اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سالار آملی:

ایران به دنبال تجاری‌سازی تحقیقات و انتقال دانش و فناوری است

قائم مقام امور بین‌الملل وزارت علوم گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال اقتصادی کردن و تجاری‌سازی تحقیقات، پژوهش و انتقال دانش و فناوری و ایجاد پل بین دانشگاه‌ها و صنعت است.

ایران به دنبال تجاری‌سازی تحقیقات و انتقال دانش و فناوری  است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حسین سالار آملی قائم مقام امور بین‌الملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مجمع عمومی دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام که به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های بالایی در حوزه آموزش عالی دارد و حدود چهل سال است که به اهمیت علم و فناوری پی برده و معتقدیم منابع انسانی نقش کلیدی در هر نوع دستیابی به توسعه پایدار است. 

وی افزود: سیاستگذاری در عرصه علم و فناوری و همچنین تدوین راهبردها در این امر اهمیت زیادی دارد و نقش کلیدی آن افزایش آگاهی‌های عمومی است. 

وی گفت: بالغ بر ۵ میلیون دانشجو در ایران تحصیل می‌کنند که یک میلیون آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

سالار آملی با بیان اینکه ۲۲ درصد دانشگاه‌های ایران در بین رتبه‌بندی‌های برتر دانشگاه های دنیا قرار دارند، تصریح کرد: ۱۸ درصد دانشجویان ایرانی که در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند، در بین دانشگاه‌های برتر ایرانی رتبه‌بندی شده دانشگاه‌های دنیا تحصیل می‌کنند، ضمن اینکه ۱.۹۵ درصد پژوهش‌های سطح جهان هم توسط ایرانیان و یک درصد مقالات پراستناد هم مربوط به پژوهشگران کشورمان است. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر چندین ماهواره کوچک برای پرتاب و قرارگیری در مدار ساخته شده است، ضمن اینکه در عرصه نانوفناوری هم با هدف اقتصادی کردن این علم، اقداماتی را انجام داده‌ایم. 

قائم مقام امور بین‌الملل وزارت علوم گفت: بیش از ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان در ایران فعال هستند و باید کارهای بزرگتری هم در این بخش انجام دهیم.

سالار آملی تأکید کرد: اقتصادی کردن و تجاری‌سازی تحقیقات و پژوهش‌ها و همچنین انتقال دانش و فناوری و ایجاد پل بین دانشگاه‌ها و صنعت اولویت اصلی ایران در حوزه آموزش عالی است. 

وی گفت: آموزش‌های شفاهی و استفاده از یادگیری‌های مجازی وا ز راه دور و سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برخوردار است. 

سالار آملی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای اسلامی کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی خود را برای تحقیق و توسعه استفاده می‌کنند، در حالی که کشورهای ژاپن و کره جنوبی ۳تا ۴ درصد تولید ناخالص ملی خود را به این بخش اختصاص داده‌اند، اما در مجموع جمهوری اسلامی ایران به دنبال بین المللی کردن آموزش عالی است و این امر را از طریق همکاری‌های بین‌دانشگاهی به ویژه همکاری‌های دانشگاه‌های کشورهای اسلامی دنبال می‌کند.

وی گفت: معتقدیم که علم و دانش و فناوری، تنها در اختیار کشورهای اسلامی نیست بلکه باید به تمام کشورهای دنیا این علم را صادر کنیم. 

قائم مقام امور بین‌الملل وزارت علوم خاطرنشان کرد: باید صبورانه برای تحقق ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌های اسلامی قدم برداریم، با آنکه ساختارها و قوانین متفاوتی داریم، ولی باید با اصلاح روندها کار در این بخش را تسهیل کنیم. 

وی در پایان افزود: بسیاری از کشورهای اسلامی ظرفیت‌های مثبتی در بخش آموزش عالی دارند که می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، به همین جهت باید با حمایت دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام برای ارتقای این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها کمک‌های مشترکی توسط همه اعضا انجام شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول