اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نخست وزیر ارمنستان: روسیه می‌تواند مانع از بروز تنش بین ایروان و باکو شود

نخست وزیر ارمنستان از روسیه خواست با بکارگیری اهرم‌های خود مانع از بروز درگیری جدید ایروان با جمهوری آذربایجان بابت منطقه «قره باغ» شود.

نخست وزیر ارمنستان: روسیه می‌تواند مانع از بروز تنش بین ایروان و باکو شود

  به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست وزیر جمهوری ارمنستان از روسیه درخواست کرد تا مانع بروز درگیری نظامی جدیدی بین کشورش با جمهوری آذربایجان بابت مناقشه قره‌باغ شود.

  به نوشته وبگاه «رادیو اروپای آزاد» «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز جمعه گفت که ایروان انتظار دارد تا روسیه مانع از این شود که جمهوری آذربایجان بابت منطقه ناگورنو قره باغ جنگی دیگر را آغاز کند.

وی در این زمینه به خبرنگاران گفت: «می‌دانیم که روسیه شریک راهبردی ، دوست و برادر ما،  دارای ظرفیت و اهرم لازم برای جلوگیری از تحریک‌های آذربایجان در کوتاه مدت و بلند مدت است و باور نمی‌کنم که روسیه از این اهرم‌ها استفاده نمی‌کند.»

پاشینیان تاکید کرد که «الهام علی اف»، رئیس جمهور آذربایجان، در صورت عدم برخورداری از شرایط مناسب جغرافیایی سیاسی از راه حل نظامی برای حل مناقشه قره باغ بهره نمی‌گیرد .

وی البته افزود: «باید برای دفاع از میهن خود در هر زمان آماده باشیم.»

الهام علی‌اف چندی قبل در جریان یک رژه نظامی در باکو ضمن تهدید به حمله به منافع راهبردی ارمنستان اظهار داشته بود: «جنگ پایان نیافته است.»

این درحالی است که «المار ممدیاروف» وزیر خارجه آذربایجان و همتای ارمنی خود نیز هفته گذشته در بروکسل پایتخت بلژیک مذاکراتی را برای کاهش تنش‌ها آغاز کرند. این گفت‌و‌گوها با حضور نمایندگان روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان «میانجی» برگزار شد.

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» نیکل پیشینیان همچنین خواستار مذاکره با مقام‌های ارشد جمهوری آذربایجان شده است.


نظامی ارمنی در پست نگهبانی در قره باغ

نخست وزیر ارمنستان در این زمینه گفت: «آماده مذاکره با رئیس جمهور آذربایجان هستم زیرا برگزاری نشست و گفت‌و‌گو مهم است و ما نیاز داریم با اعتماد سازی کاری کنیم تا بروز درگیری غیرممکن شود.»

جمهوری آذربایجان و ارمنستان  درحالی همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند که وقوع درگیری در این منطقه نه تنها به توسعه ناامنی منجر گشته، بلکه فضا را برای افزایش تنش‌ها مهیا می‌کند.

بحرانی شدن اوضاع و حضور محتمل آمریکا در این مناقشه نیز فضا را ملتهب‌تر می‌کند زیرا آمریکا با توجه به موقعیت راهبردی و ژئوپلیتیک اوراسیا در پی دست یافتن به پایگاهی برای مهار و کنترل روسیه، چین و حتی ایران و البته گسترش ناتو به شرق و به ویژه قفقاز است. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول