و فصل مناقشه آذربایجان و ارمنستان در مسئله ناگورنو-قره باغ بر اساس اصول ذکر شده در بالا تاکید کردند.

 نبرد ناگورنو-قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال 1988 میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شد. قره‌‌باغ، منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی است و ریشه اختلاف این دو کشور است و جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح برجا گذاشته است.

ایران نیز به عنوان کشور همسایه، همواره بر حل و فصل اختلاف‌های ارضی از طریق دوستانه و بر اساس قوانین بین‌المللی تاکید دارد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول