اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

/بسته خبری تئاتر/12دی97

معرفی هیئت انتخاب جشنواره تئاتر دانشگاهی

سوگل قلاتیان، مهدی مشهور، باقر سروش، سیاوش قائدی و سعدی محمدی عبد هنرمندانی هستند که کار ارزیابی و انتخاب مرحله اول بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران را به عهده دارند.

معرفی هیئت انتخاب جشنواره تئاتر دانشگاهی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، ستاد برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران اسامی هیئت ارزیابی و انتخاب مرحله اول آثار شرکت کننده در این دوره از جشنواره را اعلام کرد. سوگل قلاتیان ، مهدی مشهور، باقر سروش، سیاوش قائدی و سعدی محمدی عبد هنرمندانی هستند که کار ارزیابی و انتخاب مرحله اول بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران را به عهده دارند.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران  به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸  به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش های مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه» و ب: سراسری و بین‌المللی «تئاتر صحنه»، «تجربه های اجرا»، «نمایشنامه نویسی (جایزه استاد اکبررادی)،  «پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی)»، «ترجمه  نمایشنامه»، «عکس، پوستر و تیزر»، «غیر رقابتی»، «کارگاه ها و درس گفتارها»، «مدرسان»، «جشنواره جشنواره ها» و «پایان نامه های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار خواهد شد. بخش تئاتر صحنه مناطق نیز نیمه اول اسفند ماه سال ۱۳۹۷ میزبان هنرمندان فعال عرصه تئاتر دانشگاهی خواهد بود.

*حضور یک نمایش از جمهوری آذربایجان در فجر استانی اردبیل

غریب منوچهری، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل و دبیر جشنواره  تئاتر استانی فجر با اعلام اینکه جشنواره  بین‌المللی تئاتر فجر، بزرگترین و با عظمت ترین رویداد نمایشی کشور است، گفت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر، بهار تئاتر هنرمندان و گروه های نمایشی کشور است.

دبیر جشنواره تئاتر استانی فجر اردبیل با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ارتقای تئاتر شهرستان‌ها و استان‌ها، تاثیر بسزایی داشته است، اظهار داشت: جشنواره تئاتر فجر، محل تبادل اندیشه‌های تئاتری و محفل تجدید دوستی ها و مودت های هنرمندان تئاتر کشور است. هنرمندان و گروه‌های نمایشی در این جشنواره، آثار و کارهای نمایشی یکدیگر را به تماشا می نشینند و تجربیات ارزشمندی را از حضو در این رویداد و تماشای آثار اجرا شده، کسب می کنند.

منوچهری با بیان اینکه امسال و با عنایت عزیزان در اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، استان اردبیل جزو هفت استان برگزار کننده بخش استانی تئاتر فجر انتخاب شده است، از آمادگی استان برای برگزاری این رویداد نمایشی خبر داد و گفت: با همدلی و همراهی هنرمندان و مسئولین فرهنگی و هنری استان به شایستگی از هنرمندان و میهمانان این جشنواره میزبانی خواهیم کرد.

وی افزود: جشنواره تئاتر استانی فجر اردبیل، روزهای شانزدهم تا نوزدهم دی ماه در شهر اردبیل و در سالن های تالار بیضای اردبیلی، تالار شمس عطار اردبیلی، تالار استاد عناصری و پلاتوی استاد نجفلوی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره تئاتر استانی فجر اردبیل با اعلام اینکه در این جشنواره، هنرمندان کشور جمهوری آذربایجان، نمایش «یک سبد تنهایی» اثر زنده یاد مجید واحدیزاده را برای گروه‌های نمایشی شرکت کننده و هنردوستان و هنرمندان اردبیلی  به روی صحنه خواهند برد، اظهار داشت: در این جشنواره علاوه بر حضور هنرمندان جمهوری آذربایجان، نمایش های «خیر نبینی سعیده» از استان البرز، «خانه» از استان مازندران، «هدیه مرموز» و «پرواز۷۴۵» از تهران و «مرجن» از استان گلستان به روی صحنه خواهند رفت.

وی افزود: کاردبرد یوگا در تئاتر، تئاتر فیزیکال، سیستم استانیسلاوسکی و طراحی نور در تئاتر؛ عناوین کارگاه های آموزشی است که با حضور رضا بهشتی، یاسر خاصب، نوفل ولی یف و فرشید مصدق برای تئاتری‌های استان و گروه های نمایشی شرکت کننده در طول برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد. اختتامیه این جشنواره در نوزدهمین روز دی ماه در تالار شمس عطار اردبیلی برگزار خواهد شد.

*صد هزار نفر به تماشای «بینوایان» نشستند/ تمدید برای چهارمین بار

نمایش موزیکال «بینوایان» به کارگردانی حسین پارسایی به رهبری بردیا کیارس برای چهارمین بار تا بیست و یکم دی‌ماه تمدید شد. اجرای این نمایش از ۲۰ آبان در سالن تهران- رویال هال آغاز شد. تا کنون بیش از چهل شب از اجرای این نمایش موزیکال می‌گذرد و بیش از صد هزار نفر به تماشای آن نشسته‌‌اند.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان اجرای «بینوایان»۱۴۰ هزار تماشاگر به تماشای آن بنشینند. به این ترتیب اجرای موزیکال ‌«بینوایان» پرتماشاگرترین نمایش ایرانی محسوب می شود که بدون حمایت دولت و در بخش خصوصی تولید شده است.

*آغاز پیش فروش روزهای پایان هفته نمایش «نیمه فرشته»

نمایش نیمه فرشته به کارگردانی علیرضا یاری و بازی نازنین بهرامی، تایماز گلشن، دلارا ادراکی، محمد سروش غفاری از نهم دی ماه در تئاتر باران اجرایش را آغاز کرده است. پیش فروش روزهای آخر هفته این نمایش در سایت تیوال آغاز شده است.

این نمایش هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه باران به صحنه می‌رود.

*تقدیر از نمایش راز پنهان

نمایش راز پنهان به کارگردانی و نویسندگی داود اسداللهی توسط بنیاد فردوسی مورد تقدیر قرار گرفت. یاسرموحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی به همراه منظر لشکری از اعضای خانه تئاتر برپایه اساسنامه مصوب بنیاد به تقدیر از این نمایش پرداخت.

نمایش راز پنهان که به داستان پر رمز و راز سیاوش پاک از داستان‌های مشهور شاهنامه حکیم توس می‌پردازد در خانه نمایش در حال اجرا است. بازیگران سودابه گودرزی (در نقش سودابه)، سحر حق‌شناس (در نقش نقال شاهنامه)، فهیمه معین (در نقش فرنگیس)، زینب السادات میری (در نقش اهریمن) و داود اسداللهی (در نقش سیاوش)، بازیگران فرم: صدف کشور، نساء دلیر و مهشید خدابنده‌لو

در پایان این آیین امیرعلی عطاء اللهی ، شاهنامه خوان کودک ۶ ساله عضو بنیاد فردوسی ، داستان زال و سیمرغ را روایت کرد و از سوی یاسر موحدفرد سپاس نامه و جایزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد فردوسی را برای اجرای برگزیده شاهنامه خوانی در هفته ملی کودک ۱۳۹۷ دریافت کرد.
راز پنهان؛ روایت داستان سیاوش شاهنامه فردوسی از تاریخ ٢٨ آذر ۱۳۹۷ ساعت ١٨ در خانه نمایش اداره تئاتر به صحنه می‌رود.
 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول