اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

حلقه مفقوده زنجیر علم و صنعت در دستان محققان نانوفناوری

سال‌هاست ارتباط بین علم و صنعت در کشور ما چندان مطلوب نیست و مسؤولان و محققان از کاربردی نشدن علم در صنعت گلایه داشتند، محققان نانوفناوری با برگزاری چالش‌های نوآوری موفق به اتصال این زنجیر شدند.

حلقه مفقوده زنجیر علم و صنعت در دستان محققان نانوفناوری

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، چندین سال است که دانشگاه‌ها دیگر فقط محل کسب علم نیستند و در صنعت و اقتصاد کشورها تاثیرگذارند.

محققان دانشگاهی با ارائه فناوری‌های مورد نیاز صنعت می‌توانند باری از دوش صنعت کشورها برداشته و صنایع پیشرفته‌ای را ارائه کنند که برای مردم هم آسایش و امکانات بیشتری به همراه داشته باشد.

البته این امر مستلزم اعلام نیاز از سوی صنعت و برقراری ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه است که ساز این موضوع در کشور ما تا حدودی ناکوک بوده است.

در کشور ما هم دانشگاه‌ها در تلاش هستند تا به سمت کارآفرینی و کاربردی شدن پیش بروند و صنعت نیز برای بهره‌گیری از فناوری‌های دانشگاهی اعلام آمادگی کرده ولی چیزی این میان برای اتصال صنعت و دانشگاه نیاز بود که همواره از آن به عنوان حلقه مفقوده نام برده می‌شد.

در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نانو که این هفته در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، محققان حوزه نانوفناوری سعی کردند تا حدودی مشکل ارتباط علم و صنعت را برطرف کنند.

این مسأله با برگزاری «چالش‌های نوآوری» انجام شد، چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با حمایت ستاد توسعه نانو فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد تا ساز و کاری برای حل مشکلات فنی بنگاه‌های صنعتی به دست پژوهشگران و فناوران ایرانی باشد.

این چالش‌ها تلاش دارد تا توان تمام فعالان حوزه فناوری و نوآوری را برای خلق و توسعه راه‌ حل‌های فناورانه در راستای غلبه بر مشکلات فنی صنایع مختلف کشور بسیج کند. به این صورت که صنعت نیازهای خود را  اعلام کرده و این نیازها به صورت مسئله اعلام شده و برای آن فراخوان در نظر گرفته می‌شود و از طریق این فراخوان‌ها که دارای برنامه زمان‌بندی است و جایزه‌ای به آن اختصاص می‌یابد، برگزار می‌شود.

* ۶ مرحله برگزاری چالش

 تعریف مسأله، اطلاع‌رسانی، دریافت طرح‌ها، ارزیابی طرح‌های دریافتی، توسعه و تکمیل نمونه آزمایشگاهی وارزیابی نمونه‌های آزمایشگاهی ۶ مرحله‌ای است که افراد برای شرکت در چالش باید طی کنند.

* اجرای فراخوان چالش‌ها

اجرای فراخوان به این صورت است که طرح‌ها بررسی و غربالگری می‌شد و پس از بررسی‌های نهایی داوری حضوری صورت می‌گرفت. که در داوری حضور صاحب طرح ایده و طرح خود را مانند جلسه دفاع پایان‌نامه ارائه می‌دهد و سپس چند طرح از این مرحله بالا آمده و ملزم به ارائه نمونه اولیه هستند. سپس نمونه اولیه ارزیابی می‌شود و پس از تأیید صنعت مورد نظر یک یا دو نفر به عنوان برتر انتخاب می‌شوند که جایزه اصلی به آنها تعلق می‌گیرد و امکان دارد گرند هم به آنها اختصاص یابد.

سپس مرحله مذاکره به شرکت برای تجاری‌سازی و در خط شرکت قرار گرفتن انجام می‌شود که پس از تست نهایی و صدور مجوزهای لازم طرح‌ها در صنعت کاربردی می‌شوند.

* مزایای برگزاری چالش‌ها برای صنعت و دانشگاه

دسترسی سریع و پرشتاب به دانش و فناوری‌های موردنیاز، کاهش هزینه‌های دستیابی به فناوری در مقایسه با تحقیق و توسعه، شناسایی استعدادهای برتر و ایده‌های خلاقانه و شبکه‌سازی با پژوهشگران یا گروه‌های پژوهشی از حوزه‌های تخصصی مختلف از مزایای این چالش‌ها برای شرکت‌های صنعتی محسوب می‌شود.

تجاری‌سازی سریع دستاوردهای پژوهشی از قبیل رساله ارشد و دکتری یا ثبت اختراع، دریافت جوایز نقدی ارزنده و بهره‌مندی از تسهیلات آزمایشگاهی، مالی، مشاوره فنی و تجاری‌‌سازی نیز از مزایایی است که این چالش‌ها برای دانشگاهیان دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول