اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری؛

واشنگتن حق اظهارنظر درباره حضور ایران در سوریه را ندارد/ آمریکا به آرزوی صفر کردن صادرات نفت ایران نمی‌رسد

سخنگوی وزارت امور خارجه بر خروج هر چه سریع‌تر آمریکا از سوریه و عدم دخالت در امور داخلی این کشور تأکید کرد و گفت که واشنگتن حق اظهارنظر درباره حضور ایران در سوریه را ندارد.

واشنگتن حق اظهارنظر درباره حضور ایران در سوریه را ندارد/ آمریکا به آرزوی صفر کردن صادرات نفت ایران نمی‌رسد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه‌) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.

وی در ابتدا به پیروزی‌های کاروان ورزشی پاراآسیایی ایران اشاره کرد و کسب مقام سوم در جاکارتا را تبریک گفت.

*مشارکت ایران در امر بازسازی سوریه

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره مشارکت ایران در بازسازی سوریه گفت: ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و حضور قبلی خود در این کشور با هدف مبارزه با تروریسم، در امر بازسازی سوریه نیز شرکت خواهد داشت.

وی افزود: برنامه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی و فناوری است و امیدوارم شرایط برای آغاز کار هر چه زودتر فراهم شود و بخش خصوصی ما بتواند در کمک به مردم مظلوم سوریه نقش اساسی و حیاتی خود را ایفا کند.

* آمریکا هر چه سریع‌تر از سوریه خارج و در مسائل این کشور دخالت نکند

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضع ایران در قبال مداخله آمریکا در سوریه درباره تشکیل یک شبه دولت در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه (شرق فرات) عنوان کرد: مداخله آمریکا در سوریه بدون مجوز دولت این کشور کاری است خلاف، غیرقانونی و یک مداخله آشکار و خلاف همه موازین بین‌المللی است و آمریکا باید سریعا از هرگونه اقدام و دخالت در مسائل سوریه، اجتناب و هر اقدامی را که در درون سوریه انجام می‌دهد، متوقف کند.

قاسمی ادامه داد:‌ چرا که آمریکا بدون دعوت و خواست دولت سوریه در آنجا دست به اقداماتی می‌زند که قطعا با شناختی که از سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا می‌شناسیم و با آن آشنا هستیم این کشور در راستای ایجاد بی ثباتی، ناامنی و کمک به تروریست‌هایی که امروز تا حد زیادی با شکست‌ مواجه شدند، اقدام می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: لذا توصیه ما به آمریکا این است که هر چه سریع‌تر از سوریه خارج شود و در مسائل این کشور دخالت نکند.

* آمریکا حق اظهارنظر درباره حضور ایران در سوریه را نخواهد داشت

قاسمی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا که کمک به بازسازی سوریه را مشروط به خروج ایران از سوریه عنوان کرده، گفت: جمهوری اسلامی ایران به درخواست دولت سوریه در کنار مردم و دولت این کشور در مبارزه با تروریسم ایستادگی کرد و کمک‌های شایانی را انجام داد و سوریه توانست به کمک نیروهای مقاومت، تروریسم را تا حد زیادی در این کشور منکوب کند. 

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد که آمریکا حق  دخالت و اظهار نظر در مورد سوریه را ندارد.

وی با بیان اینکه حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی، خلاف موازین بین‌المللی و مخالف دیدگاه دولت سوریه است، اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند در مورد آینده سوریه چنین اظهارنظرهایی داشته باشد.

قاسمی عنوان کرد: این سخن خیلی جالب است و نشان می‌دهد که کمک‌های انسانی یا کمک به بازسازی یک کشور تخریب شده توسط تروریست‌ها، اهرمی سیاسی در اختیار آمریکاست و همان استانداردهای چندگانه‌ای است که به طور دائم از سیاستمداران آمریکا مشاهده کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا نمی‌تواند به هر بهانه و دلیلی چنین سخنی را مطرح کند و در مورد کمک‌های خود و حتی دیگران را ترغیب کند که کمک‌ها را به مردم سوریه انجام ندهند، عنوان کرد: این شاهد مثالی است که آمریکا از همه اهرم‌ها به صورت سیاسی استفاده می‌کند و نه انسان‌ها و نه جان و سرنوشت آنها برایش مهم نیست.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: ایران همانطور که به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور مستشاری داشته، حضور خود را تا زمانی که دولت سوریه بخواهد ادامه می‌دهد و این به ایران و سوریه مربوط است و آمریکا حق اظهارنظر درباره حضور ایران در سوریه را نخواهد داشت.

قاسمی ادامه داد: آمریکا با هر کسی که در مبارزه با تروریسم است، مخالفت می‌کند و علاقمند است سوریه به دوران سالیان قبل که تروریست‌ها در آنجا حضور داشتند، برگردد.

به گفته وی آمریکا علاقمند به ثبات و آرامش در سوریه نیست.

*سیاست روشن ایران در قبال همسایگان، کشورهای پیرامونی و حاشیه خلیج فارس

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال برقراری ارتباط مجدد بین ایران و عربستان گفت که سیاست ما درباره کشورهای همسایه،  پیرامونی و حاشیه خلیج فارس روشن است و این سیاست می‌تواند در صورت فراهم شدن زمینه لازم، شکل عملی به خود بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که شرایط در مجموعه منطقه فراهم شود، همکاری کشورهای منطقه می‌تواند در صلح، ثبات و امنیت منطقه تاثیرگذار باشد.

*خروج ایران از لیست سیاه FATF

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره خروج ایران از لیست سیاه FATF و تاثیرات آن بر همکاری‌های بانکی ایران  گفت که این موضوع در جهت منافع ایران و سیاست‌های اقتصادی خارجی ایران خواهد بود و از مزایای بسیاری برخوردار است.

قاسمی گفت: ما در این سمت و سو حرکت می‌کنیم و با در نظر داشت مجموعه قوانین خودمان و چارچوب‌هایی که در جمهوری اسلامی به آن واقف هستیم و آنها را رعایت می‌کنیم، در این مسیر حرکت خواهیم کرد و سودمندی این کار بسیار است.

*ایران از هیچ تلاشی در خصوص دیپلمات بازداشت شده کوتاهی نکرده

قاسمی درباره بازداشت «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی که در حال حاضر به بروکسل مسترد شده و اقدامات وزارت خارجه در خصوص آزادی این فرد هم عنوان کرد: در پی وقوع این واقعه تلخ و متهم شدن یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران بر اثر توطئه‌های معاندان روابط ایران با اروپا و اصولا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقطع به خصوص حساسی که ایران و اتحادیه اروپا در پس خروج آمریکا از برجام، به همکاری‌ها و تعاملات جدید و گسترده‌ای ورود کردند، اقدامات لازم توسط جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته و در تماس دائم با این کشورها بودیم و هستیم.

وی افزود: برنامه‌های تدوین شده در این زمینه کماکان ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر بی‌گناهی دیپلمات ایرانی ثابت شده و به کشور بازگردد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در همین رابطه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در این خصوص کوتاهی نکرده ولی دلیلی وجود ندارد که ما اقدامات خود را با توجه به ماهیت اتهامات و نقش گروه‌های معاند و مخالف و تروریستی به ریز و روز به روز بیان کنیم. در زمان لازم در این زمینه می‌توانیم توضیحات مفصل‌تر را ارائه کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه هیچ کشوری جزئیات و ریز به ریز گام‌های خود در چنین مواردی را برملا نمی‌‌کند، گفت: متاسفانه در اینجا افراد و گروه‌هایی هستند که آگاهانه و ناآگاهانه روز به روز با بهانه‌جویی و بهانه‌گیری علاقه‌مندند اقدامات جمهوری اسلامی افشا و اعلام شود؛ فکر می‌کنم چنین کاری، نادرست، غلط و کاملا خلاف منافع ایران است. بهتر است دوستان به این موضوع توجه داشته باشند.

*رایزنی‌ها در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا ادامه دارد

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور وزرای خارجه ایران و 1+4 اظهار داشت: مذاکرات، تماس و رایزنی‌های ما در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا و عمدتا در سطوح کارشناسی وجود داشته،‌ دارد و ادامه خواهد یافت. آخرین نشست در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در سطح وزرای خارجه برگزار شد و مذاکرات سازنده و مفصلی داشتند.

وی افزود: در صورت نیاز تا مقطعی که به آن اشاره کردید (13 آبان زمان اعمال بخش دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران) اگر نیاز باشد می‌توانیم نشست‌های دیگری را در سطوح عالی‌تر داشته باشیم و مانعی برای این کار نداریم، گرد هم آمدن تعدادی از وزرای خارجه در یک تاریخ مشخص ساده نیست، ولی اگر ضرورت احساس شود حتما در این مسیر با توجه به گام‌هایی که تاکنون برداشته شده و به جلو رفتیم و مسیر رو به پیشرفتی را طی کردیم، چنین جلساتی می‌تواند برگزار شود؛ ولی نشست‌های کارشناسی ما کماکان ادامه دارد و امیدوارم هر چه زودتر به نتایج لازم دست یابیم.

*در مقابل هرگونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها عکس العمل لازم و متقابل را داشته و داریم

قاسمی درباره خبر اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه در چند هفته قبل و سکوت تهران در قبال اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند و پنهانکاری وزارت خارجه در این خصوص و عدم واکنش متقابل هم بیان کرد: ایران در مقابل هرگونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلمات‌های ایران و چه در سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط، عکس العمل لازم و متقابل را همواره داشته و خواهد داشت.

وی گفت: چه در مورد هلند و چه در مورد دیگر کشورها، اگر چنین مسائلی رخ دهد قطعا این حق را داریم که با توجه به مجموعه منافع ملی و مصالح کشور، اقدام لازم را به عمل بیاوریم، لذا نه بحث پنهان‌کاری وجود دارد، نه سکوت و نه نادیده انگاشتن اقدامات خلاف موازین دیپلماتیک و بین‌المللی از سوی دیگر کشورها نسبت به ایران.

قاسمی افزود: ما در شرایط لازم اقدام مقتضی خود را به جا می‌آوریم و در مورد هلند این حق برای ما محفوظ است و از حق خود در شرایط لازم استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آگاهان سیاسی این موضوع را خوب می‌فهمند که بخشی از مسائل سیاست خارجی و روابط بین کشورها در زمان خود، خبری نمی‌شود و خبری شدن اقدامات و تحرکات، به زمان مناسب خود موکول می‌شود و همانگونه که بارها تکرار کرده و می‌کنم که خیلی از مسائل در روابط بین‌الملل و سیاست خارجی در همه کشورها با فاصله بسیار بیشتری، گاهگاهی خبر آن داده می‌شود و این یک قیاس مع‌ الفارق است؛ ولی انتظار نداشته باشید که حتما ما شتابزده و بدون توجه به ذکاوت‌های لازم دست به اقداماتی بزنیم که نهایتا سود آن متوجه دیگران باشد و ما متضرر شویم، قطعا منافع ملی و مصالح مردم را مدنظر داریم.

وی اضافه کرد: این تنها وزارت خارجه نیست، اینگونه مسائل عمدتا مسائل جمهوری اسلامی و دولت ایران است و همه آنهایی که باید در جریان اقدامات و عملکرد ما باشند، هستند و در یک اجماع و تفاهم کلی، اقدام لازم در زمان خود صورت خواهد پذیرفت.

*اجازه نمی‌دهیم حق و حقوق اتباع‌مان بی‌دلیل ضایع شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تعطیل شدن برخی از صرافی‌های ایران در گرجستان و اتهامات وارده به آنها، مبنی بر پولشویی عنوان کرد: موضوع گرجستان یک موضوع خاص است. بعد از لغو روادید بین ایران و گرجستان، تعدادی از ایرانیان برای کسب و کار به آن کشور عزیمت کردند. در مورد موضوعی که عنوان کردید، ما هم شنیده‌ایم و در حال بررسی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های اولیه‌ای که دریافت کرده‌ام، برخی از این صرافی‌ها تخلفاتی داشته‌اند و این تخلفات توسط مقامات ذیربط گرجستان در حال پیگیری است. از طریق سفارت ایران در تفلیس با دولت گرجستان در تماس هستیم و موضوع را دنبال می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم حق و حقوق اتباع‌مان بی‌دلیل ضایع شود.

قاسمی بیان کرد: یکسری اتهامات وارد است که در حال بررسی هستیم و بعد از روشن شدن اتهامات و قضایا می‌توانم بیشتر در این باره صحبت کنم.

*آمریکا به آرزوی باطل صفر کردن فروش نفت ایران نخواهد رسید

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت فروش نفت ایران تصریح کرد: آمریکا تلاش وافری را صورت داد درباره اقدامی که نمی‌تواند محقق شود، یعنی به صفر رساندن صادرات نفت ایران، و در این خصوص مجدانه تلاش کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قطعا آمریکا به آرزوی باطل صفر کردن فروش نفت ایران نخواهد رسید، عنوان کرد: مکانیسم‌ها و راهکارهای لازم از گذشته طراحی شده بود و در مذاکراتی که با بسیاری از کشورها صورت گرفت و هنوز هم ادامه دارد، ما در این مسیر حرکت می‌کنیم و فکر می‌کنم صادرات ما می‌تواند در حد مطلوب ادامه یابد و این موضوع توسط وزارت نفت و سایر ارگان‌های اقتصادی و در بخش‌هایی از وزارت خارجه دنبال می‌شود.

قاسمی افزود: تصور می‌کنم ترامپ نمی‌تواند به این نقطه‌ای که هدف گذاری کرده بود، دسترسی یابد.

وی درباره میزان صادرات و چگونگی آن و یا مقاصد صادراتی نفت ایران نیز اظهار داشت: بنا به دلایلی نباید در مورد آنها صحبت کرد چرا که مورد سوء استفاده معاندان ایران به خصوص آمریکا قرار خواهد گرفت و خیلی نمی‌توانیم عنوان کنیم از چه مکانیسم‌ها و طرقی کار می‌کنیم. البته وزارت نفت می‌تواند در صورتی که صلاح بداند در خصوص آمارها در این باره اظهارنظر کند.

* خروج آمریکا از عهدنامه مودت کتبا به ایران اعلام شد

 به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که با توجه به خروج آمریکا از عهدنامه مودت ، آیا این خروج به شکل رسمی و مکتوب به ایران اعلام شده است؟ عنوان کرد: ما یادداشتی را در این زمینه دریافت کرده‌ایم. در ادامه روند قبلی که شکایت از آمریکا برای نقض این عهدنامه به دیوان بین‌المللی دادگستری تقدیم شد و قرار موقت صادر شد، با کمک بخش حقوقی و سیاسی وزارت خارجه و دولت به موفقیت دست یافته و به نقطه مثبتی در این دعوای حقوقی رسیدیم.

قاسمی همچنین یادآور شد: خروج آمریکا از عهدنامه موقت اگر کتبا هم به ما اعلام شود، اجرایی شدن آن زمان‌بر است و دست کم یک سال زمان نیاز دارد که از این عهدنامه خارج شود، البته ما تمهیداتی را در کشور مورد بحث و بررسی قرار دادیم و در ادامه مسیر قبلی و بر اساس عهدنامه مودت در حال بررسی است، انشاءالله در صورت قطعی شدن هر اقدام در مورد آن در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که از 13 آبان (چهارم نوامبر) تحریم‌های ثانویه اجرایی خواهند شد و فاصله زیادی تا آن زمان باقی نمانده و اینکه آیا وزارت خارجه تا آن موقع اقداماتی را صورت خواهد داد؟ عنوان کرد: اقدامات لازم را در ادامه اقدامات قبلی حتما انجام خواهیم داد.

وی درباره ارجاع حکم به شورای امنیت نیز گفت: ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و آن را خبری خواهیم کرد، ولی در شرایط فعلی از اینکه چه روشی یا چه حرکتی خواهیم داشت، فعلا مطرح نمی‌کنیم، همانطور که در زمانی که شکایت را مطرح کردیم تا زمان دریافت قرار موقت و حکم دادگاه ما نسبتا به دلایل خاص سکوت کرده و صبر کردیم مراحل خاص طی شود.

قاسمی اضافه کرد: همه آنهایی که در این کار بزرگ در کشور سهیم بودند تلاش شبانه روزی خود را داشتند و توانستند به این موفقیت نائل بیایند، ولی بیان جزییات کار در این مقطع به مصلحت نیست.

*پیشرفت‌های قابل ملاحظه در روند مذاکرات با اروپا

خبرنگار دیگری درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه تصمیم ایران و اروپا درباره تداوم اجرای برجام اتخاذ و تا قبل از 13 آبان اعلام می‌شود، سؤال کرد که قاسمی پاسخ داد: مذاکرات ما با اروپا بعد از 18 اردیبهشت (خروج ترامپ از برجام) آغاز شد و فراز و نشیب‌های بسیاری داشتیم، برخی پیشنهادات ارائه شد برخی مورد پسند ما نبود یا تضمین کننده خواسته‌های ایران نبود، مجددا آنها را به بحث و بررسی و مذاکره گذاشتیم، تا حد زیادی تا هفته‌های گذشته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

وی افزود: امروز یک دورنمای مثبتی درباره نوع همکاری‌ها وجود دارد که امیدوارم تا هفته‌های آینده بتوانیم آن چیزی که مدنظر ایران بوده را دریافت کنیم و بتوانیم تصمیم لازم را اتخاذ کنیم، قطعا اقدام و تصمیمات بعدی ما منوط به آخرین پیشنهادات نهایی اتحادیه اروپاست که بتواند ضمانت‌های لازم را به طرف ایرانی ارائه کند و ما شاهد یکسری مکانیسم‌ها و سازوکارهای عملی و اجرایی باشیم که بتواند خروج غیرقانونی آمریکا از برجام را جبران کند.

* انتخابات افغانستان اتفاقی مبارک

وی در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات پارلمانی افغانستان، این کشور را یک همسایه بسیار مهم ایران خواند و افزود: علاوه بر مسائل امنیتی و مرزی، همکاری‌های اقتصادی، تاریخ کهن روابط و ارتباطات مردمی ما را به سمتی برده و می‌برد و الزام را ایجاد می‌کند که دو طرف باید همکاری‌های لازم را داشته باشند و در هر حوزه‌ای که امکانپذیر است با جدیت حضور داشته باشند.

قاسمی انتخابات افغانستان را اتفاقی مبارک در این کشور خواند و گفت: امیدواریم انتخابات سالم و آرام و مورد دلخواه مردم این کشور برگزار شود و خارج از نتایج انتخابات که قطعا هر نتیجه‌ای در انتخابات حاصل شود، می‌تواند مورد رضایت و مطلوب ایران باشد و رای مردم افغانستان برای ما قابل پذیرش است، همکاری‌های خود را ادامه می‌‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پنج کمیته‌ای که بین دو کشور در حوزه‌های مختلف کار کرده است، اظهار داشت: کمیته خاصی قاچاق مواد مخدر، تروریسم و مسائل مرزی و ... را داشتیم در کنار مسائل آب و همکاری‌های اقتصادی. ما در پایان راه مذاکرات و تبادل نظر و رایزنی در پنج کمیته بودیم و بحث‌های مقدماتی هم باید برای نگارش و تدوین سند جامع همکار‌ی‌های ایران و افغانستان که باید توسط دو رئیس جمهور امضا شود، صورت گرفته باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: همه مسائلی که می‌تواند بین ما و افغانستان وجود داشته باشد در کمیته‌های پنجگانه دیده شد و درباره آن صحبت کرده و نتایج خوبی دریافت کردیم که مورد رضایت طرفین است و امیدوارم سند جامع بتواند با سرعت بیشتر و بهتری جلو برود.

*نهایتا بازنده این بازی ایالات متحده آمریکاست

خبرنگاری با اشاره به اتهامات آمریکایی‌ها علیه ایران در آستانه نشست FATF درباره انتظار تهران از این نهاد سؤال کرد که قاسمی گفت: این امیدواری وجود دارد همین نهاد و سایر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در استقلال کامل رای و نظر خود را داشته باشند و تصمیمات مقتضی را بدون فشار خارجی اتخاذ کنند. 

وی یادآور شد: البته رفتار آمریکا به خصوص در ماه‌های اخیر و شاید بیشتر بعد از نشست مجمع عمومی سازمان ملل و جلسه شورای امنیت که به ریاست ترامپ برگزار شد و رای دیوان بین‌المللی دادگستری و اتفاقات دیگر، باعث شده که آمریکا با عصبیت بیشتری درباره برخی از مسائل ایران برخورد کند و تلاش‌هایی را برای جبران شکست‌ها و وضعیتی که منجر به انزوای بیشتر آمریکا و تنهایی آن در سطح بین‌المللی شد، انجام دهد.

قاسمی اضافه کرد: ما این رفتار را که البته رفتار جدیدی هم نیست و با این نوع سیاست‌ها و منش‌های آمریکا از گذشته آشنا هستیم و شاید در برخی از بخش‌ها تشدید شده باشد، آشنا هستیم و مطمئن هم هستیم نهایتا بازنده این بازی ایالات متحده آمریکاست و علائم آن را در هفته‌های اخیر به خوبی در صحنه جهانی و در ارتباط با ایران شاهد بودیم.

* موضوع معطل شدن تعیین دو سفیر ایران در چین و هند در دفتر ریاست جمهوری نیست

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تعیین سفرای ایران در چین و هند و اینکه گفته می‌شود وزارت خارجه منتظر نظر نهاد ریاست جمهوری در این خصوص است نیز گفت: فرض محال، محال نیست؛ سفرای ما در این دو کشور مشخص شدند و یکی از آنها امیدوارم خیلی زود و طی چند هفته آینده بتواند به محل ماموریت خود عزیمت کند و آخرین بخش‌های پروتکل اعزام سفرا طی شود که خبررسانی خواهیم کرد.

وی افزود: در مورد کشور دیگری قدری پروسه و روند کار عقب‌تر است و موضوع اصلا، موضوع معطل شدن در دفتر ریاست جمهوری نیست و بنا را بر پایه قرار دادن این موضوع، اشتباه است. مشکلی در این خصوص وجود ندارد و اگر چنین تصوری وجود دارد را به شدت تکذیب می‌کنم و مشکل ریاست جمهوری نیست و ما مشکلی در این زمینه نداریم.

* درباره خاشقچی اظهارنظری نمی‌کنم/صبور باشید

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران در خصوص ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار معارض سعودی هم خاطرنشان کرد: تا چیزی برای من قطعی و روشن نشده باشد، سعی می‌کنم اظهارنظری نداشته باشم. در این مورد هم همینگونه است و اظهارنظر خاصی ندارم.

قاسمی افزود: به هر حال موضوعاتی در جهان اتفاق می‌افتد برخی اوقات باید صبر کرد که اصل ماجرا چیست، سعی کنید صبور باشید که ببینید اخبار و تحولات به چه سمت و سویی سیر می‌کند.

وی درباره مطالب منتشر شده در رسانه‌های عربستان از جمله العربیه مبنی بر احتمال نزدیکی عربستان به ایران در پی قضایای مربوط به خاشقچی نیز بیان کرد: من رسانه‌های عربستان و این دیدگاه را ندیدم و درباره آن قضاوتی نخواهم کرد.

* دیپلمات ایرانی بازداشت شده بیگناه و قربانی توطئه گروه تروریستی معاند روابط ایران و اروپا 

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره پرونده «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی بازداشت شده که در حال حاضر به بروکسل مسترد شده و همکاری ایران در این زمینه و اینکه فرانسه گفته تا این قضیه روشن نشود اقدام به اعزام سفیر به ایران نخواهد کرد نیز گفت: ما در تماس دائم با این کشورها هستیم و دیدگاه خود را مطرح می‌کنیم و اعتقاد راسخ داریم این فرد بیگناه است و قربانی یک توطئه یک گروه تروریستی معاند روابط ایران و اروپا و برخی کشورهای دیگر است.

وی افزود: دیر یا زود این کشورها هم به این مسئله خواهند رسید که این فرد بیگناه است و نهایتا باید آزاد و تحویل ایران داده شود، تماس‌های ما ادامه خواهد داشت و ما از هر تلاشی برای اثبات بیگناهی این فرد و استفاده از مکانیسم‌های حقوقی کار را ادامه می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم هر چه زودتر به این توطئه‌ای طراحی شده فائق بیایم و از این مسئله عبور کنیم.

قاسمی روابط ایران و اتحادیه اروپا را مهم خواند و گفت: تماس‌های ما وجود دارد و ما مسائل را هر کدام در جای خود می‌بینیم و یک موضوع دلیل عدم همکاری و گفت‌وگو نکردن در سایر حوزه‌ها نیست. ما تماس داریم و صحبت می‌کنیم و در این مسیر با جدیت هدف خود را دنبال می‌کنیم که آزادی این دیپلمات ایرانی است.

*جدیدا هیچ درخواست رسمی از سوی اروپا برای تأسیس دفتر در تهران دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه درباره مباحث مطرح شده از سوی فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر درخواست اروپا برای بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیز گفت: این موضوع قبلا توسط اتحادیه اروپا مطرح شده بود، موضوعی است در دستور کار و مورد بررسی است و این بررسی‌ها کماکان ادامه خواهد داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: آن چیزی که در این کمیسیون و در دیدار تعدادی از روسای نمایندگی‌های اروپا در این نشست مطرح شده بود بخشی از گفت‌وگوهای بسیار در موضوعات متعدد بوده که بین نمایندگان و سفرا مطرح شده است.

وی یادآور شد: جدیدا هیچ درخواست رسمی را از سوی اروپا دریافت نکرده‌ایم؛ ولی آن چیزی که قبلا مطرح بود، در دستور کار طرف ایرانی قرار داشته و دارد و بعد از اتمام بررسی‌های لازم و شرایط لازم، نظر نهایی ایران را اعلام خواهیم کرد.

* ایران بزرگ‌ترین خریدار سویای آمریکا شده؟

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خبر به صفر رساندن واردات سویای آمریکا توسط چین و اینکه در عوض ایران بزرگترین خریدار سویای آمریکا شده و اینکه آیا ایران بخشی از تلاش چین در جنگ تجاری علیه آمریکا را خنثی کرده است؟ گفت: در مورد افزایش خرید سویا شما را به وزارت بازرگانی و ... ارجاع می‌دهم که آمار را دریافت کنید. این موضوع در حیطه صلاحیت آنهاست.

* تماس‌های دیپلماتیک با عراق درباره زوار ایرانی اربعین

قاسمی درباره رایزنی‌های ایران با عراق به منظور فراهم کردن تسهیلات برای زوار ایرانی اربعین نیز گفت: از مدت‌های پیش ستاد اربعین فعال بوده است و همه ارگان‌های ذیربط در آن حضور داشتند، وزارت خارجه نماینده ویژه‌ای در آن ستاد داشته است.

وی افزود: تمامی تماس‌های دیپلماتیک با دولت عراق توسط بخش‌ کنسولی وزارت خارجه، سفارت ایران در بغداد و سرکنسولگری‌های ایران در عراق و دنبال و سعی شده تسهیلات بیشتری با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور ایجاد شود. وزارت امور خارجه در تماس دائم با رئیس نمایندگی عراق در تهران است و فکر می‌کنم همه امور روی روال خود است و اطلاعات ما حاکی از آن است که جای نگرانی وجود ندارد و هر آنچه که می‌توانسته مایه نگرانی باشد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

* آمریکا در بحث صلح در افغانستان جدی نیست

خبرنگار صدای افغان درباره تلاش جدی آمریکا در خصوص طرح صلح افغانستان و اینکه تقاضایی برای نقش ایران در روند صلح افغانستان مطرح شده سؤال کرد که قاسمی در این باره پاسخ داد: هدف آمریکا در مناسباتش با افغانستان و دیگر کشورهای منطقه روشن است. آمریکا نشان داده در جهت امنیت و ثبات کشورها اقدام نمی‌کند و حضورش عمدتا مایه تفرق، درگیری و جنگ‌های داخلی است و به این بی ثباتی و نابسامانی‌ها دامن می‌زند.

قاسمی با بیان اینکه مسئله افغانستان و امنیت، ثبات و صلح آن نمی‌‌تواند تنها با یکی دو کشور مورد گفت‌وگو قرار بگیرد و حل و فصل شود، خاطرنشان کرد: همانگونه که تاکنون شاهدیم شرایط افغانستان به علت دخالت‌های نابه‌جای آمریکا و برخی کشورهای منطقه، هنوز از وضعیت مطلوب برخوردار نیست.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه افزود: آمریکا می‌داند اگر بخواهد برای صلح واقعی و امنیت در افغانستان تلاش کند، باید از روش‌های دیگر و سیاست‌های دیگرگونه‌ای استفاده کند که بتواند به ثمر بنشیند. این نوع اقدامات نشان می‌دهد آمریکا در بحث افغانستان اهداف دیگری را دنبال می‌کند و در بحث صلح جدی نیست و به دنبال جبران برخی موانع و مشکلاتی است که آمریکا مسبب اصلی آن در گذشته بوده است.

*لغو معافیت صدور ویزای صربستان برای اتباع ایرانی

خبرنگاری درباره اقدام دولت صربستان در لغو معافیت صدور ویزا برای اتباع ایرانی آن هم به صورت یک طرفه سؤال کرد که قاسمی پاسخ داد: ما در تماس بودیم و مذاکره کردیم، در جریان موضوع بودیم و از طریق سفارتخانه‌ها و در سطوح عالی در این خصوص صحبت شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فردا (سه‌شنبه) روز نهایی لغو روادید است و لغو روادید از جانب ایران برای اتباع صرب و از جانب صربستان برای اتباع ایرانی از فردا لغو می‌شود، بیان کرد: دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد و حدس و گمان‌هایی می‌تواند باشد و برخی موضوعات را با ما مطرح کردند.

قاسمی افزود: البته تا حدی برای برخی از ما در وزارت خارجه قابل پیش بینی بود که یک مقطعی از زمان این اتفاق می‌افتد چرا که صربستان کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا بوده و عضویت آن پذیرفته شده و کشورهایی که عضویتشان پذیرفته می‌شود و مراحل عضویت طی می‌شود، یک فرصت را برای تطبیق برخی از مقررات خود با دیگر مقرراتی که در اتحادیه اروپا اعمال می‌شود، دارند.

به گزارش فارس، وی بیان کرد: دلیل دیگری که می‌تواند وجود داشته باشد اندک شماری از ایرانیانی که در صربستان حضور پیدا کردند شاید مقررات و قوانین صربستان را خیلی رعایت نکردند و گهگاهی با برخی مشکلات در فرودگاه‌های این کشور مواجه بودیم و این بحث بود که اگر مشکلات ادامه یابد باید چاره‌ای اندیشیده شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: با تفاهم طرفین، قرار شد با توجه به اینکه دو کشور می‌توانند از ظرفیت‌های توریستی خود استفاده کنند، دولت صربستان در زمان بسیار کوتاهی حدود هفت یا 10 روز در نهایت درخواست‌های اتباع ایرانی را برای ویزا مورد بررسی قرار دهد و ویزای لازم را برای آنها در صورت دارا بودن همه مدارک موردنظر قوانین صربستان، صادر کند. 

*ترامپ از مشاوران و کارشناسان خردمندتری استفاده کند

خبرنگاری با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشور و با بیان اینکه گفته می‌شود عوامل خارجی‌ در داخل کشور این اقدامات را صورت می‌دهند نظر قاسمی را جویا شد که وی گفت: اینکه مشکلات اقتصادی داخلی ما از بیرون هدایت می‌شود یا نمی‌شود را نمی‌دانم، ولی می‌توانم به خصومت آمریکا علیه ایران اشاره کنم که مانع می‌شود ایران بتواند در مسیر  رشد و توسعه خود حرکت کند.

وی با بیان اینکه سیاست خصمانه آمریکا کماکان ادامه دارد و از هر کارشکنی و اخلال در روابط خارجی ایران کوتاهی نکرده و نمی‌کند، عنوان کرد: امیدوارم نهایتا در مسیری که فعلا وجود دارد، آقای ترامپ بتواند از کارشناسان و مشاوران معتدل‌تر و خردمندتری که مسائل ایران، تاریخ ایران و منطقه را می‌شناسند استفاده کند و از استمرار اشتباهاتی که می‌تواند سرانجام ناخوشایندی را برای سیاست‌های آمریکا داشته باشد پرهیز و این اشتباهات را جبران کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اصل سوال شما امنیتی است و باید دستگاه‌های امنیتی و نیروهای امنیتی و شاید بخش‌های اقتصادی به شما پاسخ دهند. من با توجه به جایگاهم در وزارت خارجه در مورد تئوری شما نمی‌توانم صاحبنظر باشد.

* نه سوچی دچار مشکل شده و نه روند آستانه

خبرنگاری با بیان اینکه امروز آخرین روز خروج مسلحان از منطقه حائل در ادلب است ولی براساس اخبار هیچ گروهی خارج نشده، از قاسمی پرسید آیا توافق سوچی به بن بست رسیده است؟ که وی گفت: در روند آستانه ما موفقیت‌های بسیاری داشتیم و اگر به تاریخ و روند آستانه بنگرید، آن را کاملا خواهید دید و البته در کنار این موفقیت‌ها فراز و نشیب‌های زیادی وجود داشته است.

وی افزود: طبعیت این نوع اقدامات، همکاری‌ها و مسائل پیچیده همین است که گاهگاهی می‌توانید با مشکلات مواجه شوید و دیالوگ، تعامل و نشست‌ها راهکارهایی است برای عبور از موانع.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: نه سوچی دچار مشکل شده و نه روند آستانه، فرصت باقی است و می‌تواند اتفاقات دیگری در امروز و روزهای دیگر بیفتد و نمی‌توانیم هر موضوعی را با یک معیار و ملاک مورد ارزیابی قرار دهیم.

* خواست و مطالبه ما از 1+4 بود

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره کانال ویژه مالی اروپا و اینکه آیا چین و روسیه نیز در چارچوب این کانال عمل می‌کنند؟ سؤال کرد که وی پاسخ داد: آنچه خواست ما بود، مطرح و پیگیری شد، مطالبه ما از 1+4 بود و روسیه و چین هم در کنار سه کشور دیگر متعهد و مسئول بودند که در این جهت کار کنند و در مذاکرات حضور داشته و تلاش‌های خود را همه کشورها در جمع 1+4 و در یک بعد وسیع‌تر انجام داده و موضوعات در زمینه‌های مختلف پولی و غیر پولی دنبال شده است.

وی ادامه داد: اگرچه ما با روسیه و چین خارج از 1+4 تعاملات و روابط خاص داشتیم و خواهیم داشت که می‌تواند همکاری‌های ما در بخش‌های مضاعف و تشدید کند. امیدواریم تلاش‌هایی که همه در این مسیر و جهت طی شده ما تا این تاریخ (13 آبان) شاهد دریافت این مکانیسم و سازوکار باشیم.

قاسمی گفت: امید ما این است در این مقطع چیزی را که دریافت می‌کنیم، آن چیزی باشد که مطلوب همه کارشناسان و مقامات جمهوری اسلامی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: فکر می‌کنم به زودی این راهکار عملیاتی شود و با توجه به روندی که در پیش است تا مقطع آبان ماه، و در این ایام بتوانیم این مکانیسم‌ها و سازوکارها را در حدی که میسر است اعلام کنیم. الان از پرداختن به جزییات اجتناب می‌کنم.

*بازداشت دانشجوی ایرانی در استرالیا در دستور کار جدی سفارت ایران در کانبرا

قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره پیگیری‌های انجام شده در خصوص «رضا دهباشی» دانشجوی ایران در کویینزلد استرالیا که به اتهام صادرات تجهیزات راداری به ایران در بازداشت به سر می‌برد نیز گفت: این موضوع نمی‌تواند پیگیری نشود، پیگیری‌های لازم شده و یکی از دستور کارهای جدی سفارت ما در کانبرا این موضوع است.

وی افزود: متاسفانه با بداخلاقی‌های آمریکا مواجه هستیم که کماکان و هر از گاهی با این نوع اقدامات، این رفتار خصمانه خود را در قبال جمهوری اسلامی و شهروندان ایرانی نشان می‌دهد و با اتهامات واهی و بی ربط خواهان دستگیری افرادی می‌شود که هیچ گناهی ندارند و خواستار استرداد آنها به آمریکا می‌شود، ما این موضوع را در دستور کار داریم و در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امیدوارم بتوانیم و بشود این انسان بیگناه را از این کشور خلاص کنیم و این اتهام برطرف و بیگناهی ایشان ثابت شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول