اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

در نشست هفتگی با خبرنگاران

قاسمی: در بخش‌های زیادی به تفاهم با اروپا، روسیه و چین نزدیک شده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید روند مذاکرات با اروپا و چین و روسیه ادامه دارد و نهایتا در بخش‌های زیادی به سازوکارهای مشخص و تفاهماتی نزدیک شدیم.

قاسمی: در بخش‌های زیادی به تفاهم با اروپا، روسیه و چین نزدیک شده‌ایم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست خبری، فاجعه تروریستی اهواز را تسلیت گفت و این اقدام جنایتکارانه را شدیدا محکوم کرد.

قاسمی گفت: بحث تروریسم نیاز به اجماع و اقدام جهانی دارد و همه کشورها به جد باید با این پدیده شوم مقابله کنند و برخورد جدی کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که دلارهای نفتی و زد و بندهای سیاسی و اقتصادی بین برخی کشورها با کانون‌های توطئه و پرورش تروریسم و تولید این تفکر، مانع مبارزه جدی جامعه جهانی با این پدیده نشود.

قاسمی همچنین از مقامات و کشورهای خارجی که همدردی خود را با دولت و ملت ایران ابراز داشتند، تقدیر کرد و این را طلیعه روشنی از این دید که بخش عمده‌ای از جامعه جهانی در برابر تروریسم و این اقدامات خشن هوشیار است و عزم خود را برای همکاری در مقابله با تروریسم نشان می‌دهد.

*به تفاهماتی با اتحادیه اروپا، چین و روسیه در برخی از حوزه‌ها نزدیک شدیم

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا و برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه این طرح شبیه طرح نفت در برابر غذاست، گفت: روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و چین و روسیه بعد از 18 اردیبهشت و خروج آمریکا از برجام آغاز شد، ادامه داشت و دارد و نهایتا در بخش‌های زیادی به سازوکارهای مشخص بعد از آمد و شدها بسیار و مباحث زیادی که حول و حوش این سازوکارها انجام شد به تفاهماتی در برخی از حوزه‌ها نزدیک شدیم.

وی اضافه کرد: در برخی از حوزه‌ها بعد از نشست نیویورک بین وزرای خارجه ایران و 1+4 قرار شد کارها کمی تکمیل شود. به دلایل خاص و فشاری که آمریکا بر همه کشورهای جهان برای ممانعت از همکاری‌های اقتصادی با ایران دارد و هزینه‌ها و وقت بسیاری را برای این منظور صرف می‌کند، در نهایت تا حدود زیادی ساز‌وکارهای ما و مذاکرات بین ما و اروپا مطرح بوده و مطرح است، خیلی علنی و آشکار نشده و نخواهد شد، به دلایل مصالح ملی و معاندانی که در این میان درصدد تخریب این رابطه و شکل گیری این سازوکارها هستند که می‌تواند به کارشکنی‌های آمریکا کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین تصریح کرد: اظهارنظرهایی که در خصوص این سازوکار مطرح می‌شود، بیشتر گمانه‌زنی است و اطلاع دقیقی از مکانیسم‌هایی که طراحی شده و در حال نهایی شدن است و انشاءالله نهایی خواهد شد، ندارم و بحث نفت در برابر غذا و یا تعابیر دیگر را رد می‌کنم. 

* اگر طرف‌های مقابل تضمین‌های لازم برا برآورده نکنند تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهیم کرد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات ظریف مبنی بر اینکه اگر سازوکارهای اروپا کارآمد نباشد ایران از برجام خارج می‌شود، عنوان کرد: قطعا تفاهم اولیه ما با اتحادیه اروپا و دیگر شرکا بر این بود که با توجه به خواست و اصرار آنها ما روند قبلی را در ادامه کار برجام داشته باشیم و در این زمینه تفاهم کردیم که این مشروط است به اینکه اتحادیه اروپا و 1+4 بتوانند خواسته‌های ایران را تامین کنند و بر این قول و خواسته خود پای خواهیم فشرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تفاهماتی که صورت می‌گیرد، روند استمرار در برجام حفظ شود ولی اگر اتحادیه اروپا و دیگر شرکا نتوانند تضمین‌های لازم و ضمانت‌های مورد نیاز ایران را برآورده کنند، این امر می‌تواند در تصمیم ایران تاثیرگذار باشد و در این صورت ایران تصمیمات مقتضی و لازم را اخذ کرده و راهی را که به مصلحت کشور خواهد بود، دنبال می‌کند.

*در همه فرآیند مذاکرات حضور داریم و آگاهی کامل داریم

خبرنگاری از قاسمی پرسید که آیا ایران از محتوای این سازوکار ویژه مالی اطلاع دارید؟ که وی پاسخ داد: طبیعی است که ما از سازوکارها و روند مذاکرات کارشناسی و در سطوح بالاتر آگاهی کامل داریم و پیرامون مکانیسم‌ها، سازوکار و این بسته‌ها مدت‌هاست مذاکره می‌کنیم و آگاهی لازم در طرف ایرانی در بخش‌های اقتصادی و بازرگانی وجود دارد.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته پیشنهاداتی وجود داشته که بخشی از آنها احساس شده که ناکارآمد است یا تضمین‌های لازم را ندارد از آنها خواسته یا بازنگری کنند و موانع کار با آنها مورد بحث قرار گرفته و با آنها تفاهم شده که مجددا درباره این موضوعات که دارای ابهام بوده، بحث شود و راهکارهای جدید و مشکلات و موانع آینده رفع و رجوع شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در همه فرآیند مذاکرات حضور داریم و آگاهی کامل داریم، بخش‌هایی به مراحل نهایی رسیده و تفاهم شده و بخش‌هایی باقیمانده که فرصت داریم با توجه به پیچیدگی‌های موجود و سخت بودن سازوکارهایی که احتمالا بخشی از آنها جدید است و در نوع خودش باید برای اولین بار مورد استفاده قرار بگیرد.

وی بیان کرد: مشکل اینجاست که ما باید این بخش باقیمانده موضوعاتی که مورد نظر ماست و نیاز به فرمول‌هایی دارد که مسائل ایران را حل کند، به نهایت کار برسد که در نهایت این توافق اتفاق می‌افتد. اگر نتوانیم درباره بخش‌های باقیمانده تفاهم لازم را داشته باشیم، احتمالا به فاز جدید و مرحله جدید ورود می‌کنیم که می‌تواند مباحثی که از سوی آقای ظریف مطرح شد مورد توجه نظام قرار بگیرد و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

قاسمی در عین حال گفت: اگرچه آمریکا و برخی از کشورهای خاص سعی می‌کنند این هماهنگی، همکاری و سازوکارهایی که باید بین ما و اتحادیه اروپا و چین و روسیه و حتی برخی کشورهای دیگر تعریف شود، صورت نگیرد.

*پیام‌های حمله موشکی بامداد سپاه به مقرهای تروریست‌ها در شرق فرات

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیام‌های حمله موشکی بامداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مقرهای تروریست‌ها در شرق فرات، گفت: اگر قرار بود پیام‌ها بیان شود، احتمالا سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که داد همه پیام‌های خود را منتشر می‌کرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: هر اقدامی و حرکتی چه توسط بخش‌های نظامی در جهان و چه توسط سیاستمداران و دیگران بدون پیام نیست، حتما پیام‌های ویژه و مشخصی دارد، ولی آنچه بشود به عیان و صراحت در اینجا از آن نام برد، عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در مبارزه‌ای مستمر، پایدار و جدی علیه کانون‌های پرورش، تولید، تسلیح و آموزش تروریسم در سطوح و طیف‌های مختلف است که این عزم و اراده را بامداد امروز از سوی نیروهای جان برکف سپاه پاسداران دیدیم و می‌شود در این مورد در آینده بحث‌های بیشتری را داشت.

* امیدواری به شکل گیری دولت جدید عراق براساس خواست مردم

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تحولات عراق که قرار است به انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر این کشور منجر شود و اقدام آمریکا در بستن سرکنسولگری این کشور در بصره که دلیل این کار را تهدیدات ایران عنوان کرده، بیان کرد: در این مورد موضع گیری شد. سیاست آمریکا در منطقه و در عراق روشن است و همچنین سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی نیز کاملا شفاف است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکایی که با شعار ثبات و ایجاد امنیت به عراق حمله کرد، امروز شاهدیم بعد از سالیان نهایتا بیش از گذشته منبع و مروج خشونت و بی ثباتی در عراق است.

وی اضافه کرد: هدف آمریکا در اقدام اخیر (تعطیل کردن کنسولگری) و ایجاد مشکلات جدید برای دولت و کشور عراق در برهه خاص است که عراق در شرف انتخاب دولت جدید است و نهایتا فرافکنی و اتهام زنی از سیاست‌های بارز و روشن  آمریکا نسبت به ایران است.

قاسمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خودش در بصره قربانی اقدام گروه‌های خشن و مزدوری بود که از دیگر کانو‌ن‌های معاند برای تهاجم به سرکنسولگری ایران دستورات لازم را داشتند، گفت: اسنادی که بعدا به دست آمد و روی آن کار می‌شود، گویای این دخالت و برخورد ناشایست و محکوم است.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید عراق در روزهای آینده براساس خواست مردم شکل بگیرد و این کشور بتواند با اقتدار بیشتری در جهت تثبیت امنیت، ثبات و توسعه اقتصادی خود حرکت کند.

*لاوروف لطف دارد/موضع روشن ایران در قبال رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات لاوروف مبنی بر آمادگی روسیه برای میانجی‌گری بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: ایشان لطف دارد ولی فکر می‌کنم همگان می‌دانند که موضع جمهوری اسلامی نسبت به این رژیم و نامشروع بودن آن چگونه است.

* پیشرفت‌های خوب در بحث صادرات نفت ایران به اروپا

وی در پاسخ به سوالی درباره عقد قرارداد نفتی بین ایران و اتحادیه اروپا و همچنین صادرات نفت ایران به اروپا عنوان کرد که بحث صادرات نفت ایران از ابتدا یکی از موضوعات اساسی ما با اتحادیه اروپا بوده و مذاکرات خوبی در این زمینه داشته و پیشرفت‌های خوبی داشتم.

قاسمی افزود: گام‌ها رو به جلو بوده و سازوکارها تا حدود زیادی نهایی شده است و  این یکی از بخش‌هایی است که در بین مباحث مختلفی که با اروپا داشتیم خوب پیش رفته و سازوکارهای آن تنظیم شده و امیدوارم در کنار بقیه نیازها و سازوکارهایی که باید تنظیم شود، این موضوع بتواند به شکل مطلوب در آینده اجرایی شود و شکل واقعی و عملی به خود ببیند.

*اقدام نسنجیده مجلس نمایندگان آمریکا

قاسمی قطعنامه صادره توسط مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ادعای همکاری ایران با جبهه پولیساریو را اقدامی نسنجیده، بی ربط و غلط کنگره آمریکا خواند که نشان می‌دهد نه از جبهه پولیساریو، وضعیت منطقه و نه از موضع جمهوری اسلامی اطلاع دارند.

وی این اقدام را به لابی‌های مشخص در مجلس نمایندگان آمریکا از جمله کشور مراکش نسبت داد و افزود: مراکش پیش از این اتهاماتی را به ایران وارد کرد و پاسخ آن را دریافت کرد و قرار شد در سفری که وزیر خارجه آنها به صورت فشرده به ایران داشت، اسناد و مدارکی اگر در اختیار دارند در اختیار ایران قرار دهند که اگر شک و شبهه‌ای برای آنها وجود داشت، جمهوری اسلامی آن را برایشان روشن کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متاسفانه به جای اقدام سازنده و عملی، پادشاهی مراکش به صورت یک طرفه اقدام به قطع رابطه با ایران کرد و روابط دو کشور قطع شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: فکر می‌کنم با روش‌ها و خصومت‌هایی که آمریکا دارد و کشورهای ضعیف و کشورهایی که دست آنها همواره برای دریافت چیزی نزد دیگران دراز است، این رفتار قابل توجیه است که چنین موضوعی در کنگره آمریکا به صورت قطعنامه علیه ایران صادر می‌شود.

*دولت آلمان دیپلمات ایرانی را هر چه زودتر تبرئه و به ایران عودت داده شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره رای دادگاهی در آلمان در موافقت با درخواست استرداد دیپلمات ایرانی بازداشت شده در  آلمان به بلژیک گفت: این موضوع از ابتدا با توجه به اتهاماتی که نسبت به دیپلمات ایرانی مستقر در وین مطرح شده بود، توسط وزارت خارجه و همچنین سفارتخانه‌های ایران در وین، برلین و بروکسل با جدیت تمام دنبال شده و می‌شود.

وی افزود: امیدواریم دولت آلمان به واقعیت‌ها و آنچه اتفاق افتاده، وقوف کامل پیدا کند و نهایتا دیپلمات مزبور تبرئه و به ایران عودت داده شود. در این جهت همه تلاش‌های لازم و تلاش‌هایی که امکانپذیر بوده انجام شده و تا نتیجه نهایی ما این تلاش‌ها را دنبال خواهیم کرد.

*درخواست رسمی مشخصی از سوی آمریکایی‌ها نداشتیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره درخواست ترامپ برای ملاقات با روحانی گفت: بستگی دارد آقای ترامپ چگونه صبح از خواب بیدار شود و تصمیم بگیرد چگونه صحبت کند و صحبت‌ها و رفتارها بسیار متناقض است و رفتارها در عمل بسیار خصمانه است و اینگونه ادعاها هست و گامی به جلو و گامی به عقب است.

وی افزود: تا آنجا که اطلاع دارم، درخواست رسمی مشخصی از سوی آمریکایی‌ها در نیویورک برای دیدار با مقامات  ایرانی صورت نگرفته است و این شیوه رفتاری ترامپ بیش از گذشته بی اعتمادی گسترده‌تری را نزد طرف ایرانی ایجاد کرده است و وقعی به این صحبت‌ها که پایه و اساس ندارد، نخواهیم داشت.

*مانعی برای معرفی سفیر فرانسه در تهران نیست 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره عدم معرفی سفیر فرانسه در تهران و گفت‌وگوهای ماکرون و روحانی و وزرای خارجه ایران و فرانسه گفت که اطلاع دقیقی درباره جزییات این مذاکرات ندارد.

وی در عین حال افزود: طیف زیادی از موضوعات بین ما و طرف فرانسوی وجود دارد که مهمترین آن بحث برجام و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در شرایط فعلی و آینده نزدیک است. در مباحث دوجانبه مسائل زیادی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده است. در مورد مباحث منطقه‌ای صحبت کرده‌ایم و در گذشته هم این مباحث بین ما و دیگر کشورهای اروپایی به صورت دوجانبه وجود داشته است.

قاسمی عنوان کرد: در مورد اعزام سفیر، مباحث مختلفی در این زمینه وجود دارد که یک مقدار با گمانه زنی‌های رسانه‌ای مواجهیم و بخش دیگر موضع واقعی کشورهاست که براساس منافع و مصالح خود نهایتا اتخاذ تصمیم می‌کنند.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: سفیر قبلی فرانسه با توجه به سمت جدید به‌عنوان نماینده ویژه ریاست جمهوری در بحث سوریه، به الیزه منتقل شد و هنوز سفیر جدیدی را معرفی نکرده‌اند و می‌توانند دیر یا زود سفیر خود را معرفی کنند و مانعی برای این کار وجود ندارد.

*رفتار مضحکه و طنز نتانیاهو

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره اینکه آیا ایران به صورت رسمی می‌خواهد پرونده‌ای را برای رژیم صهیونیستی باز کند در خصوص همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و باز کردن تأسیسات هسته‌ایش به روی بازرسان آژانس که قاسمی پاسخ داد: آنچه که از سوی رژیم صهیونیستی در قبال ایران مشاهد شده، می‌شود و خواهد شد با توجه به عناد، خصومت و اشغالگری آن نهایتا عناد و کارشکنی در کار جمهوری اسلامی ایران و تخریب وجهه ایران و اقداماتی که معمولا با رفتارهایی که جهان و ملت ایران شاهد آن هستند، صورت می‌پذیرد که تاکنون موفقیت چندانی برای نخست‌وزیر این رژیم نداشته و رفتار ایشان بیشتر به مضحکه و طنز شباهت داشته است.

وی گفت: بحث هسته‌ای این رژیم بحث مهمی است که نه تنها ایران بلکه کشورهای زیادی در جهان در این مورد حساسیت دارند و این اتفاق باید در سطح جهان بیفتد و این وضعیت در مورد رژیم اشغالگر نمی‌تواند پایدار باشد و ادامه یابد.

* تسهیلات برای زائران ایرانی اربعین حسینی

به گزارش فارس، قاسمی درباره تسهیلات وزرات خارجه برای زائران اربعین حسینی نیز گفت:‌ بحث اربعین در ستادی زیر نظر وزارت کشور با حضور ارگان‌های ذیربط از مدت‌ها پیش کار خود را آغاز کرده و نمایندگی ما در بغداد و سرکنسولگری‌های ما در عراق از مدت‌ها پیش تمهیدات لازم را برای این مقطع خاص تدارک دیده‌اند. ستاد به طور روزمره روند کار خود را دنبال می‌کند و مذاکرات زیادی برای تسهیلات بیشتر با طرف‌های عراقی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل و معضلاتی که احساس می‌شد احتمالا امسال وجود داشته باشد، بحث پرداخت هزینه ویزا به صورت ارز و دیگر هزینه‌هایی  بود که به کسانی که وارد خاک عراق می‌شوند، تعلق می‌گیرد که با تمهیدات و مذاکراتی که انجام شد تصورم این است که امروز این مسئله حل شده و ایرانیان با پرداخت مبلغی بیش از 300 هزار تومان به ارگان‌های ایرانی هم ویزا را دریافت می‌کنند و هم سایر هزینه‌های قانونی و مقرری که در بدو ورود به عراق باید پرداخت شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: لذا ایرانیان به لحاظ پرداخت هزینه‌های ارزی مشکلی ندارند و به ریال پرداخت خواهند کرد که این حاصل تلاش و تماس و مذاکرات با طرف‌های عراقی بوده که در نهایت بین دو دولت و ارگان‌های ذیربط این تسهیلات انجام خواهد شد.

قاسمی گفت: ثبت‌نام‌ها در حال آغاز شدن است و تا دیروز چیزی حدود 50 هزار نفر ثبت نام کرده بودند و هنوز در ابتدای کار هستیم و طی روزهای آینده مراجعات بیشتر خواهد بود و بخشی هم به صورت آزاد و از طرق دیگر سفر می‌کنند که قواعد حاکم بر آنها در پرداخت هزینه ویزا و عوارض فرودگاهی در نجف متفاوت است و آنها از سیستم و قاعده دیگری پیروی می‌کنند.

*بازداشت 9 صیاد ایرانی کماکان در دست بررسی است

خبرنگاری درباره وضعیت 9 صیاد بوشهری که توسط گارد ساحلی امارات متحده عربی بازداشت شده‌اند، سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت:‌ اطلاعات جدیدی در این زمینه ندارم و موضوع کماکان در دست بررسی است و تماس‌ها وجود دارد و در مورد اصل موضوع اختلاف نظرهایی بین دو کشور است.

وی ادامه داد: کنسولگری ما در دبی و سفارت ما در ابوظبی فعال هستند و همچنین مدیریت بخش خلیج فارس در وزارت خارجه در تهران موضوع را دنبال می‌کند و امیدوارم بتوانیم هر چه زودتر موضوع را باز کرده و اطلاعات لازم را ارائه کنیم.

قاسمی بیان کرد: ارائه اطلاعات بیشتر در مقطع کنونی شاید مصلحت نباشد، کمی صبر کنیم و انشاءالله بتوانیم خبرهای بهتری را در این زمینه داشته باشیم.

* تشریح اقدامات وزارت خارجه درباره حادثه تروریستی اهواز/به سادگی از آن نمی‌گذریم

خبرنگاری درباره دخالت دیگر کشورها در حمله تروریستی اهواز و اقدامات حقوقی وزارت خارجه برای عدم تکرار حوادث این چنینی سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: تمام اقداماتی که به وزارت خارجه مربوط می‌شد و ارتباط پیدا می‌کرد، صورت گرفته اعم از مراجعه به سازمان‌های بین‌المللی و همچنین مراجعه به برخی کشورهای خاص برای بازگرداندن برخی از عناصر گروه‌های تروریستی که می‌توانستند و در این موضوع نقش داشتند، اقدامات لازم از طریق وزارت خارجه صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه این اقدامات را با جدیت تمام دنبال خواهیم کرد، تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد در این مورد حقی از ملت ایران، مردم و شهدای عزیز این فاجعه و بازماندگان و قربانیان ضایع شود.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مصمم هستیم با جدیت تمام این موضوع را دنبال کنیم و کار خود را آغاز کردیم و امیدواریم با جمع آوری اسناد، اطلاعات و ارائه آنها بتوانیم اقدامات لازم را که مشخصا به وزارت خارجه مربوط است، دنبال کنیم و اقدامات ما به گونه‌ای باشد که دیگر کشورها با تعهد و تیزبینی بیشتر و متعهدانه‌تری نسبت به بحث تروریسم و گروه‌هایی که در این کشورها سکنی گزیده‌اند، اقدام کنند.

قاسمی افزود: بخش‌های دیگری از موضوع به دستگاه‌های دیگر کشور مربوط است. همه دستگاه‌ها براساس وظایف ذاتی خود با جدیت اقدام می‌کنند و این موضوعی نیست که جمهوری اسلامی به سادگی از آن بگذرد. ما در آغاز راه هستیم و ادامه خواهیم داد، به هر شکل ممکن که نیاز باشد این بازدارندگی را هم در قبال گروه‌های تروریستی و هم کانون‌های تبلیغ، ترویج و تولید تروریسم به وجود بیاوریم. 

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت:‌ ما این روند را حتما ادامه خواهیم داد و می‌توانم این اطمینان را بدهم که جمهوری اسلامی در این زمینه بسیار جدی و راسخ‌تر از همیشه اقدام خواهد کرد.

*خوشبینی نسبت به تصویب FATF

به گزارش فارس، خبرنگاری از قاسمی پرسید با توجه به سازوکار ویژه مالی اروپا اگر FATF در مجلس تصویب نشود این سازوکار قابلیت اجرا دارد؟ که وی پاسخ داد: الان نمی‌توانم با شفافیت و دقت کامل درباره اینکه فردا جلسه برگزار خواهد شد یا نخواهد شد، صحبت کنم و اطلاع دقیقی ندارم. 

وی افزود: براساس اطلاعی که دارم فردا در مجلس موضوعات دیگری نیز مطرح است و احتمال دارد آن موضوعات طولانی شود و زمان به این موضوع نرسد که اگر چنین شود ممکن است با تعویق مواجه شد.

قاسمی گفت: با توجه به کار کارشناسی وسیعی که طی ماه‌های اخیر در این خصوص در نهادهای مختلف در دولت و خارج از دولت انجام شد، با خوشبینی زیادی برای تصویب این لایحه نگاه می‌کنم، به خصوص با توجه به اینکه تمام نظرات عمده کارشناسی ما، اگر چه مخالفانی در حوزه کارشناسی ممکن است درباره این لایحه وجود داشته باشند، ولی اکثریت بر این باورند که این موضوع به نفع کشور و مصالح ملی و منافع مردم است و تصورم این است که باید خوشبین باشیم و منتظر بمانیم ببینیم نهایتا نمایندگان و مجلس محترم چگونه تصمیم خواهند گرفت.

وی همچنین گفت که ظریف وزیر خارجه این هفته در تهران نیست و تا آخر هفته در نیویورک حضور دارد و افزود: رکورد خوبی از مصاحبه‌ها و ملاقات‌های ایشان در نیویورک داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه باز در پاسخ به این سؤال که اگر تصویب نشود در ارتباط ما با اروپا چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: من براساس اگرها صحبت نمی‌کنم. من نمی‌توانم پیش بینی کنم چه خواهد شد. ممکن است فردا جلسه باشد یا نباشد. تصورم را گفتم. خوشبین هستم با توجه به مباحثی که در کشور مطرح شده و برآوردی که در مجلس وجود دارد از دیدگاه نمایندگان کشور در قبال این موضوع مهم که می‌تواند در اقتصاد و منافع مردم سهم عمده‌ای داشته باشد، خارج از اینکه بخواهم به بحث برجام ورود کنم و این موضوع را به برجام ارتباط بدهم.

وی گفت: خارج از موضوع برجام، این یک بحث مستقل مهم است که قابل توجه است و باید منتظر نتایج کار مجلس باشیم.

* عملکرد معاونت دیپلماسی اقتصادی در 9 ماه گذشته

خبرنگاری از قاسمی درباره عملکرد معاونت دیپلماسی اقتصادی کشور در طول 9 ماه اخیر عنوان کرد: این معاونت براساس یک ضرورت ایجاد شد و براساس شرح وظایف کارش را انجام می‌دهد. شروع به کار این معاونت با تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا مصادف شد و تا حد زیادی شرح وظایف این معاونت را سنگین‌تر کرد. معاونت کار خود را به خوبی دنبال می‌کند.

وی افزود: درباره عملکرد این معاونت در 9 ماه باید ساعت‌ها صحبت کرد و گزارش‌هایی را مکتوب کرد که شاید روزها وقت نیاز داشته باشد و امکان ارائه گزارش درباره عملکرد این معاونت یا هر معاونت دیگری در 9 ماه با توجه به این جلسه امکانپذیر نیست. 

*جامعه جهانی علاقه‌ای به سیاست‌های خودکامه آمریکا ندارد

خبرنگاری با بیان اینکه برخی رسانه‌ها طرح اروپا برای تجارت با ایران در چارچوب برجام را زمینه حضور مجدد شرکت‌های بزرگ در ایران می‌دانند و از قاسمی پرسید که آیا این موضوع تحقق می‌یابد؟ که وی اظهار داشت: اگر به صحبت‌های قبلی من دقت کرده باشید پاسخ‌تان را باید گرفته باشید. ما مکانیسم‌ها و سازوکارهایی که مورد نظر ماست در حوزه نفتی، انرژی، بانک، حمل و نقل و... دنبال کردیم و بخشی به توافق رسیدیم و بخشی را دنبال می‌کنیم و هنوز به جمع بندی نهایی و کامل که قضاوت نهایی را داشته باشیم که همه این سازوکارها می‌تواند خواسته‌های ایران را برآورده کند، به صورت کامل وجود ندارد.

وی افزود: این سازوکارها باید کامل و به مرحله اجرا گذاشته شود و ضمانت‌های لازم برای اجرا وجود داشته باشد و ما آن را در مرحله عمل تجربه کنیم، نهایتا می‌تواند در یک فرآیند خوشبینانه و مثبت آغازی باشد برای کارهای وسیع‌تر و بزرگتر و در حجم بیشتر. چرا که همانطور که در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت و دیگر موارد شاهد بودیم جهان امروز با یکجانبه گرایی آمریکا موافقت چندانی ندارد و علاقه‌‌ای به ادامه اینگونه سیاست‌های خودکامه آمریکا در جامعه جهانی وجود ندارد.

قاسمی گفت: اگر بتوانیم تجربه جدید را در مرحله عمل داشته باشیم می‌تواند راهکارهای جدیدی را برای طرفین و دیگر کشورها ایجاد کند ولی تا رسیدن به این مرحله نیاز داریم کار و تلاش و مذاکره کنیم و جلو برویم که ببینیم نتیجه جهانی چه خواهد شد.

* تماس‌ها بین اعضای آستانه ادامه دارد

خبرنگاری از قاسمی پرسید آیا ایران با توجه به شلیک موشک‌های امروز به مقر تروریست‌ها در شرق فرات نگرانی از خلل وارد شدن به روند مذاکرات آستانه درباره سوریه ندارد؟ که وی گفت: من چنین تصوری ندارم، نگرانی خاصی وجود ندارد. مسائل سوریه تا حد زیادی حل و فصل شده و تروریست‌ها به حد زیادی سرکوب شده و نقاط مشخصی از سوریه درگیر مسئله کانون‌های تولید، پرورش و ترویج گروه‌های مختلف تروریستی از طیف‌های مختلف هستند.

وی گفت: بحث ادلب بحث خاص خود را داشت در مذاکرات یک ماه گذشته تا حدودی نتایج لازم گرفته شده و تماس‌ها بین اعضای آستانه ادامه دارد و همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و چیز دیگری جز آستانه وجود ندارد و فکر می‌کنم کارها بتواند با سرعت بیشتری به جلو برود.

قاسمی افزود: اقدام نظامی ایران در برخورد با یک کانون بسیار مشخص و شناخته شده تروریست ها در یک نقطه خاص در شرق فرات یک حرکت مشخص و هماهنگی بود که باید صورت می‌گرفت و به هر حال آغازی برای برخورد جدی‌تر با گروه‌های تروریستی است که نهایتا باید به صورت کامل ریشه کن شوند و به خودشان جرأت ندهند در سرزمین ایران با ملت ایران و با مردم بزرگ ایران این اقدامات وحشیانه و جنایتکارانه را انجام دهند.

*با توجه به قوانین حاکم بر دولت انگلستان امکان پیگیری سیاسی و حقوقی برای ما وجود دارد 

خبرنگاری با اشاره به نوسانات اقتصادی در ماه‌های گذشته به اقدام شبکه بی‌بی‌سی فارسی در دامن زدن به این التهابات اشاره کرد و از سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات این وزارتخانه در خصوص عملکرد این شبکه سؤال کرد که وی پاسخ داد: اگر به حادثه تروریستی اهواز برگردیم و اقدامی که یک شبکه وابسته به دلارهای نفتی برخی کشورها در این کشور صورت داد، می‌توانم دوباره تکرار کنم که ما اقدامات حقوقی لازم را در مورد این شبکه با توجه به اسنادی که از ارتباط آنها با برخی شبکه‌های تروریستی وجود داشت، دنبال کردیم و به همین خاطر کاردار سفارت انگلیس به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران به این دولت ابلاغ شد و این موضوع تا رسیدن نتیجه از طرق حقوقی دنبال خواهد شد و پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: قول‌هایی داده شده که این موضوع در یک روند و پروسه حقوقی دنبال شود. فکر می‌کنم ما شاهد مجموعه به هم پیوسته‌ای از کانون‌های تولید تروریسم و تبلیغاتی ایجاد شده برای این کانون‌های تروریستی در سطح جهان، برخی کشورهای اروپایی و منطقه هستیم. ولذا با توجه به قوانین حاکم بر دولت انگلستان امکان پیگیری سیاسی و حقوقی برای ما وجود دارد و فکر می‌کنم دیگر شبکه‌های خبری در عرصه جهانی چه در اروپا و چه آمریکا باید در تلاش برای شناخت واقعیات ایران دقت بیشتری کنند و از اشاعه شایعات و خبرهای نادرست خودداری کنند، چرا که نهایتا کار حرفه‌ای ادعایی آنها مورد قضاوت مردم منطقه و ایران و جهان قرار خواهد گرفت و خود آنها متضرر خواهند شد. 

* ایران هرگز به درخواست‌ها پاسخ منفی نداده است

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره میانجیگری روسیه در بحث روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: طبیعی است کشورها در مورد مسائل مختلف جهانی و منطقه‌ای مواضع مورد علاقه خود را مطرح می‌کنند.

وی افزود: در مورد منطقه و کشورهای همسایه جنوبی ایران و برخی از آنها که با ایران رفتار خاصی را داشتند، خیلی‌ها در گذشته صحبت هایی را انجام دادند و حتی موضوعاتی مثل میانجیگری را مطرح کردند.

قاسمی بیان کرد: ایران هرگز به آنها پاسخ منفی نداده و همواره آمادگی خودش را برای کمک و ترغیب دیگران به منظور کمک به منطقه‌ای امن‌تر و باثبات‌تر و روابطی با حسن نیت بیشتر بین کشورها مطرح کرده است. ایران علاقه‌مند است که این منطقه بتواند در مسیر ثبات و صلح و امنیت و توسعه اقتصادی خود حرکت کند ولی تصورم این است که درباره مواضع طرف روس تا جایی که اطلاع دارم رسما طرح مشخصی را دریافت نکرد‌ه‌ایم و صحبت‌هایی که شده بیشتر مواضعی است که در رسانه‌ها اتخاذ شده است.

*سازوکارهای روسیه و چین

خبرنگاری هم از قاسمی پرسید آیا روسیه و چین سازوکاری را متفاوت از اروپا برای ایران طراحی کرده‌اند؟ که وی گفت: هم بله، هم نه. به عنوان 1+4 همه آنها در قبال سازوکارهای لازم برای تضمین انجام خواسته‌های ایران در دوران پس از خروج آمریکا از برجام متعهد هستند، این حتما وجود دارد و همه شرکا به اندازه کافی در این تعهد شریک و سهیم هستند و این جای خود را دارد.

وی در عین حال عنوان کرد: ولی با توجه به نوع رابطه ما با روسیه و چین، با فاکتورها و مشخصات و شاخصه‌های دیگر اقتصادی و اقتصاد این کشورها، طبیعتا ما در کنار آن سازوکار، می‌توانیم سازوکارهای دیگری را بین ایران، روسیه و چین داشته باشیم که در گذشته این تجربه بوده و می‌تواند با توجه به نوع روابط، مکانیسم‌های دیگری در کنار مکانیسم کلی که مورد بحث است به همکاری‌های بیشتر طرفین کمک کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول