اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

نامورمطلق:

دانشگاه استاد فرشچیان می خواهد گفتمان تازه‌ای ارائه کند

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان گفت: این دانشگاه می خواهد با تکیه بر تجربیات اصیل ایرانی اسلامی و استفاده از دستاوردهای جهانی، متنی بومی و به روز خلق کند.

دانشگاه استاد فرشچیان می خواهد گفتمان تازه‌ای ارائه کند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، بهمن نامورمطلق سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان در آیین افتتاح این دانشگاه، گفت: هنر کشور وضعیت مطلوبی ندارد و متأسفانه هنرهای بومی و اصیل کشور نقش کانونی خود را تا حدودی از دست داده اند که این مسأله گریبانگیر کشورهای شرقی نیز هست.

وی با بیان اینکه این موضوع برای هنرمندان ایران بسیار ناگوار است، اظهار داشت: ایران تا مدت ها پس از اسلام کانون دانشگاه ها و هنرستان های جهان بوده و میراثی بی همتا به یادگار گذاشته است.

نامورمطلق ادامه داد: به باور جامعه جهانی، ایران خاستگاه نخستین دانشگاه شناخته شده جهان، یعنی جندی شاپور است و طراح بزرگ ترین رصدخانه ها و کتابخانه هاست.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با ابراز تأسف از اینکه هنرهای اصیل کشور یا در حاشیه نظام آموزشی قرار دارند و یا جایگاهی ندارند، افزود: هنرهای سنتی کشور فاقد گفتمان و ساختار مناسب هستند و به همین دلیل در رشته های موجود تربیت هنرمند مطلوب دشوار است.

نامورمطلق با اشاره به نگرانی ها و دغدغه های هنرمندان برجسته به خصوص استاد فرشچیان مبنی بر ایجاد دانشگاه تخصصی و متناسب برای هنرهای سنتی، گفت: برای نخستین بار این آرزو در گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر به طرح اولیه تبدیل شد و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نزد استاد فرشچیان رفتند و پیمان تحقق این طرح را بستند.

وی ادامه داد: بعد از فراز و نشیب هایی برای پیدا کردن نهادی حامی، آقای ولایتی، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان داوطلب معرفی کردند و از زمانی که کارها به دست طهرانچی افتاد، موتور اجرایی روشن و همه بسیج شدند و کارها به سرعت پیش رفت.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان ادامه داد: این دانشگاه تلاش می کند به یک دانشگاه هوشمند، خلاق و شاهکار آفرین تبدیل شود که نیازمند تجهیزات بیشتر و فضاهای نمایشی و کارگاهی است.

نامورمطلق ادامه داد: دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان می خواهد ساختار متناسبی را طراحی و گفتمان تازه ای را ارائه کند و با تکیه بر ساختار نظام آموزشی استاد و شاگردی و استفاده از تجربیات جدید جهانی، فضای متناسب برای تربیت هنرمند ایرانی اسلامی فراهم آورد.

وی با تأکید بر اینکه این دانشگاه نه مترجم متن های غربی و نه مترجم متن های گذشته است، گفت: دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان می خواهد با تکیه بر تجربیات اصیل ایرانی اسلامی و استفاده از دستاوردهای جهانی، متنی بومی و به روز خلق کند.

نامورمطلق ادامه داد: آثار استاد فرشچیان الگوی آموزشی دانشگاه خواهد بود و چهار عنصر حکمت، معرفت، خلاقیت و مهارت به بهترین شکل در این آثار جمع شده است.

وی هدف دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان را تربیت هنرمندی خلاق، حکیم و مردمی دانست و افزود: می خواهیم هنرمندی که پس از گرفتن مدرک دانشگاهی، کارآفرین باشد و از زیبایی شناسی صیانت کند، تربیت کنیم.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان تأکید کرد: این دانشگاه الگوی مشابه ای ندارد و باید بسیاری از اسنادش را خودش تهیه کند. همچنین بدون هیچ خط و مرز جناحی از همه نهادهای مرتبط ملی و منطقه ای تقاضای همکاری دارد.

وی اظهار داشت: موافقت شده کرسی های نظریه پردازی هنر اسلامی ایرانی و کمیته هنرهای سنتی و صنایع دستی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دانشگاه مستقر شود.

نامورمطلق تأکید کرد: در آستانه نظم تازه ای در آموزش هنر هستیم، نظمی که براساس آن آثاری مانند ظهر عاشورا را خلق می کند که امروز در دست میلیون ها زائر اربعینی به طواف می روند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول