اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

حدیث دلداگی عاشقان حسین(ع) در مستند «سرگشته خورشید»

تهیه کننده و کارگردان مستند «سرگشته خورشید» گفت: این مستند حکایت زائران پاکستانی است که لقاء الله را در اربعین دیده‌اند و از این روست که همه آنها از پیر و جوان ، زن و مرد، کوچک و بزرگ با عشق و خلوصی عجیب در این مراسم شرکت می کنند.

حدیث دلداگی عاشقان حسین(ع) در مستند «سرگشته خورشید»

«افسانه مهربانی» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: اربعین برای زائر پاکستانی چیزی بیش از یک زیارت معنا دارد. آنها لقاء الله را در اربعین دیده اند و از اینروست که همه آنها از پیر و جوان ، زن و مرد، کوچک و بزرگ با عشق و خلوصی عجیب در این مراسم شرکت می کنند و به معنای واقعی از جان مایه می گذارند. «سرگشته خورشید» حکایت آنهاست.

 سکانس اول؛ میرجاوه

وی افزود: مستند «سرگشته خورشید» با موضوع اربعین و زائرین پاکستانی تهیه شده و تولید آن به سفارش کانال اردو زبان شبکه جهانی سحر به جریان افتاد. برنامه ای که تصویربرداری آن یکماه زمان برد و برای تولید آن کیلومترها مسیر پیموده شد. سفری که از جنوبی ترین نقطه شرق ایران شروع شد و بعد به مرز شلمچه رسید با ورود به نجف، کربلا ادامه یافت و در بازگشت به شهر قم و در نهایت شهر مشهد و به بارگاه ثامن الائمه ختم شد.

وی ادامه داد: این مجموعه برنامه تلویزیونی در هفت قسمت ۳۰ دقیقه ای تدوین شده است که در ایام اربعین از شبکه های داخلی و برون مرزی پخش خواهد شد. علاوه بر این هفت قسمت، یک مستند بلند نیز در حال تدوین است که به موضوع موکب ها و خادمین بین راه در شهرهای مختلف می پردازد . شهرهایی چون زاهدان، کرمان و مشهد در ایران و موکب های برپا شده سایر کشورها در عراق و نیز نهادهای مردمی عراق که در جهت تامین محل اسکان و پذیرایی و بهداشت و امنیت زائرین در تلاشند. .این مجموعه برنامه در ایام اربعین سال۹۶ تصویر برداری شده  است.

وی اظهارداشت: این مجموعه برنامه در خصوص بیش از ۳۵ هزار زائر پاکستانی است که با وجود مشکلات و خطرات جانی ناشی از حملات گروه های تروریستی، رنج سفر زمینی را تحمل کرده و از دورترین نقاط پاکستان خود را به ایران و مرز میرجاوه می رسانند تا از مسیر ایران وارد عراق شده و در ایام اربعین همراه و همگام با هزاران هزار زائر دیگر خود را به کربلا برسانند.

در رکاب خورشید

وی تاکید کرد: ساختار کلی برنامه مستند روایی است و روایتگر قصه روح تاریخ است.برنامه اول تحت عنوان «پای در رکاب خورشید» به حال هوای زائرین پاکستانی در مرز میرجاوه می پردازد و شرایط سخت آنها در پشت مرز و حس و حالشان را پس از ورود به ایران و استقبال و پذیرایی خادمین ایرانی در موکب امام خمینی(ره) واقع در نقطه صفر مرزی را به تصویر می کشد. موکب امام خمینی با ظرفیتی بالغ بر پذیرش روزانه ده هزار نفر امکان استراحت و پذیرایی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مرز را برای زائرین پاکستانی برای توقف چند ساعته آنها فراهم می کند.

وی با بیان اینکه در طول این برنامه خدمت رسانی نهادهای مردمی در برپایی موکب های بین راه و حالات روحانی و عرفانی زوار به تصویر درآمده است، اظهارداشت: برنامه دوم تحت عنوان «شلمچه تا نجف» مسیر عبور زائرین و موکب های مردمی بین راه در شلمچه و در ادامه ورود به نجف و حضور در حرم حضرت علی (ع) را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: برنامه سوم تحت عنوان «شوق وصل» سعی دارد حس و حال و شور میلیون ها زائر از کشورهای مختلف و بویژه زائران پاکستانی را در یکروز مسیر راهپیمایی نجف به کربلا به تصویر بکشد.در برنامه چهارم نیز با نام «شبروان کوی دوست» مسیر راهپیمایی این زائرین در شب و حال و هوای جمعیت چندمیلیونی زائران از کشورهای مختلف را به تصویر کشیده که بدون خستگی و با شوق به پیاده روی ادامه می دهند. در طول این برنامه به خدمات پذیرایی و درمانی و فرهنگی نیز اشاره می شود.

وی اظهارداشت: برنامه پنجم با عنوان «عطش دیدار» به حال و هوای شهر کربلا و حضور زائرین در حرمین شریفین و عزاداری آنها برای شهدای کربلا می پردازد. همچنین برنامه ششم تحت عنوان «دروازه ای از بهشت» بازگشت زائرین پاکستانی به ایران و سفرشان از مرز شلمچه به شهر قم را روایت می‌کند.برنامه هفتم با نام «شمس الشموس» درخصوص زوار پاکستانی در مشهد است که در واقع روزهای آخر سفر این زائرین است و قصه دلدادگی و دل کندنشان از مولایشان به تصویر در می آید.

مرارت‌های شیرین عشق

مهربانی در ادامه به فارس گفت: در این مجموعه سعی شده است به جای مصاحبه با افراد شاخص به سراغ زائرین عاشقی برویم که با عشقی خالص و با وجود تحمل سختی های فراوان به این سفر آمده اند و در راه رسیدن به لقای یار و امام خود بیش از نیمی از درآمد سالیانه خود را هزینه این سفر معنوی کرده اند.خانواده های بی بضاعتی که به سختی از امورات زندگی خود بر می آیند اما برای این سفر حاضرند تمام هست و نیست خود را بدهند اما این لقای عاشقانه و این میعاد با خاندان رسول الله (ص) را از دست ندهند.

وی افزود: در مرز میرجاوه ما شاهد زنان و مردان و کودکانی بودیم که به خاطر شرایط سخت سفر تا سرحد مرگ هم رسیده اما به مدد نیروهای امداد ایرانی در مرز از مرگ حتمی نجات پیدا کردند با این وجود تعدادی نیز در پشت مرز ایران به دلیل بیماری و عدم امکانات متاسفانه جان خود را از دست دادند.

شکوه حماسه

وی گفت: آنچه که در این سفر جالب توجه بود جمعیت بی شمار توام باامنیتی بی نظیر بود. حضور میلیونی مردم از کشورهای مختلف و شور و شوق توام با معنویت جمعیتی بود که برای رسیدن به کربلا لحظه ای درنگ نمی کرد. دیدن آن حجم از جمعیت آدمی را به یاد روز قیامت می انداخت که هرکس در حال خود است و کسی به کسی توجه ندارد. در طول سفر ما شاهد حوادث و اتفاقات جالب زیادی بودیم که شاید در این مقال نگنجد اما سعی شده است تا در برنامه ها آنچه را که دیده ایم و به تصویر کشیده ایم برای مخاطب هم به نمایش بگذاریم.

به گزارش فارس، از عواملی که با این پروژه همکاری داشتند می توان از حسن سلیمانی تصویربردار، میلاد پیروزرام تصویربردار دوم، علیرضا کریمی دستیار تصویر، اسماعیل عظیمی نورپرداز، سعید مهربانی مدیر تولید، سلمه اربابون، علیرضا تهرانی و فاطمه سعیدا  تدوینگران برنامه، حسن زیدی مترجم، تارا یونس تبار  نویسنده، میلاد میرزایی گوینده، رضا درویش نوری ناظر و مشاور پروژه و حمیدرضا قربانی مدیر برنامه نام برد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول