اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تسایت: بن سلمان از شکاف در مواضع غربی‌ها آگاه است

یک روزنامه آلمانی در گزارشی به شکاف میان کشورهای غربی و فرصت‌طلبی آنها اشاره کرد و نوشت که موضوع مفقود شدن روزنامه‌نگار سعودی هم یکی از این موارد است که نوعی رسوایی و نشانی از فجایعی است که در آینده رخ می‌دهد.

تسایت: بن سلمان از  شکاف در مواضع غربی‌ها آگاه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آلمانی «تسایت» در گزارشی کوتاه با عنوان اینکه : «شاهزاده دلیلی برای نگرانی ندارد» به مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی پرداخت و  رویکرد کشورهای غربی درباره این واقعه را به باد انتقاد گرفت.

«اولریش لادورنر» نویسنده این مطلب معتقد است: «غربی‌‌ها در زمینه ارتباط با حاکمیت سعودی اتفاق‌نظر ندارند و فرصت‌طلب هستند و متاسفانه قتل احتمالی خاشقچی هم تغییری در این وضعیت ایجاد نمی‌کند.» وی نوشت که شواهد حاکی از این است که خاشقچی که از منتقدان دولت سعودی است، روز دوم اکتبر (10 مهرماه) به سفارت این رژیم در استانبول کشانده شده و همانجا کشته شده است. در صورتی که اینچنین باشد نمی‌توان تصور کرد که «محمد بن سلمان» شاهزاده سعودی از این اقدام اطلاعی نداشته است. به عبارتی اگر کشتن خاشقچی بر طبق توافقی صورت گرفته باشد در این صورت رد این ماجرا به خاندان سلطنتی کشیده می‌شود. با این حال بن‌سلمان نباید ترس زیادی دست‌کم از جانب غرب و قطعا از اروپایی‌ها به خود راه دهد.

 

در ورودی کنسولگری سعودی‌ها در استانبول

 

در ادامه این مطلب آمده است که البته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به  مفقود شدن خاشقچی پرداخته است اما او قطعا نمی‌خواهد که در دوستی نزدیک کشورش و خاندان سلطنتی خدشه‌ای وارد شود. اما اروپا چه موضعی خواهد داشت؟ دولت فرانسه مدت زمان طولانی در این مورد سکوت کرد و بعد هم به درخواست از مقامات سعودی برای روشنگری و توضیح درباره این موضوع اکتفا کرد. چنین اقدامی فاقد ویژگی‌های دیپلماتیک است و البته بروکسل هم موضع‌گیری مشابهی داشته است.

این روزنامه آلمانی همچنین موضع‌گیری برلین را هم زیر سوال برد و نوشت که دولت آلمان هم اقدامی صورت نداد. بر طبق اطلاعاتی که وزارت خارجه منتشر کرده است، «هایکو ماس» وزیر خارجه در ارتباط با سفیر سعودی، نگرانی خود را درباره این واقعه به اطلاع وی رسانده است  می‌توان تصور کرد که ماس چطور این گفت‌وگوی حساس را ادامه داده است. او به تازگی  هم از آنچه باعث سوء تفاهم در ارتباط با سعودی‌ها شده بود، ابراز تاسف کرده بود.

«این صحبت ماس به انتقاد شدید «زیگمار گابریل» وزیر خارجه سابق آلمان  در سال 2017 از سیاست‌های ریاض در منطقه به ویژه در ارتباط با یمن مربوط می‌شد که البته گابریل به وضوح به سعودی‌ها اشاره نکرد اما مشخص بود که منظورش چیست. با این حال سعودی‌ها سفیر خود را از آلمان فراخواندند و از برلین خواستند که برای سخن وزیر خارجه عذرخواهی کند. به همین دلیل ابراز تاسف و پشیمانی ماس در راستای عذرخواهی ارزیابی شد و در نهایت سفیر ریاض راهی آلمان شد.»

امروز یکشنبه هم ماس در گفت‌وگو با روزنامه فرانکفورترآلگماینه موضع چندان تندی علیه سعودی‌ها اتخاذ نکرد و بار دیگر بر روشنگری سعودی‌ها تاکید کرد.

تسایت نوشت که با وجود چنین اقداماتی، محمدبن سلمان نباید هیچ نگرانی داشته باشد. این کشور هم‌پیمان نزدیک غرب در منطقه است که به آنها نفت می‌فروشد و از آنها تسلیحات می‌خرد ضمن اینکه به عنوان وزنه تعادل علیه جمهوری‌اسلامی ایران که موجودیت اسرائیل را انکار می‌کند و  نفوذ خود را در غرب آسیا گسترش می‌دهد، عمل می‌کند. نمی‌توان نقش چندانی در این زمینه برای غرب متصور بود. اینکه غرب تا چه حد ضعیف، جدا از هم و فرصت‌طلبانه عمل می‌کند، موضوعی است که محمد بن سلمان چند هفته پیش متوجه آن شده بود.

در ادامه آمده است که زمانی که  کانادا تنها کشوری بود که در برابر سعودی‌ها ایستاد، «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا در شبکه اجتماعی توئیتر از زندانی شدن «سمر بداوی» فعال حقوق‌بشر در عربستان سعودی انتقاد کرد، ریاض، هم سفیر خود را از اوتاوا فراخواند و هم  تمامی قراردادهای تجاری با اوتاوا را مسدود، همه پروازها به تورنتو را لغو و همگی 7 هزار دانشجوی سعودی که در کانادا به سر می بردند را باز گرداند که در نوع خود واکنشی تند محسوب می‌شود. با این حال کانادا بر موضع خود پافشاری کرد ولی از کشورهای غربی هیچ صدایی درنیامد. نه فقط عربستان سعودی بلکه دیگر کشورهای اقتدارگرا این وقایع را با دقت تحت نظر دارند. موضوع خاشقچی را نمی‌توان فقط یک رسوایی تلقی کرد بلکه نشانی از فجایع آتی است.

انتهای‌پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول