اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یک وبگاه یمنی شرح داد؛

آل سعود و آل نهیان بدترین بحران انسانی قرن را در «الحدیده« یمن خلق کردند

یک گزارش حقوق بشری به شرح جنایات ائتلاف سعودی-اماراتی در حمله به استان استراتژیک الحدیده در غرب یمن و خلق بدترین بحران انسانی قرن پرداخت.

آل سعود و آل نهیان بدترین بحران انسانی قرن را در «الحدیده« یمن خلق کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «المشهد الیمنی» با انتشار یک گزارش حقوق بشری با عنوان الحدیده: مرگ از زمین، دریا و هوا» فجایع انسانی ناشی از حملات ائتلاف سعودی به استان استراتژیک الحدیده در ساحل غربی یمن را برشمرد.

در گزارش مرکز حقوق و میراث بشر (تهامه) در یمن آمده است:  جنگنده‌های ائتلاف سعودی طی بیش از دو ماه گذشته با ده‌ها هزار حمله هوایی علیه یمن اهدافی غیر نظامی را هدف قرار داده و باعث شهید و زخمی شدن هزاران غیرنظامی، از جمله کودکان و زنان شدند کما اینکه ویرانی گسترده‌ای در زیرساخت‌ها منافع عمومی و قسمت‌هایی خدماتی به بار آوردند که مردم یمن برای زنده ماندن نمی توانند از آن بی نیاز باشند.

بر اساس این گزارش ائتلاف سعودی یمن را از زمین، دریا و هوا، محاصره و محدودیت‌های شدیدی را در واردات کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و مشتقات نفتی اعمال کرده و مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه شده است که در نتیجه آن یک فاجعه انسانی پدید آمده است که بدترین فاجعه عصر مدرن محسوب می‌شود.

 گزارش سازمان حقوق و میراث بشر تهامه می‌گوید: استان الحدیده یکی از برجسته‌ترین استان‌هایی است که در آنجا حملاتی نظام مند علیه غیرنظامیان در خانه‌هایشان یا در اقامتگاه‌ها، بازارها و سواحل ماهیگیری صورت گرفته است افزون بر حملاتی است که زیربناها و بنادر این استان را هدف گرفته است.

این گزارش افزود: علاوه بر این، ائتلاف سعودی محدودیت‌های شدیدی برای حرکت باربری دریایی در این منطقه تحمیل کرده و و کشتی‌ها و لنج‌ها اجازه ورود به این بنادر را ندارند، در همین حال ماهیگیری هم تحت کنترل شدید نظامی قرار دارد و ماهیگیران و اماکن صید آنها هم از حملات مستقیم جنگنده‌های سعودی در امان نبودند و تاکنون هزاران ماهیگیر استان الحدیده یا کشته شدند و یا با بیکار شدن از کارشان  در جستجوی پیدا کردن لقمه نانی برای زن و فرزندانشان مجبور به تبعید، آوارگی و زندگی در شرایطی سخت در مناطق مختلف یمن  شدند.

این گزارش حاکی است، اهالی استان الحدیده در شرایط  دشوار و فاجعه باری به سر می‌برند آن هم در نتیجه فقر شدید، سوء تغذیه، شیوع بیماری‌های واگیردار و ظهور اولین نشانه‌های قحطی که در شهرهای این استان نظیر شهر التحیتا مشاهده شده است.

بنادر الحدیده و الصلیف شریان حیاتی دو سوم جمعیت یمن است

بنا به گزارش مذکور، طبق آمار رسمی،  80-90 درصد از نیازهای اساسی یمن از طریق واردات تامین می‌شود و همه بنادر از جمله بنادر الحدیده برای تامین نیازهای یمنی‌ها ضروری است؛ اما الحدیده چون تنها کانال ورود کمک‌ها و کالاها برای هشت میلیون نفر از جمعیت یمن است که بیشترشان در استان‌های شمالی زندگی می‌کنند هر گونه آسیبی به آن می‌تواند به قطع کمک‌های ضروری به  یک سوم مردم یمن که جمعا 28 میلیون نفر هستند منجر شود  درحالی که آنها برای زنده ماندن کاملا به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند؛ بنابراین حملات نظامی ائتلاف سعودی به الحدیده عواقب مخربی خواهد داشت و می تواند به مرگ هزاران غیرنظامی منجر شود که شمار آنها ششصد هزار نفر برآورد شده و نزدیک به نیمی از آنها کودک هستند.

این گزارش آورده است: بنادر الحدیده و الصلیف از اهمیت انسانی فوق العاده ای برای یمنی‌ها برخوردار است چون اصلی‌ترین دروازه رسیدن کمک‌ها و کالاها برای بیش از بیست میلیون نفر از مردم یمن است؛ به رغم اینکه همه بنادر و گذرگاه‌های یمن حائز اهمیت است؛ اما بنادر الحدیده پراهمیت‌تر است و حفظ آنها ضامن ثبات شریان زندگی در یمن محسوب می‌شود، آن هم به چند دلیل که از جمله آن، ظرفیت بالای این بنادر و نزدیکیشان به مناطق مسکونی است و بندر عدن چون امتیازهای الحدیده را ندارد و تحت کنترل اشغالگران است، قادر به تامین همه نیازهای یمنی‌ها نیست، در همین حال الحدیده هم مثل قبل از جنگ نبوده و از سوی ائتلاف سعودی آسیب‌های سنگینی خورده که سطح ظرفیت و آمادگی آن را کاهش داده است.

گرسنگی دادن ابزاری برای مجازات جمعی

 سازمان حقوق و میراث بشری تهامه هشدار داد، ائتلاف سعودی-اماراتی گرسنگی دادن را به عنوان ابزاری از ابزارهای جنگ سیستماتیک و تحمیل مجازات جمعی به کارگرفته است؛ هواپیماهای ائتلاف در دوازدهم نوامبر 2018 بندرالحدیده را برای دومین بار بمباران کردند که نقض آشکار همه قوانین بشردوستانه و درخواست‌های سازمان ملل برای مصون نگاه داشتن این بندر از هر گونه حملات نظامی و یا ایجاد ممانعت برای کار بندر و ورود کمک‌های بشردوستانه است.

در این گزارش آمده است: ائتلاف سعودی همچنان  با ارتکاب کشتار جمعی در الحدیده و تخریب زیربناهایش قصد نابودی کلی این منطقه را دارد و با تحمل شرایط معیشتی سخت بر مردم این منطقه آن هم با تحریم‌های فراگیر و محدودیت‌های ظالمانه‌ای که مغایر با اصول حقوق انسانی بین المللی است، سعی در تسلیم کردن آنها دارد .

«در استان الحدیده همچنین بخش‌های تولیدی و کشاورزی، انبارهای مواد غذایی، کارخانه‌های تولید مواد غذایی در منطقه کیلو 16 ، کانتینرهای حمل مواد غذایی، سواحل ماهیگیری و هر جای دیگری را که قوانین بین المللی و انسانی هدف گرفتن آنها را منع می‌کند، از حملات هوایی ائتلاف سعودی در امان نیست».

زیاده خواهی امارات در تسلط بر بنادر یمن

گزارش حقوق و میراث انسانی تهامه همچنین از جاه طلبی‌های اشغالگران اماراتی و تلاش آنها برای تسلط بر گذرگاه‌های دریایی و بنادر مهم یمن سخن گفت و تاکید کرد» تنها هدف ابوظبی از مشارکت در حمله به یمن، مسائل اقتصادی بوده است و بس تا بنادر این کشور را تحت کنترل خود بگیرد، بخصوص بنادری که مشرف به دریای سرخ است و از همین روست که اماراتی‌ها پس از تسلط بر چند بندر یمن، حالا دیگر چشم طمع به الحدیده دوختند تا با تسخیر آن برنامه‌های خاص خودشان را پیش ببرند یا آنجا را به نفع خود به تعطیلی کشانند و بدین ترتیب میلیون‌ها یمنی را از تنها دروازه رسیدن کمک‌ها و نیازهایشان محروم کنند.

در این گزارش همچینن به وضعیت فاجعه بار انسانی و نقض حقوق بشر بین المللی در یمن در نتیجه حملات زمینی، دریایی و هوایی شدید  و کور ائتلاف سعودی اماراتی اشاره کرده و گفت: افزایش شمار غیرنظامیان قربانی که در برابر خطرناک‌ترین عملیات نظامی ائتلاف سعودی اماراتی از هیچ مصونیتی برخوردار نیستند گواه توطئه متجاوزان برای نابودی یمن است.

میراث فرهنگی بیش از همه چیز نابود شده

بنا بر این گزارش، ائتلاف سعودی اماراتی با نقض مکرر و فاحش قوانین بین المللی مربوط به حفظ میراث فرهنگی  آسیب گسترده و نظام مندی به میراث انسانی الحدیده وارد آورده است که از جمله آن بمباران چند باره شهر تاریخی الزبید است و یا تخریب مسجد تاریخی «الفازه» توسط مزدوران این متجاوزان که قدمت آن به یک هزار و چهارصد سال پیش بازمی‌گشت، چنین رفتارهای خصمانه و جنایتکارانه متجاوزان عواقب فاجعه باری در تضعیف بافت اجتماعی و فرهنگ همزیستی و پذیرش دیگران داشته و حس انتقام جویی یمنی‌ها را عمیق‌تر می‌کند.

هشدارها درباره فاجعه محیط زیستی در دریای سرخ

 این نهاد حقوق بشری درباره  احتمال وقوع فاجعه محیط زیستی در دریای سرخ هشدار داده و گفته است: حملات ائتلاف سعودی اماراتی یک مخزن نفتی شناور را در بندر راس عیسی هدف گرفت که حامل بیش از یک میلیون بشکه نفت خام است و نشت نفت از آن همچنان ادامه دارد؛ چون ائتلاف به دولت نجات ملی یمن اجازه صادرات نفت آن را نداد و با توجه به اقدامات ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در ممانعت از انجام تعمیرات و نگهداری مخزن نفتی شناور موسوم به «صافر» واقع در ساحل غربی یمن بروز فاجعه زیست محیطی دریای سرخ را به شدت تهدید می‌کند.

بخش بهداشت یمن بیش ترین آسیب را در الحدیده دیده است

بنا به گزارش سازمان حقوق و میراث بشری تهامه، عملیات نظامی اخیر ائتلاف سعودی در الحدیده از سمت خط ساحلی و از سمت خیابان الخمسین تا منطقه پرجمعیت 7 ژوئن که با حملات هوایی، زمینی و دریایی شدید صورت گرفته است در واقع توقف خدمات بهداشتی درمانی در بیمارستان الثوره و بیمارستان السلخانه را هدف گرفته که قبل آن هم از وضعیت خوبی در خدمات رسانی به شهروندان برخوردار نبود و بر ذخیره دارویی این بیمارستان ها هم تاثیر منفی گذاشته است.

طبق این گزارش حقوق بشری، بخش بهداشت ودرمان الحدیده به طور کلی یکی از بخش‌هایی است که شدیدا آسیب دیده و به دلیل تحریم‌ها و کاهش شدید بودجه مخصوص مراکز بهداشتی درمانی، با کمبود سوخت لازم برای  استفاده در ژنراتورها مواجه است .

حقوق کارکنان بیمارستان‌های الحدیده تقریبا به طور کامل قطع شده است،  بر اثر تحریم‌ها کمبود دارو  دستگاه‌های دیالیز هنوز جبران نشده است،  بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، پرفشاری خون و بیماری‌های روانی هم در نتیجه تحریم‌ها افزایش یافته است، بیش از ده هزار نفر مبتلا به سرطان شده‌اند و بیش از یک و نیم میلیون کودک به سوء تغذیه شدید مبتلا هستند.

این گزارش افزود: وخامت بحران اقتصادی، ادامه حملات و محاصره علیه شهر الحدیده  که تنها شریان زندگی غالب یمنی‌هاست موجب شده میلیون کودک و خانواده در سراسر یمن در شرایط بدون غذا، آب پاکیزه یا بدون دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی به سر برند و حملات هوایی پیرامون بیمارستان الثوره جان 59 کودک بستری در این بیمارستان از جمله 25 نفر آنها را که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و شمار زیادی از بیماران را تهدید می‌کند.

حمله به مراکز آموزشی الحدیده نسل آتی را هدف گرفته است

 بخش تعلیم و تربیت در الحدیده هم از آسیب وارد شده به دیگر بخش‌های خدمات رسانی مستثنی نیست، ائتلاف سعودی اماراتی با تخریب مدارس و دانشکده‌های دانشگاه الحدیده  شمار زیادی کودک و جوان را از تحصیل محروم کرده است؛ ساختمان‌های دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، حقوق و تجارت، علوم تربیتی و غیره دانشگاه الحدیده کاملا در حملات هوایی ائتلاف سعودی تخریب شده  و بیشتر اثاثیه و تجهیزات و آزمایشگاه های آنجا از بین رفته است، از همین رو دانشگاه مجبور شده ساختمان‌هایی جایگزین برای انتقال دانشجویان به آنجا و ادامه تحصیل آنها دراختیار بگیرد.

اما دانشجویان رشته پزشکی این دانشگاه  به منظور تکمیل تحصیلات خود مجبور شده اند هزینه سفر و اقامت در صنعا را متحمل شوند آن هم در شرایط سختی که ملت یمن به دلیل تحریم ها با گرانی و افزایش قیمت‌ها روبرو هستند.

درخواست از مجامع بین المللی برای رسیدن به داد مردم الحدیده

این نهاد حقوق بشری در پایان از جامعه بین المللی، سازمان ملل و نهادهای بین المللی حقوق بشر و همه آزادگان جهان اعم از فعالان حقوقی و رسانه ای خواست مسئولیت حقوقی، اخلاقی و انسانی خود را در قبال جرایم ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی علیه الحدیده و کل یمن بپذیرند.

این نهاد از سازمان ملل و شورای امنیت خواست دستور توقف فوری حملاته علیه الجدیده را صادر کرده و از ائتلاف سعودی بخواهد نیروهای نظامی خود را از همه خانه‌های مسکونی و اماکن عمومی و خصوصی بیرون ببرد و ضمن جبران خسارت وارده آمده به غیرنظامیان یمنی عوامل جنایات علیه آنها را مجازات کند.

این مرکز از نهادهای ارائه کمک‌های بشردوستانه و سازمان ملل خواست به وظیفه خود در ارانه کافی کمک‌های ضروری برای ساکنان الحدیده عمل کنند؛ این مرکز تاکید کرد، بیشتر اهالی الحدیده نمی‌خواهند سرزمین و خانه خود را ترک کرده و آواره دیگر استان‌ها شوند بنابراین نیازمند کمک‌های بشردوستانه فوری هستند کسانی که شمار آنها دستکم یک و نیم میلیون می‌رسد و بیشترشان نیاز شدید به غذا و دارو دارند.

این سازمان نهادهای وابسته به سازمان ملل را به دلیل عمل نکردن به تکلیف انسانی و حقوقی خود در قبال غیرنظامیان الحدیده و ساحل غربی یمن شریک جرم ائتلاف سعودی خواند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول