اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

تقابل دهه پنجاهی‌ها با هشتادی‌ها در «روایتی از ۲۳ بار مردن»

کارگردان نمایش «روایتی از ۲۳ بار مردن» گفت: این نمایش به تغییر دیدگاه‌های بین نسل‌ها از دوران جنگ تحمیلی تا اکنون می‌پردازد.

تقابل دهه پنجاهی‌ها با هشتادی‌ها در «روایتی از ۲۳ بار مردن»

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «روایتی از 23 بار مردن» به کارگردانی مسلم رضایی که سال گذشته اجرا شد، امسال با تغییر در ترکیب بازیگران،‌ اجرایش را در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز کرده است. این اثر داستان شخصیتی به نام ظاهر است که سعی در روایت مردن‌های پی در پی خود می‌کند تا اولین مردن خود را که در سال 1367 اتفاق افتاده است، به یاد آورد. این نمایش داستان جنگ است و ظاهر که سال 67 جانباز و سپس شهید شده، همچنان در ذهن همسرش زنده است...

 

 

مسلم رضایی کارگردان این نمایش به خبرنگار فارس عنوان کرد: معتقدم یک نمایش با ۲۰ اجرا قطعاً خواهد مرد. ما زحمت می‌کشیم یک کار متولد شود، مثل یک بچه که نمی‌توان به زودی از آن دل کند بنابراین من نیز حاضر نیستم زود کار را از دست بدهم و به ورطه فراموشی بسپارم، به همین دلیل تصمیم گرفتم یک بار دیگر کار اجرا شود و عقیم نماند. 

وی در ادامه افزود: «روایتی از ۲۳ بار مردن» هم به لحاظ بازیگران و هم نمایشنامه تغییراتی کرده است. شخصیت «ظاهر» دارای دو بازیگربا تیپ و قیافه‌های متفاوت شده است و شبیه هم نیستند اما لباس‌های یکسانی دارند، هر فرد هم نوع بازی خاص خود را دارد، این تغییر را با اجازه نویسنده در متن ایجاد کردیم.

رضایی همچنین گفت: «پریِ» نمایش نیز با نگاه و ایده جدید انتخاب شد و میزانسن‌ها هم نسبت به تغییرات شخصیت‌ها تغییر کرد. انتخاب بازیگران همه بر اساس شناخت قبلی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه همه تئاترها به نظر او یک نگاه روان‌شناسانه و انتقادی به وضعیت جامعه دارند، گفت: نمایش ما هم حال و روز آدم‌های دور و برمان است، شاید اشتباه باشد، شاید هم درست باشد اما این سیستم اجتماعی است که برایم مهم بود، گونه‌های اجتماعی را اعم از کسانی که به جنگ رفته‌اند یا معمار، نقاش یا حتی سوپرمارکت‌دار هستند، در کنار هم به صحنه آوردم.

رضایی در پاسخ به این سؤال که نگاهش به جنگ در این کار چگونه بوده است، گفت: من نگاهم به جنگ و بیشتر پس از جنگ است، سال‌هاست که جنگ تمام شده و «ظاهر» سال‌هاست که شهید شده اما در ذهن همسرش زندگی می‌کند. این نگاه را ما الان نداریم، نگاه الان اینطور است که آدم‌ها حتی با هم زندگی می‌کنند اما از یاد هم می‌روند، در حالی که در گذشته فردی با یک جانباز که تکه‌ای پوست و گوشت بود، زندگی می‌کرد و به او عشق می‌ورزید یا حتی در یاد همسر شهیدش زندگی می‌کرد.

کارگردان نمایش جدید «روایتی از ۲۳ بار مردن» در این باره افزود: امیدوارم توانسته باشم تقابل دهه‌های هشتاد ـ نود را با دهه چهل ـ پنجاه نشان دهم.

وی استقبال از کار را خیلی خوب به شمار آورد و گفت: به رغم همه مشکلات اقتصادی، مردم هنوز تئاتر تماشا می‌کنند، هر چند شاید تئاتر ما امروز به سمت بوروژوازی حرکت کرده باشد، چرا که قیمت بلیت‌های ۲۰۰ هزار تومانی به گوش می‌رسد. اینها چیزهای عجیب و غریبی برای کسانی است که سال‌هاست کار می‌کنند اینها را ما نمی‌پذیریم این هرگز اصل تئاتر نیست!

رضایی اجرای تاریخ این نمایش را تا سی‌ام مهر ماه اعلام کرد و تمدید مجدد آن را بعید دانست.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول