اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«آستانه» میزبان نشست نخست وزیران کشورهای همسود

نشست نخست وزیران کشورهای مستقل همسود در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

«آستانه» میزبان نشست نخست وزیران کشورهای همسود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «دوشنبه»، بر اساس اطلاعیه کمیته اجرایی جامعه کشورهای مستقل همسود، این نشست در 2 نوامبر سال جاری میلادی در شهر «آستانه» برگزار خواهد شد.

بر اساس دستور کار این نشست در ابتدا نخست وزیران کشورهای مستقل همسود در دیدار خصوصی پیرامون مهم‌ترین مسائل همکاری‌های اقتصادی در چارچوب این سازمان تبادل نظر کرده و سپس در نشست هیئت‌های رسمی کشورهای عضو 13 موضوع مربوط به همکاری‌ در عرصه‌های مختلف را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

توافق‌نامه همکاری‌های کشورهای عضو در مورد آمادگی در صورت وقوع حادثه اتمی و عواقب آن، توافق نامه در خصوص فعالیت‌های مشترک کشورهای عضو در زمینه تحقیقات و استفاده صلح آمیز از فضای کیهانی، برنامه همکاری‌های کشورهای عضو در زمینه توسعه تولید تجهیزات پیشرفته انرژی، توافق نامه در مورد همکاری جهت پیشگیری و از بین بردن کانون‌های بیماری‌های و آفات جنگل در مناطق مرزی کشورهای عضو و همچنین اسنادی در بخش‌های اقتصادی، مالی، بهداشتی و آموزشی از جمله محورهای مهم مورد بررسی این نشست عنوان شده است.

جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع یا همسود پس از فروپاشی اتحادیه شوروی شکل گرفت و اولین نشست آن در ماه آگوست سال 1993 میلادی برگزار شد.

بیانیه تأسیس این سازمان در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» منتشر و توسط سران کشورهای شرکت کننده در نشست، از جمله آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

گرجستان در 8 اکتبر 1993 به عضویت جامعه کشورهای همسود در آمد و در 18 آگوست 2009 از آن خارج شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول