اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«نظربایف» با نخست وزیران همسود در «آستانه» دیدار کرد

رئیس جمهور قزاقستان با نخست وزیران کشورهای جامعه همسود در «آستانه» دیدار و این سازمان را موجب تقویت کشورهای منطقه عنوان کرد.

«نظربایف» با نخست وزیران همسود در «آستانه» دیدار کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در شهر «آستانه» با نخست وزیران کشورهای جامعه همسود دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار نخست وزیران کشورهای همسود از جمله «دمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه، « محمدعلی ابولقاضی اف» نخست وزیر قرقیزستان، «قاهر رسول زاده» نخست وزیر تاجیکستان و «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان به همراه دیگر مقامات کشورهای این سازمان حضور داشتند.

نظربایف در این دیدار با اشاره به نشست شورای نخست وزیران کشورهای مشترک المنافع این اتحادیه را موجب تقویت کشورهای عضو و منطقه عنوان کرد.

وی ادامه داد: در جلسه امروز نخست وزیران کشورهای همسود 15  موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت که مطمئنا اجرای این مسائل به همبستگی و افزایش قدرت کشورهای عضو منجر خواهد شد.

رئیس جمهور قزاقستان به اهمیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای مستقل مشترک المنافع اشاره کرد و افزود: در طول یک چهارم قرن سازمان همسود به عنوان یک سازمان کامل که به حفظ روابط تاریخی میان مردم خود کمک کرده  است، مطرح شده است.

وی عنوان کرد: امروزه همکاری در کشورهای مشترک المنافع حتی مهمتر شده است. تجارت متقابل در داخل کشورهای همسود همچنان در حال رشد است  و در سال گذشته گردش مالی در این سازمان 164 میلیارد دلار برآورد شده است یعنی 25٪ افزایش یافته و این روند مشابه در سال جاری نیز ادامه دارد.

 نخست وزیران کشورهای همسود طبق برنامه در این نشست مسائل گسترش بیش از پیش همکاری‌های همه جانبه در چهارچوب جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را بررسی و بسته اسناد را مبنی بر توسعه پایه قراردادی و حقوقی همکاری های متقابل را در ابعاد مشخص امضا خواهند کرد.

نخست وزیران همسود همچنین نظریه همکاری های جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برای توسعه تولید تجهیزات فنی  در بخش انرژی و برنامه اقدامات اصلی اجرای آن را بررسی می کنند.     

در این نشست همچنین برنامه ریزی می شود برنامه اقدامات اولویت دار در زمینه همکاری های انسانی کشورهای عضو جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برای سال های 2019 و 2020 میلادی به تصویب رسد.

جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در آلماتی توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول