اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشست سه‌جانبه در نیویورک درباره «ادلب»

تأکید روسیه، ایران و ترکیه بر تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه

وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه ضمن استقبال از توافق «ادلب»، بر ضرورت تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه و آغاز فعالیت آن تأکید کردند.

تأکید روسیه، ایران و ترکیه بر تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، وزرای خارجه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه شب گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نشستی را حول محور «ادلب» سوریه برگزار کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، در این نشست سه‌جانبه با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نیویورک، سه طرف از توافق اخیر مسکو و آنکارا درباره ادلب استقبال کردند.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «طرفین در این دیدار اوضاع میدانی را به صورت جزئی مورد بررسی قرار داده و چشم‌انداز آغاز روند پایدار واقعی اجرای راه‌حل سیاسی بحران سوریه را بررسی کردند».

این بیانیه می‌افزاید: «شرکت‌کنندگان در این نشست، توافقات درباره ایجاد ثبات در اوضاع ادلب را که در توافق سوچی در تاریخ 17 سپتامبر میان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه نهایی شده بود، ارزیابی کردند. در نهایت بر این مسئله تأکید شد که این توافقات، حفاظت از جمعیت غیرنظامی را میسر ساخته و در عین حال ادامه مبارزات بدون سازش علیه تروریست‌ها را نیز ممکن می‌سازد».

بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، وزرای خارجه سه کشور همچنین بر اهمیت تلاش‌های فعال بیشتر برای آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه تأکید کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است، «سه طرف یک بار دیگر بر تعهدات خود برای تلاش فعالانه‌تر در جهت تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بر اساس قطعنامه‌های تصویب شده در کنگره گفت‌وگوی مردمی سوریه و شورای امنیت تأکید کردند، چرا که این مسئله می‌تواند تصمیم‌گیری مردم سوریه درباره آینده کشورشان را ممکن سازد».

در تماس تلفنی سه‌شنبه 27 شهریور ماه که چاووش اوغلو پس از توافق ادلب بین روسای جمهور روسیه و ترکیه با ظریف داشت، در خصوص جزئیات «توافق ادلب» که به دنبال مذاکرات در آنکارا، تهران و سوچی حاصل شد، گفتگو و تبادل نظر شده و طرفین توافق کردند که در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک به همراه لاوروف در خصوص جزییات این توافق گفت‌وگو کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه 17 سپتامبر (26 شهریورماه) پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در شهر سوچی روسیه اعلام کرد که با رئیس‌جمهور ترکیه بر سر نحوه تعامل با بحران ادلب به توافقاتی رسیده و دو کشور می‌خواهند یک منطقه غیرنظامی به وسعت 15 کیلومتر مربع در این استان سوریه ایجاد کنند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز در پی اعلام توافق آنکارا و مسکو برای ایجاد منطقه غیرنظامی میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مسلح این کشور در استان ادلب اعلام کرد که هیچ عملیات نظامی در این استان انجام نخواهد شد.

منابع دیپلماتیک حاضر در مسکو اعلام کرده‌اند که توافق «ادلب» طی سه مرحله انجام خواهد شد؛ مرحله نخست شامل ایجاد یک منطقه «عاری از سلاح» در عمق ۱۵ کیلومتری در اطراف شهر ادلب خواهد بود و پیش از نیمه اکتبر (۲۳ مهر ماه) این مرحله اجرا خواهد شد.

در مرحله دوم، سلاح سنگین جمع‌آوری خواهد شد و این روند تا دهم نوامبر (۱۹ آبان) با نظارت روسیه و ترکیه ادامه خواهد داشت.

پس از آن، در مرحله سوم، بعد از آنکه همه سلاحهای سنگین تروریست‌ها تحویل گرفته شد و از مناطق غیر نظامی دور شدند، نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان سال جاری میلادی در ادلب فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

به گفته این منابع، گروههای مسلحی که این توافق را نپذیرند، دشمن ارتش ترکیه خواهند بود و ترورریستی قلمداد خواهند شد.

متن این توافق 10 بندی بعدا در رسانه‌ها منتشر شد. (جزئیات بیشتر)

توافق درباره کمیته قانون اساسی سوریه در اجلاس کنگره گفت‌وگوی مردمی سوریه در سهر «سوچی» روسیه در تاریخ 30 ژانویه سال 2018 میلادی با حضور تمام طرف‌های سوری حاصل شده بود. «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه در نظر دارد نشست این کمیته را هر چه سریعتر در ژنو برگزار کند. این کمیته قرار است از میان هیأت‌های نمایندگی دولت سوریه، معارضان و گروه سیاستمداران مستقل سوری تشکیل شود. دی‌میستورا اعلام کرده که این کمیته بیشتر از 50 عضو نخواهد داشت.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول