اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

مديركل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ايران عنوان کرد

تحقق رشد اقتصادی ٨ درصدی در گروی سرمایه‌گذاری سالانه ٣٠٠ میلیارد دلاری

مديركل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه برای تحقق رشد اقتصادی ٨ درصدی به سرمایه‌گذاری سالانه ٣٠٠ میلیارد دلار نیازداریم که این با جذب سرمایه‌ داخلی و خارجی محقق می‌شود.

تحقق رشد اقتصادی ٨ درصدی در گروی سرمایه‌گذاری سالانه ٣٠٠ میلیارد دلاری

به گزارش خبرگزارى فارس از سنندج، مسعود کمالى‌اردکانى پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه کردستان در سنندج، اظهار کرد: از ابتداى سال جارى تا پایان مهرماه شاهد صادرات ٢٧ میلیارد دلارى بوده‌ایم که این مهم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ١٣ درصدى مواجه است.

وی افزود: حدود ١٢ میلیارد دلار از صادرات کشور در این مدت مربوط به پتروشیمى و میعانات گازى بوده و سه و نیم میلیارد دلار نیز مربوط به بخش معدن است.

اردکانى خاطرنشان کرد: محصولات صنعتی ١٠ میلیارد دلار و محصولات کشاورزی نیز دو میلیارد دلار از میزان صادرات کشور را در این مدت هفت ماهه به خود اختصاص داده‌اند اما نکته قابل توجه این است که ٥٥ درصد صادرات را پتروشیمی و مواد معدنی تشکیل می‌دهد که در گذشته سرمایه‌گذاری کلانی بر آنها صورت گرفته است.

وى افزود: رشد و توسعه صادرات رابطه ویژه‌ای با سرمایه‌گذاری دارد و بدون سرمایه‌گذاری توسعه صادرات صورت نمی‌گیرد.

اردکانى خاطرنشان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه کشور برای تحقق رشد ٨ درصدی اقتصاد به سرمایه‌گذاری سالانه ٣٠٠ میلیارد دلار نیاز است و این مهم باید با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محقق شود.

وی افزود: متاسفانه هم‌اکنون زیرساخت‌های صادراتی کشور وضعیت خوبی ندارد و باید اصلاح شود چرا که با بهبود این زیرساخت‌ها شاهد توسعه صادرات خواهیم بود.

اردکانى تصریح کرد: برای توسعه صادرات موضوع مهمی به نام بحث مشوق‌های صادراتی مطرح است و سازمان توسعه تجارت سالانه برنامه‌هایی را اجرا می‌کند اما واقعیت این است که این مشوق‌ها نیازمند منابع مالی است که در سه سال اخیر منابع کمی به این عرصه اختصاص داده شده و این یک ضعف است.

وی به مشکل صادرات با عراق اشاره کرد و گفت: اگر این تعرفه‌ها برای ایران فقط در نظر گرفته شده باشد باید دولت پیگیری کند.

اردکانى اظهار کرد: میانگین صادرات کردستانی‌ها در هفت ماهه سال ٩٧ بالاتر از میانگین کشوری بوده است و این شایسته تقدیر است اما از تجار و صادرکنندگان کردستان می‌خواهیم که در بازار عراق سرمایه‌گذاری نمایند و حضوری مستمر در این بازار داشته باشند و ساختاریافته‌تر در این بازار حضور داشته باشند و شرکت‌ها برندسازی نموده و به صورت ویژه از این بازار نزدیک استفاده نمایند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: آخرین ابلاغیه ای که از سوی سران سه قوه و به تأیید رهبری رسیده است، این است که تجار ارز خود را به روند استفاده از ارز در کشور و چرخه اقتصاد برگردانند و این مهم باید توسط همه صادرکنندگان مدنظر قرار گیرد.

اردکانى خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی کشور تنظیم بازار در اولویت است و صادرات در رده‌های دیگر قرار دارد و امیدواریم این شرایط بحرانی رفع شده و صادرات در اولویت قرار گیرد چرا که وقتی بازارهای هدف صادراتی را از دست بدهیم خیلی سخت خواهیم توانست این بازارها را دوباره به دست آوریم.

انتهاى پیام/٧٦/٢٣٣٠

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول