اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سایه پرونده خاشقچی بر روابط برلین - ریاض

زوددویچه: تدارکات برای سفر ماس به ریاض متوقف شده است

یک روزنامه آلمانی نوشت در پی مفقود شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی و موضع‌گیری‌های آلمان در این زمینه، انجام مقدمات سفر وزیر خارجه آلمان به عربستان سعودی فعلا متوقف شده است.

زوددویچه: تدارکات برای سفر ماس به ریاض متوقف شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آلمانی «زوددویچه» نوشت که اطلاعاتی در دست دارد که بر طبق آن، تدارکات سفر برنامه‌ریزی شده «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به ریاض فعلا متوقف شده است.

قرار بود که ماس اواخر ماه جاری میلادی (اکتبر) به عربستان سعودی برود تا در پی دیدار سپتامبر گذشته با «عادل الجبیر» همتای سعودی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، رویکرد دیپلماتیک مورد نظر برلین برای بهبود روابط با ریاض پیگیری شود، اما به نظر می‌رسد پرونده مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی به عاملی برای تنشی دوباره میان طرف سعودی و آلمانی تبدیل شده و تلاش‌های ماس با مانع مواجه شده است.

این در حالی است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) به ریاض رفته است. وی از طرف «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مأمور شده که با سعودی‌ها درباره مفقود شدن خاشقچی رایزنی کند.

دولت  و وزارت خارجه آلمان از ریاض خواسته‌اند تا درباره وضعیت خاشقچی روشنگری کند. همچنین وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس هم دو روز پیش در این مورد بیانیه صادر کردند. در این بیانیه آمده است: «باید تحقیقاتی معتبر برای روشن شدن حقیقت در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده، انجام شود و اگر مشخص شد که نیاز است، افرادی که مسئول مفقود شدن جمال خاشقچی هستند، شناسایی شده و پاسخگو باشد.»

وزرای این سه کشور با بیان اینکه پرونده خاشقچی را با «نهایت جدیت» دنبال می‌کنند، نوشته‌اند: «ما تلاش‌های مشترک سعودی-ترکی در این ارتباط را تشویق کرده و از حکومت سعودی انتظار داریم پاسخی کامل و دقیق ارائه کند. ما این پیام را مستقیما به مقام‌های سعودی منتقل کرده‌ایم.»

ماس پیشتر از «سوء تفاهم ایجاد شده» میان برلین و ریاض، ابراز تاسف کرده بود. این موضع‌گیری ماس به سخنان «زیگمار گابریل» وزیر خارجه سابق آلمان در سال ۲۰۱۷  مربوط می‌شود. وی در آن زمان از سیاست‌های ریاض در منطقه به ویژه در ارتباط با یمن انتقاد و آن را به «ماجراجویی» تعبیر کرده بود. البته گابریل به وضوح به سعودی‌ها اشاره نکرد اما مشخص بود که منظورش چیست. با این حال سعودی‌ها سفیر خود را از آلمان فراخواندند و از برلین خواستند که برای سخن وزیر خارجه عذرخواهی کند. سرانجام در پی ابراز تاسف ماس، سفیر سعودی به برلین بازگشت.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ۵۹ ساله سعودی مقیم آمریکا، سه‌شنبه دهم مهر (دوم اکتبر) پس از مراجعه به کنسولگری سعودی در استانبول، ناپدید شد. سه روز بعد رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که شواهد نشان‌دهنده کشته شدن خاشقچی پس از ورود به کنسولگری است، امری که عربستان آن را رد کرد و مدعی شد خاشقچی از کنسولگری خارج شده است. 

انتهای‌پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول