اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

رئیس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین:

تحقیقات جامع و آکادمیکی در زمینه تغییر اقلیم نداشته‌ایم/ پیوستن به توافقنامه پاریس در شرایط فعلی به نفع ایران نیست

رئیس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین با اشاره به اینکه در زمینه تاثیر تغییر اقلیم بر ایران تحقیقات جامع، دقیق و آکادمیک انجام نشده است، گفت: پذیرش توافقنامه پاریس در شرایط فعلی هزینه‌های سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

تحقیقات جامع  و آکادمیکی در زمینه تغییر اقلیم نداشته‌ایم/ پیوستن به توافقنامه پاریس در شرایط فعلی به نفع ایران نیست

حسن لشکری عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین درگفت وگو با خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پدیده تغییر اقلیم یک واقعیت غیر قابل انکار در میان اکثر اقلیم‌شناسان جهان است، گفت: صرف‌نظر از پذیرش هر یک از نظریه‌های اقلیمی در مورد تغییر اقلیم (سرمایش یا گرمایش جهانی) تغییر اقلیم یک واقعیت اقلیمی است که توجه جدی تمام مردم و مسئولین را در سطح جهانی، منطقه‌ای و محلی می‌طلبد.

وی ادامه داد: این تغییر تمام ابعاد جوامع بشری را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به‌طور قطع این تغییر می‌تواند آثار متفاوتی را در مناطق جغرافیایی مختلف به‌دنبال داشته باشد. تغییر در مقادیر دما، دماهای حدی، بارش، شدت و مدت بارش‌ها، جریان‌های هوایی، رطوبت، امواج گرم و سرد نامتعارف، طوفان‌های تندری کم سابقه و بسیاری نابه‌هنجاری‌های اقلیمی از آثار مترتب این تغییر اقلیمی خواهد بود و از همین رو سازگاری با شرایط اقلیمی جدید اقتضائات خود را می‌طلبد.

وی یادآور شد: اتخاذ تدابیر مناسب برای سازگاری مطلوب، به موقع و متناسب با شرایط هر محیط جغرافیایی نیازمند مطالعات تخصصی و فنی است.

 رئیس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که هر تغییری در هریک از عناصر جوی از جمله دما در گردش سیاره‌ای اقلیم اثر گذاشته و علاوه بر تاثیرات جهانی دارای تاثیر منطقه‌ای و محلی نیز هست. به‌عبارت دیگر تغییر اقلیم در مناطق مختلف کشور ایران نیز اثرات متفاوتی خواهد داشت. لذا باید بپذیریم که تدابیر، راهکارها و اقدامات در مناطق مختلف کشور باید متناسب با ویژگی‌های جغرافیایی همان منطقه و محل باشد.

به گفته این کارشناس برجسته  این اقدامات زمانی ثمر بخش ، موثر و نتیجه بخش خواهد بود که مطالعات تخصصی به‌وسیله اهل فن و متخصصین با تجربه انجام شود.

لشکری در ادامه تصریح کرد: بنابراین هرگونه تصمیمی در پیوستن یا عدم پیوستن به هر کنوانسیون یا توافقنامه‌های بین‌المللی باید بر اساس شناخت دقیق از شرایط کشور و پتانسیل ها و نقاط قوت و ضعف محیطی و اقلیمی کشور باشد.

وی ادامه داد: داشتن این اطلاعات دقیق مسئولان سیاسی و امنیتی کشور در مذاکرات بین المللی و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و هم جهت با سیاست های کلان کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری رهنمون خواهد بود.

این اقلیم شناس برجسته با بیان اینکه متاسفانه در این زمینه تحقیقات جامع، دقیق و آکادمیک انجام نشده است و  از نتایج تحقیقات دانشگاهی استفاده مناسبی نشده است، اظهار داشت: با یک جستجوی ساده متوجه خواهیم شد که منصوبین در مسند مراکز و موسسات مرتبط با تغییر اقلیم افرادی غیر متخصص و بعضاٌ ناآگاه به علم آب و هواشناسی هستند.

وی افزود: برای سامان بخشیدن به این وضعیت نامطلوب و توجه جدی به پدیده بسیار با اهمیت تغییر اقلیم دعوت و دلجویی از متخصصین اقلیم‌شناسی و به‌کار گیری افراد با تجربه ، دلسوز و فارغ از تعصبات و گرایشات سیاسی است.

لشکری پیشنهاد کرد: یک مرکز یا موسسه تحقیقاتی با مشارکت حداکثر اقلیم شناسان با تجربه از اساتید و فارغ التحصیلان زبده این علم از سراسر کشور در دفتر فناوری‌های ریاست جمهوری  ایجاد شود تا  عاقلانه ترین تصمیم در این باره اتخاذ شود.

 رئیس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین بررسی واقعیت‌های گرمایش جهانی و میزان اثرپذیری مناطق مختلف کشور از این پدیده؛ مطالعه تغییرات اقلیمی حادث شده در هریک از مناطق اقلیمی کشور به صورت یک مطالعه یک پارچه و جامع؛مطالعه میزان اثرپذیری هریک از عناصر اقلیمی از پدیده تغییر اقلیم؛ رصد مداوم پدیده تغییر اقلیم در سراسر کشور؛مطالعه تاثیر پدیده تغییر اقلیم بر روی هریک بخش های سلامت،کشاورزی، صنعت ،حمل ونقل ،دفاع و امنیت ،گردشگری و را از مهمترین سرفصل‌های قابل ملاحظه دانست.

وی تصریح کرد: مطالعه و ارائه راهکارهای عملی برای سازگاری و کاهش اثرات نامطلوب ناشی از تغییر اقلیم و استفاده بهینه از آثار مثبت آن در توسعه اقتصادی کشور  است و این مرکز می‌تواند با پوشش و حمایت از تحقیقات دانشگاهی آنها را هدفمند و کارآمد نماید.

لشکری افزود: در عین حال به عنوان یک مرکز مستقل و فارغ از گرایشات سیاسی به مسائل اساسی اقلیمی کشور پرداخته و این علم را همانند بسیاری از علوم دیگر به تولید دانش فنی و بازدهی اقتصادی برساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا الحاق به  توافقتنامه بین المللی پاریس می‌تواند به بهبود یا تغییر روند اقلیمی (گرمایش زمین)کمک کند؟ و آیا گرمایش زمین از نظر شما پذیرفته شده است؟ پاسخ داد: هوا برخلاف بسیاری از عناصر و پدیده‌های دیگر که در مالکیت سرزمینی هر کشوری قرار دارند و دخل و تصرف در آن در اختیارمردم و حکومت آن کشور است.

 رئیس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین  با بیان اینکه  هوا و هر آنچه که در درون آن است، قابلیت جابجایی از کشوری به کشور دیگر و کل سیاره را دارد. بخار آب، دی اکسید کربن و همه گازهای دیگر که در هر منطقه ای تولید و منتشر می‌شود می‌تواند تمام سیاره زمین را در نوردد، خاطرنشان کرد: بنابراین کنترل، کاهش و مدیریت گازهای گلخانه‌ای یک عزم جهانی را می‌طلبد.

این اقلیم شناس برجسته گفت: تمام کشورهای صنعتی برای رسیدن به جایگاه فعلی بدون هیچ محدودیت و الزام به فعالیت‌های صنعتی خود ادامه دادند و رشد اقتصادی مطلوب خود  را بدست آورده اند در حالیکه کشورهای در حال توسعه تازه قدم در راه صنعتی شدن برداشته و در صدد ترمیم و توسعه اقتصادی کشور خود هستند.

به گفته این کارشناس گرمایش جهانی و تغییراقلیم به‌عنوان یک پدیده مهم جهانی مطرح شده و با جنگ رسانه‌ای و با استمداد از دانشمندان خود به‌صورت هدفمند درصدد القاء پدیده گرمایش جهانی و تغییر اقلیم به‌عنوان یک پدیده مخرب که سلامت بشر و اقتصاد،کشاورزی، محیط زیست جامعه جهانی را تهدید می‌کند، مطرح می‌شود.

لشکری اظهار داشت: گرمایش جهانی یک پدیده سیاره‌ای است و هر کشوری ملزم است برای کنترل و کاهش اثرات آن اقدامات متناسب با سهم خود را بپذیرد.

وی ادامه داد: ولی در شرایطی که کشورهای مهم تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای از پذیرش مسئولیت خودطفره می‌روند و با توجه به اینکه کشور ایران به‌خاطر تحریم‌های همه جانبه در شرایط اقتصادی نامطلوب قرار دارد و برای عبور از این بحران نیازمند ارتقاء رشد اقتصادی خود است، پذیرش این توافقنامه علاوه بر ایجاد محدودیت شدید برای دستیابی به اهداف برنامه‌های ایران ، هزینه‌های سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

این اقلیم شناس خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که بسیاری از کشورهای همجوار هیچ تعهد و الزام شفاف و کمّی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای نداده‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول