اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

در جمع خبرنگاران:

قاسمی: از تفاهم‌های بین روسیه و ترکیه درباره ادلب استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران از نشست سوچی و تفاهم‌های بین روسیه و ترکیه درباره ادلب استقبال کرد و گفت که موضوعات مورد توافق بدون اطلاع ایران نبوده است.

قاسمی: از تفاهم‌های بین روسیه و ترکیه درباره ادلب استقبال می‌کنیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران از نشست سوچی و تفاهامات بین روسیه و ترکیه درباره ادلب استقبال کرد.

 

 

وی درباره توافق اخیر، روسیه و ترکیه در خصوص ادلب گفت:  به هر حال بحث ادلب بحث بسیار راهبردی و اساسی و موضوع باقی مانده در سوریه بود و در ادامه روند مبارزه با تروریسم بعنوان کانونی که تروریست‌ها در آنجا حضور دارند داشت به معضل جدی تبدیل می شد.

قاسمی افزود: اینکه نهایتا چگونه می‌شد با تروریست‌ها مبارزه کرد و در مسیر زدودن خاک سوریه از تروریست‌ها با کمترین خسارت اقداماتی انجام شود، اقدامات بسیاری در چند هفته صورت گرفت و تلاش‌هایی بین ایران و ترکیه انجام و در ادامه سفر ظریف به آنکارا، وزیر خارجه به سوریه رفت و بعد اجلاس سران در تهران را داشتیم که در این اجلاس صحبت‌های بسیاری شد و در نهایت با توجه به برخی ابهامات باقی بین سه عضو پایه‌گذار روند آستانه مذاکراتی بین روسیه و ترکیه صورت گرفت. 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:  طبق اطلاعات موجود در این نشست  تفاهماتی بین روسیه و ترکیه درباره ادلب انجام شده که از آن استقبال می‌کنیم و آن را گام بسیار مهمی می‌دانیم، امیدواریم در شرایط فعلی بتوانیم با تفاهمات سه کشور و با درایت و هوشمندی در جهت پاکسازی ادلب و در اولویت قرار دادن مسئله انسانی و با کمترین خسارت جانی و مالی به پاکسازی سوریه و استقرار کامل حاکمیت ملی در این کشور و آغاز روندهای سیاسی برای تثبیت اوضاع در سوریه کمک کنیم.

*همواره در جریان تحولات سوریه و مشورت‌های مستمر سه کشور قرار داشتیم و موضوعات بدون اطلاع دیگری انجام نشده است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در جریان مذاکرات روسیه و ترکیه و این توافق بوده؟ نیز گفت: ما از ابتدایی که کاری را با دو شریک خود در روند آستانه آغاز کردیم، به صورت مستمر و دائم رایزنی‌ها و تماس‌ها را داشتیم و هرگاه که نیاز بوده سفرهایی انجام شده و نشست‌های مشترک برگزار شده و در مورد سیر تحولات در سوریه یک هماهنگی و همدلی و اشتراک مواضع وجود داشته، اگرچه در برخی موضوعات اختلاف نظر و سلیقه روبرو بودیم و شاید به همین دلیل خیلی‌ها تصور نمی‌کردند آستانه و این روند به جلو بیاید و بعنوان تنها روند موفق کار خود را ادامه دهد.

قاسمی افزود: آنچه به عنوان آستانه شکل گرفت و تا امروز کارش را دنبال کرد، مدیون تلاش‌هایی است که در جهت همزبانی و همدلی بیشتر و اتخاذ تاکتیک‌هایی که بتواند مورد تفاهم هر سه کشور باشد، صورت گرفت.

وی ادامه داد: ما همواره در جریان تحولات سوریه و در مشورت‌های مستمر بین سه کشور قرار داشتیم و موضوعات بدون اطلاع دیگری انجام نشده است و استقبال می‌کنیم ، امیدواریم این تفاهم و اتفاقات پیش رو که موفقیت دیپلماسی  در مذاکرات است، به نتایج خوبی در ادلب برسد و شاهد سوریه دیگر و جدیدی باشیم.

به گزارش فارس، دوشنبه (دیروز) «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه  در پی اعلام توافق آنکارا و مسکو برای ایجاد منطقه غیرنظامی با وسعت 15 کیلومتر میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مسلح این کشور در استان ادلب اعلام کرد که هیچ عملیات نظامی در این استان انجام نخواهد شد. 

*واکنش ایران به نشست سوچی

گفتنی است بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در اظهاراتی جداگانه با استقبال از توافق به دست آمده بین دو کشور ترکیه و روسیه در نشست سوچی در خصوص وضعیت خاص ادلب که در پی اجلاس سه جانبه سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در تهران صورت گرفت، اظهار داشت: نشست سران دو کشور روسیه و ترکیه و اعلام توافق حاصل شده پیرامون چگونگی حل و فصل مسئله ادلب در سوریه گامی مهم و اساسی در زدودن بقایای تروریست‌ها در سوریه است که می‌تواند از طریق مساعدت‌های مورد نیاز برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و در نظر گرفتن تمام جوانب انسان‌دوستانه، به روند استقرار صلح در سوریه و پایان بخشیدن به حیات گروه های تروریستی در این کشور کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: توقف هرگونه خشونت و خونریزی در عین پاکسازی منطقه از تروریسم مستقر در این نقطه از اساسی‌ترین و اصولی‌ترین ارکان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. 

قاسمی در پایان اظهار داشت: امیدواریم نتایج اجلاس سوچی بتواند در چارچوب روند مثبت و موفق آستانه و در ادامه مسیر اجلاس اخیر تهران و تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، هر چه سریعتر به حل و فصل مصائب مردم سوریه و تسریع در پاکسازی این کشور از حضور نیروهای خشونت‌گرا با رعایت جنبه‌های انسانی، نقش موثری داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول