به گزارش خبرگزاری فارس، نمایش و نقد و بررسی «زنانی با گوشوارههای باروتی» با حضور رضا فرهمند کارگردان و پوریا ذوالفقاری منتقد، عصر روز گذشته سه شنبه ۲۲ آبان در خانه مهر رضا برگزار شد.
در ابتدا پوریا ذوالفقاری منتقد جلسه با بیان اینکه «گوشوارههای باروتی» به شدت دراماتیک است، گفت: در سکانسی از فیلم میبینیم کسانی از داعش دفاع میکنند که برادرانشان توسط داعش کشته شدهاند و همین موضوع مخاطب را درگیر انگیزههای شخصیتها میکند و علاوه بر آن با فیلمهای داستانی و بخشهای خبری که با موضوع داعش ساخته میشود، تفاوت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه «زنانی با گوشوارههای باروتی» فیلم منسجمی است، ادامه داد: در این فیلم میبینیم که خبرنگار (نورا) اتفاقات را خیلی عادی تعریف میکند؛ که داعشیها یک زن را مجبور کردهاند تا گوشت تن کودکش را بخورد. حال سوال این است که این موضوعات و تصاویر تا چه اندازه با برنامهریزی قبلی بوده و چقدر از آن در موقعیت پیش آمده است؟ آنچه مشخص است این فیلم به جزئیات بسیار دقت کرده و از کنار هیچ چیزی به راحتی نگذشته است.
این منتقد یادآور شد: یکی از موارد جالب فیلم این است که فکر میکنیم چقدر خانواده داعشیها آسیب دیدهاند زیرا ما در فیلم خانوادههایی را میبینیم که با راهی که شوهرشان رفته موافق هستند.
ذوالفقاری همچنین گفت: آدمهای بازمانده از این فاجعه به حدی حادثههای بدی را گذرانده بودند که مخاطب تعجب میکرد که چطور آنها به راحتی در مورد آن اتفاقات صحبت میکنند و همین موضوع موجب ارتباط مخاطب با آن میشد. در اصل فیلم درباره جهنمی صحبت میکند که اگر قرار بود داستانی ساخته شود باید برنامهریزیهایی برای آن صورت میگرفت.
وی با بیان اینکه در فرهنگ روایت فاجعه بسیار مهم است، یادآور شد: فصل ایزدیهای فیلم قسمت تاپ فیلم است که مخاطب نمیتواند از آن جدا شود.
وقتی قرار بود شخصیت اصلی مستند یک مرد باشد!
در ادامه رضا فرهمند کارگردان فیلم نیز گفت: در ابتدا برای تحقیق در مورد این مستند به عراق رفتم و قرار بود شخصیت اصلی فیلم یک مرد باشد؛ اما با صحبتهایی که در آنجا داشتم متوجه شدم که مورد مشابه آن با شخصیت مرد قبلاً کار شده است.
وی ادامه داد: با نورا شخصیت اصلی فیلم در عراق آشنا شدم و در همان جا متوجه شدم که اساساً زن را با چنین موضوعی در عراق تا به حال نداشتهایم بنابراین فکر کردم فرصت مغتمی است. با نورا همان جا در مورد فیلم وارد دیالوگ شدم و درواقع پنجره اصلی کارم را پیدا کردم و او هم پذیرفت.
کارگردان «زنانی با گوشوارههای باروتی» با بیان اینکه با برنامهریزی قبلی کار را شروع نکردیم، اظهار کرد: بعد از ۵ روز آشنایی با نورا وارد کمپ در عراق شدیم و از آنجا کار ما مسیر خود را پیدا کرد. قرار نبود پرتره نورا را بسازیم بلکه قرار بود تا او ما را با زوایای دیگری از آن سرزمین آشنا کند.
باید همه وجوه زنان داعشی را میدیدم
فرهمند ادامه داد: یکی از حقیقتهای فیلم این بود که زنان داعشی آزاد و بدون هیچ گونه ترسی صحبت میکردند. من به عنوان فیلمساز باید همان اندازه که به درونیات نورا به عنوان یکی از قربانیان داعش حق میدادم به زنان داعشی هم حق میدادم و باید همه وجوه زنان داعشی را میدیدم.
وی خاطرنشان کرد: کمپی که ما در این فیلم سراغش رفتیم مخصوص زنان داعش بود و برخی خانوادهها حاضر به گفتگو نمیشدند و ما از بین زنانی که گفتگو کرده بودند تنها آنهایی را انتخاب کردیم که واقعیتها را گفته بودند و برای اینکار نیازی نبود تا آنها را هدایت کنیم. اما همین موضوع در زمان ادیت راشها برای ما با نگرانی همراه بود.
این کارگردان ادامه داد: در اولین نمایش فیلم در جشنواره سینما حقیقت که فیلم بازخوردهای خوبی گرفت متوجه شدیم که پیش فرضهای ما صحیح بوده و مخاطب در مواجه با زنان داعشی دچار گیجی و سردرگمی نمیشود. این اولینبار است که در دنیا با زنان داعشی چنین گفتوگوهایی شده است.
درگیر حواشی نشدم
فرهمند همچنین گفت: من به عنوان فیلمساز موظف هستم تا حواسم به همه جوانب مواجه مخاطب با موضوع و شخصیتهای فیلم باشد. خوشبختانه مدیر تولید حرفهای داشتیم که خودش کارها را جلو میبرد و من درگیر حواشی نشدم و فقط به کار خورم که کارگردانی بود پرداختم.
وی ادامه داد: جایی که در آن کمپ قرار گرفته بود منطقه جنگی نبود اما ما آزادانه هم نمیتوانستیم در آن رفت و آمد کنیم و همیشه ۲ یا ۳ نفر همراه ما بودند. اتوبوسهایی که زنان را میآوردند به شدت بازرسی میشد زیرا تصورشان این بود که شاید زنان زیر لباسها و یا چادرهایشان عملیات انتحاری انجام دهند. برای ما رسیدن به چیزی که میخواستیم به آن برسیم مهمتر از اتفاقاتی بود که شاید برای ما خطرناک باشد. همه گروه فکر میکردیم که حرکت ما حرفهای است و باید کارمان را درست انجام دهیم.
فرهمند خاطرنشان کرد: خوشحالیم از اینکه گروه همکاری خوبی داشت تا کار را کاملا آگاهانه انجام دهیم. ما در این فیلم به هیچ وقت دنبال گرفتن انفجار نبودیم و به همان اندازهای که در فیلم لازم بود استفاده کردیم.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر برای ما این بود که ما کاری نداشتیم به اینکه پدر و مادر کودکان راه اشتباه را انتخاب کردهاند بنابراین هر بلایی سرشان بیاد حقشان است، بلکه به دنبال این بودیم تا آنها به عنوان یک انسان حرفشان را بزنند و بدون پیوستهای ایدئولوژیک به آن نگاه نکردیم زیرا معتقدم مسائل ایدئولوژیک هیچ وقت انتها ندارد.
فرهمند با اشاره به نمایش گسترده فیلم در کشورهای دیگر گفت: «زنانی با گوشوارههای باروتی» در کشورهایی همچون آلمان، سوئیس، فرانسه و لوکارنو نمایش داده شد که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان خارجی نیز قرار گرفت ومهمترین نکته در ارتباط با مخاطب این است که درگیریهای سیاسی ندارد.
۲۵ نمایش در جشنواره فیلم فجر
وی ادامه داد: این فیلم بعد از جشنواره سینما حقیقت، ۲۵ نمایش در جشنواره فیلم فجر و ۱۵ هزار مخاطب داشته است.
فرهمند درباره مخاطبان این مستند در کشورهای دیگر توضیح داد: در کشورهای دیگر مخاطبان جدیتر از ایران فیلم را میدیدند. به عنوان مثال، تصورم بر این بود که پلان سکوت در فیلم طولانی است؛ اما در اکران سوئیس متوجه شدم که برای مخاطب این سکوت جذاب است. فیلم در بخش بین الملل جشنواره سینما حقیقت هم جایزه گرفت یادم میآید در همان زمان فرانکوروزی به من گفت ریتم فیلم کمی تند است. در آنجا متوجه شدم که بین مخاطب ایرانی و خارجی تفاوتهایی وجود دارد و مخاطب خارجی علاقه دارد تا فیلم را با صبر و حوصله ببیند.
وی درباره اسم فیلم نیز گفت: همانطور که میدانیم گوشواره مخصوص زنان است و باروتی بودن کنایهای از جنگ است.
انتهای پیام/