اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اسلامی شهر سردشت هرمزگان:

آب شرب ۸۰ درصد مردم بشاگرد با تانکر تامین می‌شود/ بیکاری ۵۴ درصدی به خاطر نبود آب کشاورزی

رئیس شورای اسلامی شهرسردشت هرمزگان گفت: مشکل آب روستاهای بشاگرد جدی است و ۸۰ درصد مردم منطقه در تامین آب شرب مشکل دارند.

آب شرب ۸۰ درصد مردم بشاگرد با تانکر تامین می‌شود/ بیکاری ۵۴ درصدی به خاطر نبود آب کشاورزی

یعقوب داد علی‌زاده امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در بشاگرد، اظهار داشت: بیش از 10 الی 12 سال از احداث سد جگین می‌گذرد، این سد بیش از یکصد میلیون متر مکعب آب دارد و مردم بشاگرد نیز در این مدت از بی‌آبی رنج می‌برند.

‎وی در ادامه افزود: شهرستان بشاگرد فاقد آب‌های زیرزمینی است و هرچه هست، آب‌های سطحی است و مشکل کم‌آبی در این شهرستان با نواسانات فصلی و خشکسالی، وحشتناک‌تر می‌شود.

‎رئیس شورای اسلامی شهر سردشت تصریح کرد: در سال 92 دولت وقت، مصوب کرد طی سه سال پروژه انتقال آب از سد جگین به شهر سردشت گوهران اجرا و مشکل بی‌آبی مردم شهرستان رفع شود.

‎داد علی‌زاده ادامه داد: دو سه شرکت مسؤولیت اجرای پروژه انتقال آب از سد جگین به شهر سردشت و گوهران را برعهده گرفته‌اند؛ عملیات اجرایی آن، آغاز خوبی داشت و حدود شش ماهه نخست خوب کار کردند اما رفته رفته، عملیات اجرای این پروژه تعطیل شد.

‎وی ادامه داد: پروژه مزبور قرار بود سه ساله تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اما پنج سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می‌گذرد و از طرفی، خشکسالی و خشک شدن آب های سطحی، امان مردم را بریده است.

‎عضو شورای شهر سردشت گفت: در یکی از سفرهای ریاست جمهوری به هرمزگان، به ما اعلام شد ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه تخصیص داده شده و قرار است، ظرف ۳ سال به بهره‌برداری برسد، اما پس از گذشت زمان زیادی از این موضوع، ۸۰ درصد در لوله‌گذاری و ۱۲ درصد در ایستگاه‌های پمپاژ و حوضچه‌ها، پروژه پیشرفت عملیاتی داشته و در مباحث اصلی ایستگاه‌ها و حوضچه‌ها کار چندانی صورت نگرفته است.

‎دادعلی زاده از ارسال نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات پروژه آبرسانی به بشاگرد خبرداد و گفت: پس از این نامه و با عنایت رهبری، نمایندگانی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب، وزارت نیرو، مسوولان آبفای شهری و روستایی و معاونان استاندار در این منطقه حضور یافتند و پس از تشکیل جلسه بنا شد، این پروژه با تخصیص اعتبار نهایتا تا تیرماه ۹۸ به اتمام برسد.

‎وی ادامه داد: پس از این جلسه و گذشت چندماه از آن جلسه، هنوز پروژه پیشرفتی نداشته و شفاف‌سازی از سوی مسوولان درخصوص اعتبار تخصیص‌یافته توسط دفتر مقام معظم رهبری صورت نگرفته است.

‎رئیس شورای شهر بشاگرد، نبود اعتبار و عدم پایبندی مسوولان به وعده‌ها را از عوامل تشدید بی‌آبی در منطقه دانست و گفت: پس از تعطیلی دو شرکت پیمانکار و واگذاری پروژه به سایر پیمانکاران نیز عملیات اجرایی آغاز نشد و این به آن معناست که پروژه آبرسانی به سردشت تا پایان تیرماه ۹۸ نیز به بهره‌برداری نخواهد رسید.

‎وی بیان داشت: عملیات آبرسانی از تنگه سهران به گوهران که ۵۵ روستا را شامل می‌شود، به مراتب روند پیشرفت بیشتری نسبت پروژه سد جگین دارد.

‎دادعلی زاده، پرده از واقعیتی تلخ و جانسوز در بشاگرد برداشت و گفت: مشکل آب روستاهای بشاگرد جدی است؛ ۸۰ درصد مردم منطقه در تامین آب شرب مشکل دارند و برخی از روستاهای پرجمعیت در طول هفته تنها یک ساعت آب شرب دارند.

‎وی افزود: حتی پس از بهره‌برداری از این پروژه‌ها نیز مشکل چندانی از تامین آب مردم منطقه رفع نخواهد شد و پروژه آبرسانی از سد جگین تنها به پنج درصد مردم بشاگرد آن هم در شهر سردشت آبرسانی خواهد کرد و روستاها باز هم از داشتن ‎آب شرب محروم خواهند ماند.

‎رئیس شورای شهر سردشت اظهار داشت: یکی از عمده تبعات بی آبی در بشاگرد بیکاری است، بیش از ۵۴ درصد مردم بشاگرد از بیکاری رنج می‌برند و مجبورند برای تامین معاش خانواده به سایر شهرها مهاجرت کنند.

‎وی ادامه داد: استاندار هرمزگان در شورای اداری استان که با حضور ریاست مجلس تشکیل شد، از انتقال آب سد جگین به جاسک و آبرسانی به ۱۱ هزار نفر در آن شهر خبر داد و حتی مازاد آب این سد به بخش کشاورزی جاسک اختصاص دارد.

‎دادعلی زاده افزود: مردم بشاگرد نسبت به این موضوع ناراضی هستند و روا نیست در حالی که مردم منطقه از نبود آب شرب در رنج باشند، آب این سد به کشاورزی جاسک اختصاص یابد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول